Gjest Gjest_Marie_* Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Hei! jeg lurer på om noen av dere vet om renter på et lån hos lånekassen slutter å løpe, når man søker om stipend og lån igjen etter man har hatt en pause i utdanningen? Har kikket på nettsidene deres men fant ikke helt svar på dette.. noen som vet?
Scorpina Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Jeg vil tro at de løper så fremt du ikke er registrert som student. Når du får plass på studiet ditt vil lånet bli "frosset".... men arrestèr meg gjerne hvis jeg er helt på jordet.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Ja, når du får støtte fra lånekassa går det ikke renter på lånet, også om det er en stund siden du tok opp lånet. Jeg begynte studier for 5 år siden, men tok tre års pause og begynte nedbetalinga. Nå har jeg begynt igjen og det løper ingen renter på lånet. Hvis det har begynt å løpe renter dette semesteret selv rentene egentlig skulel blitt stoppet, vil dette bli tilbakeført.
Gjest Gjest_marie_* Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Tusen takk for svar! Det var godt å høre at rentene fryser seg når man starter utdanningen igjen!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Det holder ikke at du har startet utdanningen. Det fryses dersom du mottar støtte fra Lånekassen. Gjør du ikke det, så må du søke rentefritak i etterkant. Om du da får rentefritak er avhengig av om du kunne fått støtte dersom du hadde søkt.
Gjest Gjesten Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Eg tok lån igjen då eg begynte å studere igjen, for å sleppe alt styret med å få dei til å fryse renta/ lånet. Det er lettare på den måten enn å få rentefritak uten lån. Det held ikkje å motta stipend, då rullar renta som før, du må ha lån, eller gå gjennom papirstyr med å få renta frosen medan du studerer. Å vere registrert som student er altså ikkje nok.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Det lønner seg jo uansett å ta opp lånet, ettersom det er rentefritt, sett det på en konto så får du litt rente på det, så kan du ev betale inn direkte når du er ferdig å studere.
diddi Skrevet 12. november 2006 #8 Skrevet 12. november 2006 Eg tok lån igjen då eg begynte å studere igjen, for å sleppe alt styret med å få dei til å fryse renta/ lånet. Det er lettare på den måten enn å få rentefritak uten lån. Det held ikkje å motta stipend, då rullar renta som før, du må ha lån, eller gå gjennom papirstyr med å få renta frosen medan du studerer. Å vere registrert som student er altså ikkje nok. ← Det er ikke riktig at "det held ikkje å motta stipend". Rentene fryses når du mottar støtte uanset om du bare har søkt stipend eller om du mottar lån. Men nå er det jo slik at de fleste mottar kun lån, og at lånet blir omgjort til stipend først etter at man har bestått eksamen. Og jeg vil ikke kalle det "papirstyr" å få slettet rentene i etterkant. Det er jo bare å sende inn søknad nå skolåret er over, og legge ved dokumentasjon. Det er vel mer styr å søke, vente på svar og returnere et gjeldsbrev osv. ?
Gjest Reven Skrevet 12. november 2006 #9 Skrevet 12. november 2006 Rentene skal fryses dersom du har rett på støtte fra Lånekassa. det er altså ikke ødvendig å ta opp nytt lån. Det skal holde å dokumentere overfor Lånekassa at du studerer.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #10 Skrevet 12. november 2006 Rentne fryses ikke, men slettes i etterkant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå