Gå til innhold

Erfaringer med glassbyggestein?

Power

Anbefalte innlegg

Vi har fått drømmeleiligheten, men må pusse opp badet en smule. Da hadde vi tenkt å fjerne dusjkabinettet som allerede står der, og mure opp en dusj i glassbyggestein i stedet. Noen som har erfaringer med glassbyggestein? Er det greit å gjøre selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har litt erfaring med glassbyggestein - erstatet nylig en dør med store vinduer som gikk ut av huset med en vegg av slike blokker (døra ble til vindu, på en måte) ifm. en opp-pussing.

Fordi dette da ble et vindu mot "ute", måtte jeg mure det opp med mørtel, noe som var en relativt tung og vrien murejobb i forhold til å mure murstein (dersom du har forsøkt det), fordi mørtelen må lages med lite vann, konsistens omtrent som leire, fordi glassblokkene jo ikke trekker vann slik murstein gjør. Så det ble å "kitte" på plass blokkene med denne tunge mørtelen. Gikk for så vidt greit, men det var mer plundrete enn jeg hadde regnet med. Mitt vindu er 6 blokker i bredden og 9 i høyden, og arbeidet gikk over uke-kvelder samt en helg. På en kveld klarte jeg 1-2 rader (ca 3 timer på 2 rader).

Men en slik dusjvegg inne på badet kan gjøres mye enklere. Det finnes Plast profiler du kan bruke, og du kan montere med silikon. Mye enklere!

Se info f.eks. her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvitveis

Dette er litt på siden, men fordi jeg selv har erfaringer med - og etterhvert hørt en del historier om - dusjing rett på fliser så anbefaler jeg deg ikke å ta bort dusjkabinettet hvis det er alternativet. Er det et stygt kabinett, bytt det heller ut.

Å dusje rett på fliser er UANSETT hva flislegger sier, fullstendig galskap. Alle vegger, også leiligheter i blokker, forflytter seg bittelittegrann, noe som i og for seg ikke er galt, men brøkdelen av en milimeter mellom to fliser er nok til at vann finner nye veier. Selv med proffe folk OG membran fikk vi lekkasje, og som nevnt, hver gang vi drar opp historien om det 4 m2 lille badet som måtte repareres for 120 000,- så kommer det noen andre med en verre historie.

Jeg håper ikke det tar bort gleden ved glassbyggestein - som jeg også ønsker å ha i det nye huset forresten. Kanskje mellom kjøkkenet og gang ... Takk for ideen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flisene trenger ikke flytte på seg for at det skal komme vann inn i veggen bak dem. fugene er overhodet ikke vanntette i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje du tar litt hardt i nå, Hvitveis - når du kaller det galskap. (OK - du har fått føle konsekvensene...)

Som ivanka sier, så er det ikke flisebelegningen med fliser og fuger som er det vanntette, men derimot det som er bakom. Enten må du da bruke vanntette plater som underlag, som er forseglet med fleksible skjøter (så de ikke sprekker opp når vegger og gulv "gir seg" litt) i hver eneste skjøt.

Eller så må det smøres på en sk. membran - en slags gummi som du maler på før fliseleggingen, og som skal gjøre det vanntett. I begge tilfeller gjelder det at dersom underlagsjobben ikke er gjort rett, ja da får man problemer: Det viktigste da er ikke at fliseleggeren er proff, men at membran-smøreren vet hva han gjør. (Jeg hadde ikke tiltrodd andre enn meg selv til akkurat dèt...)

Man må i hvert fall IKKE fjerne et dusjkabinett, og begynne å dusje på et gulv som kanskje er fliselagt, men ikke er beregnet på slik bruk (mangler membran) - da "ber man om problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvitveis

Det visste jeg ikke, ivanka. Og jeg ser av Arnies svar at jeg har misforstått hvilket belegg som gjør hva (egentlig holder vannet ute). Men jeg holder fortsatt på ordet galskap - jeg skjønner ikke at noen tør utsette seg selv for det.

Takk for oppklaringene, dere to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg fikk murt opp dusj i glassbyggerstein, i tilegg til at dusjen er rålekker fikk jeg også gjort den større enn vanlige kabinetter tillater og satt inn bla. oljedyser slik at jeg kan lage min egen aromaterapi-dusj.

Min dusj har 4 vegger, så jeg bruker ikke selve veggen som en av dusjveggene. Dette ble gjort at sikkerhetshensyn og bla. som noen sa at bevegelser i byggemassen kan føre til lekkasje og store skader.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitveis;

Da ser du poenget mitt i hvor viktig det er at membran-smøreren forstår poenget med den jobben:

Dersom innstillingen er "La oss nå bli ferdige med dette - Ingen ser det senere, denne forbaskede guffa er uforholdsmessig dyr - skulle kanskje hatt litt mer i hjørnene, men boksen er tom, og det skal jo tette, fine, nye fliser uttapå!" blir det kanskje annerledes enn om man tenker "Det er denne jobben som skal unngå vannleaksjer og hindre at huset råtner opp innenfra"

You see?

Men nå har vi visst sporet av tråden helt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbake til temaet: ja, dette er lett å gjøre selv, i alle fall innendørs. du må vite hvordan du bruker et vaterpass (og det tror jeg t.o.m george w. bush hadde klart), men prinsippet er nesten som lego... de absolutt fleste normalt utrustede mennesker fikser det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min gamle leilighet fikk jeg bygget en dusjvegg i glassbyggerstein og stål og det er ingen tvil om at det ER lekkert. Det som imidlertid etterhvert ble et problem var misfarging av fugene, særlig nederst, som en følge av sopp/algevekst. (Nei, det var ingenting i veien med renholdet og jeg forsøkte ALT for å få det vekk). Det samme skjer med silikonfugene i hjørnet inne dusjen, men disse er det tross alt mulig å skifte ut når de blir for ille.

I den nye leiligheten står det foreløpig et litt småkjedelig dusjhjørne som skal skiftes ut ganske snart og det blir ikke med glassbyggerstein. Min konklusjon er at dusjing rett på flisene i beste fall skaper problemer med renholdet, så denne gangen blir det dusjkabinett. Har funnet et lekkert et fra Porsgrund med teakgulv, steam og massasjedusj. Litt pes å rengjøre dusjkabinetter også, men skitten går i alle fall vekk. Skal bare spare litt først...

Hvis dere likevel velger en dusjvegg, så vil jeg anbefale dere å velge f.eks. en hel glassvegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo,

Det finnes to typer slik silikonmasse. Den ene inneholder substanser som gjør at det ikke vokser sopp om mugg på den (eller egentlig inni den - og dermed umulig å vaske bort). Den andre typen skal man altså ikke bruke på steder hvor det er mer eller mindre konstant vått.

Dersom man bruker den rette typen silikonmasse beregnet for slik bruk skal ikke dette med mugg være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, men etter å ha undersøkt hva det vil koste å bygge to vegger i glassbyggestein, har vi bestemt oss for å heller bytte ut dusjhjørnet som allerede står der med et lekkert ett i herdet glass. Vi fant ut at det ville kostet oss rundt 10 000,- å bygge dusj i glassbyggestein!!! På badegulvet vårt er det vinylbelegg uten skjøter, og vi har forstått det slik at det fungerer som membran. Så da er det vel bare å flislegge rett oppå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Glassbyggerstein er ikke billig nei. Med det finnes mange lekre dusjkabinetter også så badet blir sikkert fint uansett.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg/vi har selvfølgelig brukt våtromssilikon. Problemet er heller ikke egentlig at mugg etc. ikke går vekk. Problemet er at silikon og fuger misfarges og det er fargen som ikke går vekk... Nok om det.

Et lekkert dusjhjørne koster da nærmere 10' det også, så at det blir så mye billigere enn glassbyggerstein er jeg ikke helt med på. Selv står jeg i ferd med å sette opp en slik vegg mellom stuen og kjøkkenet (ca 100 x 240 cm.) og den kommer på ca. 2.500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o Oi... dyrt!

Menialledager... hva koster glassmurerblokker der oppe hos dere da?

Jeg bor riktignok i utlandet - betalte 1.99 EUR per stk. her jeg bor... (ca 15 NOK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke selve steinen som er dyr, det er "tilbehøret"... En "vanlig" stein på 19 x 19 cm. koster 25 - 30 kroner, men lister, silikon, lim, fugemasse etc. koster "skjorta"... Hvis man trenger avslutnings- og/el. hjørnestein koster disse også en liten formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

OK, å bygge en glassblokk-vegg med silikon gir nok betydelige kostnader til fugemasse. Jeg murte opp min vegg på tradisjonelt vis med mørtel. En mer plundrete/grisete jobb, men nok en del rimeligere mhp. materialer.

Og så snakker vi jo om to helt ulike resultater mhp. utseende - opp til hver enkelt å vurdere hva som er penest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel egentlig at mørtelvarianten er den fineste. Den er liksom mer "ekte", men problemet når man skal sette den oppå et eksisterende gulv er vekten. Ved å bruke lister og silikon blir vekten så lav at veggen kan bygges f.eks. oppå eksiterende parkettgulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg betalte vel ca. 30 kr stykket for glassbyggersteinen. I min dusj ble det brukt mørtel men vi fikk en fagmann til å skjekke badegulvet vedr. vekten før vi satte i gang.

Den dusjen har blitt en favoritt, og jeg har aldri angret på at jeg la ned endel ekstra penger i den. En dusj brukes hver eneste dag og da er trivsel viktig, for meg hvertfall.. samt gode brede hyller til alle flasker og remedier som en jente trenger :blunke:

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo,

Høres fornuftig ut - en slik vegg veier!

Power,

Jeg ville nok regne med at vinylbelegget er tilstrekkelig membran, ja. Men jeg lurer på om du ikke bør bruke en primer under fliselimet for å være sikker på at den "biter" seg ordentlig fast i underlaget. Dumt om det skulle løsne, etter alt det arbeidet - sjekk med ekspertene i butikken. Og husk at dersom det er el. varmekabler under, må du ha et fliselim som er beregnet på det (den er ekstra fleksibel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...