Gjest Julla! Skrevet 8. november 2006 #1 Del Skrevet 8. november 2006 Snart jul ladies! Og; hva slags oppskrift bruker dere på krumkaker? Med eller uten potetmel? Kardemomme? Vaniljesukker? Og hvorfor blir mine så blaute i boksen? Hvor lang holdbarhet har de? Dvs. hvor lang tid før jul kan jeg bake dem, og hvordan er det best å oppbevare de? I fjor kunne vi rulle dem ut da vi skulle spise dem , kunne tenkt meg at de var litt sprøere i år! Og til slutt; kan jeg få en oppmuntringsklem før det store julerushet starter med pepperkakebaking hvor mor kjevler og kjevler og deigen aldri tar slutt, ungene blir lei og der står mor og far igjen da, med mel på nesa. (Og forresten, gi meg mot før jeg begynner på kransekaka, i fjor var det det første året av 8 eller noe at jeg klarte å lage kransekake på første forsøk!(Blir bare luft inni ). Stå på klem fra meg, og God førjulstid alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 8. november 2006 #2 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg tar også gjerne imot alternative krumkakeoppskrifter - er ikke helt fornøyd med den jeg har. Jeg bruker forresten både kardemomme og vaniljesukker, dvs har i år tenkt å forsøke vaniljeekstrakt. Ang. myke krumkaker: Dette skyldes sannsynligvis stekingen, dvs at du ikke steker krumkakene tilstrekkelig. Det skal faktisk ikke mer til enn en litt for lite stekt kake, så blir alle kakene i boksen myke... Ellers begynner jeg aldri å bake julekaker før en uke før jul omtrent - liker at kakene er ferske, og ser ikke noe poeng i å spise småkaker i mengder i ukesvis, så jeg lager små porsjoner av et par sorter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Julla_* Skrevet 8. november 2006 #3 Del Skrevet 8. november 2006 Takk for svar Piaf! Det kan absolutt være som du sier, at jeg har stekt noen av dem for lite. Hvor mørke synes du (og dere andre) at de skal være? Skal jo ikke være brune heller! Egentlig kunne jeg vente så nærme jul som mulig, men jeg orker ikke å ha det hengende over meg samtidig som det er juleavslutninger med ungene, julebord og julerush på jobben (den travleste tiden på året). Ender alltid med å lage for mye kaker, men krumkaker MÅ vi ha, det samme med kransekake og pepperkaker. Og forresten, noen som har en god sandkakeoppskrift? (Hm, der tror jeg jammen jeg kom et hakk nærmere i juleplanleggingen, i år blir det 4 slag! Ikke noe vits å lage noe som ikke blir spist! Eller forresten, kanskje litt marsipan hadde vært godt ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #4 Del Skrevet 8. november 2006 krumkaker er den letteste oppskriften å huske, men den vanskeligst å få til: vei 4 egg. Si de veier 200 g, da tilsetter du: 200 g sukker 200 g potetmel/hvetemel-blanding 200 g smelta smør litt kardemomme og vaniljesukker 2 ss kaldt vann. Jo mer vann du tilsetter, jo tynnere og sprøere blir de, men jo vanskeligere blir de å lage. De skal bare stekes lysebrune (solbrente), men de skal være så tynne at du ser gjennom dem. Da blir de garantert sprø. Når det gjelder kransekake kan du gjøre det på den enkle eller tungvinte måten. Velger du den tungvinte måten blir de garantert bra: 500 g mandler, må males for hånd i gammeldags kvern. IKKE foodprosessor! 500 g melis 5 eggehviter. dag 1: mal mandlene, bland dem med melisen og 3 av eggehvitene. ha deigen i mikroen og kjør den på middels varme 1 minutt, ta den ut og kna den, så inn igjen. Fortsett til den er gjennomvarm og du brenner knokene. Pass på å kna ut all lufta. dag 2: pisk to eggehviter lett, ikke helt stive. bland dem inn i deigen. La den hvile minst 2 timer. hviler den kortere blir det bare luft. rull ut, og stek på 200 grader i ca 10 min. Ta dem ut av ovnen og sett dem straks ut i kaldluft slik at de får "sjokk". Følger du denne oppskriften skal kransekaken bli perfekt med en gang. Vil du være helt sikker, kan du fryse den, eller legge en halv potet i boksen eller under den ferdig pyntete kaken. Hvis du skolder mandlene må de tørke en uke før du maler dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 9. november 2006 #5 Del Skrevet 9. november 2006 Når det gjelder kransekake kan du gjøre det på den enkle eller tungvinte måten. Velger du den tungvinte måten blir de garantert bra: 500 g mandler, må males for hånd i gammeldags kvern. IKKE foodprosessor! 500 g melis 5 eggehviter. ← Hvorfor ikke? Bare lurer fordi tante alltid brukes foodprocessoren sin. Hadde tenkt jeg skulle mekke noen kransekakestenger (gidder ikke lage ei hel kransekake til to personer...) til jul, så det kunne være greit å høre begrunnelsen på hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julla! Skrevet 9. november 2006 #6 Del Skrevet 9. november 2006 Takk for gode råd gjest! Jeg pleier å fryse kransekaka ja (den som har blitt bra på andre forsøk!) men jeg har aldri tilsatt eggehvite over 2 dager, det skal jeg forsøke. Har imidlertid opplevd at det er fort gjort å tilsette for mye eggehvite, så der har jeg lært å ta en og en om gangen. Og det med foodprocessoren har jeg også opplevd, der bruker jeg kun nøttekverna til moren min! Vet ikke hvorfor eline, kanskje mandlene blir for finmalt eller at oljen "renner" ut når man bruker foodprocessoren? Går sikkert bra om man er dreven og vet akkurat når man skal stoppe. Lykke til alle mann! (Damer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 14. november 2007 #7 Del Skrevet 14. november 2007 Snart jul ladies! Og; hva slags oppskrift bruker dere på krumkaker? Med eller uten potetmel? Kardemomme? Vaniljesukker? Og hvorfor blir mine så blaute i boksen? Hvor lang holdbarhet har de? Dvs. hvor lang tid før jul kan jeg bake dem, og hvordan er det best å oppbevare de? I fjor kunne vi rulle dem ut da vi skulle spise dem , kunne tenkt meg at de var litt sprøere i år! Og til slutt; kan jeg få en oppmuntringsklem før det store julerushet starter med pepperkakebaking hvor mor kjevler og kjevler og deigen aldri tar slutt, ungene blir lei og der står mor og far igjen da, med mel på nesa. (Og forresten, gi meg mot før jeg begynner på kransekaka, i fjor var det det første året av 8 eller noe at jeg klarte å lage kransekake på første forsøk!(Blir bare luft inni ). Stå på klem fra meg, og God førjulstid alle sammen! Det kan hende at krumkakene blir myke fordi den boksen du oppbevarer dem i ikke er tett nok. Det er også viktig at du avkjøler kakene på en rist og ikke legger dem i boksen før de er helt avkjølt. Kaker som er blitt myke kan varmes på stekeplate med bakepapir i stekeovnen på svak varme (120-150 C), da blir de sprø igjen. Hvor lenge du skal varme dem, varierer, du må bare prøve deg fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eva Arntsen Skrevet 21. desember 2008 #8 Del Skrevet 21. desember 2008 Snart jul ladies! Og; hva slags oppskrift bruker dere på krumkaker? Med eller uten potetmel? Kardemomme? Vaniljesukker? Og hvorfor blir mine så blaute i boksen? Hvor lang holdbarhet har de? Dvs. hvor lang tid før jul kan jeg bake dem, og hvordan er det best å oppbevare de? I fjor kunne vi rulle dem ut da vi skulle spise dem , kunne tenkt meg at de var litt sprøere i år! Og til slutt; kan jeg få en oppmuntringsklem før det store julerushet starter med pepperkakebaking hvor mor kjevler og kjevler og deigen aldri tar slutt, ungene blir lei og der står mor og far igjen da, med mel på nesa. (Og forresten, gi meg mot før jeg begynner på kransekaka, i fjor var det det første året av 8 eller noe at jeg klarte å lage kransekake på første forsøk!(Blir bare luft inni ). Stå på klem fra meg, og God førjulstid alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå