Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparer på BSU, men har ikke rukket å få spart opp så mye. Brukte derfor ingenting av disse pengene da jeg nå kjøpte meg leilighet. Men en kollega av meg sier at jeg kan bruke pengene fra BSU til nedbetaling på lånet mitt. Stemmer det? Så jeg kan fortsette å spare på BSU, ha de fordelene denne sparingen har, og ha penger i bakhånd til trangere tider/renteøkning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk for svar. Da er det bare å begynne å spare igjen da.

Men jeg hater å ta feil... :sjenert:

Endret av Skya
Gjest Bankdame
Skrevet

Jeg ville anbefalt deg å ikke bruke pengene som står på BSU-kontoen din før du har fylt den helt opp (100 000,-) eller er over 34 år. Du får skattelette av å spare på BSU, så ikke løs denne kontoen opp før du har fylt den opp. Når du har spart maks beløp på 100 000,-, kan du bruke den til å f.eks. betale ned boliglånet ditt på.

Du kan bare opprette BSU 1 gang i livet, så ikke løs den opp bare fordi du har kjøpt deg leilighet. En gang har du kanskje tenkt å kjøpe hus. Da får du gode fordeler (lavere rente og mer lån) nettopp fordi du har BSU-konto.

Jeg har selv en BSU-konto med 75 000,-. Kjøper meg nå et hus, men kommer ikke til å bruke BSU-pengene. De venter jeg med til jeg har nådd maksbeløpet. Og da ser jeg også om det er behov for å bruke dem til nedbetaling av lånet mitt.

Skrevet (endret)

Og så får du gode renter! Jeg hadde full konto for to år siden, men med rentene har jeg nå ca 130000 der.

Endret av Rosenrød
Skrevet

For å ikke snakke om hvor moro det er den dagen du faktisk har alle pengene der og kan betale ned på lånet.

Vi hadde en periode med mellomfinansiering mellom to boliger i år. Den delen til høyeste rente var akkurat like mye som min BSU, så da løste vi inn den. Nå er det full fokus på å fylle samboerens så fort som mulig. :)

Skrevet

Som Bankdama og de andre sier her, du kan bruke det til å betale avdrag, men ikke gjør det før kontoen er full, du kan ikke fortsette å spare samtidig som du bruker.

Skrevet (endret)
Som Bankdama og de andre sier her, du kan bruke det til å betale avdrag, men ikke gjør det før kontoen er full, du kan ikke fortsette å spare samtidig som du bruker.

Så den dagen jeg velger å bruke pengene så må jeg bruke alt og stenge kontoen?

Takk for mange godt tips, dere har iallefall klart å få meg motivert til å spare. ;)

Endret av Skya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...