Gå til innhold

Har ikke råd å dra til lege med mitt barn

Anbefalte innlegg

Gjest Rådløs
Skrevet

Saken er den at mitt barn har vært syk siden lørdag. Hun har hatt feber, vondt i halsen og ene øret. Allmenntilstanden har vært bra selv om hun er syk.

I natt hadde vi en våkenatt for 3. gang siden hun ble syk, hun klaget over vondt i øret. Det gav seg ved bruk av stikkpiler.

Jeg skulle så gjerne vært hos legen med henne, for jeg trenger legeerklæring pga fravær fra jobb. Men jeg har ikke råd til å ta buss eller taxi og det er flere mil til nærmeste lege. Og jeg kan ikke bare sende henne i barnehagen så lenge hun har feber.

Jeg har ingen i nærheten som kan hjelpe meg. Så hva i alle dager gjør jeg?

Egenmelding dekker vel bare 3 dager?

Jeg er vikar og går på kontrakt som utgår den 17. denne mnd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Du har vel 10 dager pr år som kan brukes til å være hjemme med sykt barn? Og 20 dager dersom du er enslig forelder.

Gjest Rådløs
Skrevet
Du har vel 10 dager pr år som kan brukes til å være hjemme med sykt barn? Og 20 dager dersom du er enslig forelder.

Takk for svar. :)

Jeg fikk en SMS fra arbeidsgiver der hun sa at egenmld gjelder i 3 dager maks. Jeg er alenemor med delt omsorg for jenta.

Skrevet

Jeg fikk en SMS fra arbeidsgiver der hun sa at egenmld gjelder i 3 dager maks.  Jeg er alenemor med delt omsorg for jenta.

Har du gitt beskjed om at du er hjemme med sykt barn, og ikke hjemme på egenmelding? Det er to vidt forskjellige ting. Ring sjefen din, du.

Skrevet

Ang det å reise til lege; Du kan få rekvisisjon på taxi. Har du frikort er det gratis og har du ikke det tror jeg egenanndelen er 70 kr eller noe sånn

Gjest Rådløs
Skrevet
Har du gitt beskjed om at du er hjemme med sykt barn, og ikke hjemme på egenmelding? Det er to vidt forskjellige ting. Ring sjefen din, du.

Ja, sjefen er informert om det. Ringte til henne på mandags morgen før arbeidsdagen startet. Hun vet også at jeg og eksen har delt omsorg.

Gjest Rådløs
Skrevet
Ang det å reise til lege; Du kan få rekvisisjon på taxi. Har du frikort er det gratis og har du ikke det tror jeg egenanndelen er 70 kr eller noe sånn

Ja, men saken er den at jeg har 3 kr i lommeboken. Jeg er blakk.

Takker for svar. :)

Skrevet

Ring fastlegen/legevakta om de kan skrive ut rekvisisjon på taxi.

Skrevet (endret)

Kanskje du skal ringe legekontoret og høre om de har noen råd? Høre om de kan sende deg rekvisisjon åp taxi på mail som du kan skrive ut hjemme eller noe.. Evt. trygdekontoret for å få dekt reiseutgifter..

Du har ikke noen venner/naboer du kan krise-låne penger av for turen? Evt. bruke kredittkort på taxi-regning.

Endret av hardcore
Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet

Hvis naboen hadde vært i tilsvarende situasjon som deg, så skulle jeg gjerne kjørt henne! Hva med å spørre naboer, foreldre i barnehagen eller noe slikt?

Skrevet
Ja, men saken er den at jeg har 3 kr i lommeboken. Jeg er blakk.

Takker for svar. :)

Unnskyld meg, men dette er uansvarlig. Du kan ikke blakke deg helt når du har ansvar for barn. Til en annen gang må du sørge for å alltid ha noen penger i bakhånd til slike tilfeller. Du må være voksen og ansvarlig når du skal ha omsorg for et barn. Og det er ikke gratis å leve. Du må selv passe på at du og barnet har det dere trenger.

I dette tilfellet her må du rett og slett krype til korset og be noen om å låne deg penger: barnets far, venner, naboer, arbeidsgiver. All stolthet må bort.

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet
Unnskyld meg, men dette er uansvarlig. Du kan ikke blakke deg helt når du har ansvar for barn. Til en annen gang må du sørge for å alltid ha noen penger i bakhånd til slike tilfeller. Du må være voksen og ansvarlig når du skal ha omsorg for et barn. Og det er ikke gratis å leve. Du må selv passe på at du og barnet har det dere trenger.

Akkurat det med at det ikke er gratis å leve, vil jeg anta at trådstarter er veldig klar over. Som fattig student alene med barn hendte det ikke sjelden at jeg selv hadde omtrent tre kroner i lommeboka. Når man har stram økonomi, er det ikke "bare" å ha penger i bakhånd- de blir gjerne brukt på regninger og slikt, nemlig... Så å kalle trådstarter "uansvarlig", synes jeg er ganske drøyt. Helt enig i at man burde ha penger til overs til slike uforutsette situasjoner, men det er ganske mange i Norge som ikke har mulighet til det. og trådstarter spør om råd i en helt konkret situasjon, så da hjelper det lite med generelle betraktninger om hvordan hun bør styre økonomien...

Skrevet
Akkurat det med at det ikke er gratis å leve, vil jeg anta at trådstarter er veldig klar over. Som fattig student alene med barn hendte det ikke sjelden at jeg selv hadde omtrent tre kroner i lommeboka. Når man har stram økonomi, er det ikke "bare" å ha penger i bakhånd- de blir gjerne brukt på regninger og slikt, nemlig... Så å kalle trådstarter "uansvarlig", synes jeg er ganske drøyt. Helt enig i at man burde ha penger til overs til slike uforutsette situasjoner, men det er ganske mange i Norge som ikke har mulighet til det. og trådstarter spør om råd i en helt konkret situasjon, så da hjelper det lite med generelle betraktninger om hvordan hun bør styre økonomien...

Er ikke helt enig her

Tenk hvis barnet skulle ha trengt legehjelp øyeblikkelig?

Gjest Rådløs
Skrevet

I dette tilfellet her må du rett og slett krype til korset og be noen om å låne deg penger: barnets far, venner, naboer, arbeidsgiver. All stolthet må bort.

Jo, jeg har blakket meg helt. Jeg har betalt regninger, husleie, strøm,kjøpt mat og div legemidler som trengs for barn som er syke. Jeg har blakket meg kun på nødvendige ting.

Selvfølgelig er det ikke en situasjon jeg VIL være i, men det er nå engang slik at jeg er blitt lutfattig etter at jeg og eksen gikk fra hverandre.

Men 80% vikariat i kommunesektoren renner ikke akkurat pengene inn.

Til dere andre; Jeg prøver å få tak i fastlegen men det er så vanskelig å komme gjennom. Nå stenger linjene om 30 min så jeg må fortsette å prøve.

PS: Som jeg skrev i første innlegg så er det ingen her som kan hjelpe meg. Eksen er på Rep denne uken så han kan ikke hjelpe meg selv om han vil.

Gjest Rådløs
Skrevet
Er ikke helt enig her

Tenk hvis barnet skulle ha trengt legehjelp øyeblikkelig?

Ambulanse!

Skrevet

Tredagers fristen gjelder ikke når du er hjemme med sykt barn. Som alenemor har du tyve dager i løpet av et kalenderår som du kan benytte "fritt"

Skrevet
Jo, jeg har blakket meg helt. Jeg har betalt regninger, husleie, strøm,kjøpt mat og div legemidler som trengs for barn som er syke.  Jeg har blakket meg kun på nødvendige ting.

Selvfølgelig er det ikke en situasjon jeg VIL være i, men det er nå engang slik at jeg er  blitt lutfattig etter at jeg og eksen gikk fra hverandre.

Men 80% vikariat i kommunesektoren renner ikke akkurat pengene inn.

Til dere andre; Jeg prøver å få tak i fastlegen men det er så vanskelig å komme gjennom.  Nå stenger linjene om 30 min så jeg må fortsette å prøve.

PS: Som jeg skrev i første innlegg så er det ingen her som kan hjelpe meg.  Eksen er på Rep denne uken så han kan ikke hjelpe meg selv om han vil.

Hvis ingen kan hjelpe deg, kan du:

-Gå til legevakten (om det så tar fire timer).

-Ringe sykebil (hvis du virkelig mener situasjonen kan forsvare det).

-Ringe barnevernet. De kan hjelpe dere om dere er i en helt låst situasjon.

Men har du ikke venner eller familie eller noen andre som kan stille opp for deg? Du har et barn som er sykt, det forsvarer vel å be dine foreldre eller andre om å hente dere??

Ellers: Tja, hva mener du egentlig selv?

Gjest Thalassa
Skrevet

finnes jo leger som reiser rundt til parientene hvis de er syke, har sikkert noe med legevakten å gjøre..

Men uansett, hvis du ikke kommer gjennom på telefonen til legen din så kan du jo prøve å snakke med de på kontoret, de må jo ha peiling på hva du kan gjøre og eventuelt hjelpe deg.

Gjest Rådløs
Skrevet
Tredagers fristen gjelder ikke når du er hjemme med sykt barn. Som alenemor har du tyve dager i løpet av et kalenderår som du kan benytte "fritt"

Selv når vi har delt omsorg? Blir ikke disse dagene delt mellom meg og far? Jeg er helt grønn på dette området som du ser.

Skrevet

Rett til å være hjemme eller ikke, så synes jeg det høres ut som om du bør dra til legen med barnet. Det du beskriver kan være ørebetennelse, og når den ikke har gått over av seg selv etter flere dager med behandling med smertestillende, så bør du få en lege til å se på det, og eventuelt få den behandlet med antibiotika. Har ingen råd om hvordan du skal komme deg dit, tror jeg ville ha spurt legekontoret eller eventuelt legevakta om du ikke når gjennom på telefonen til legekontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...