Gå til innhold

Hva gjør dere med gamle barnesko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sko skal jo ikke gå i arv, så hva gjør dere med sko som er for små til barna? Jeg synes det er for ille å bare kaste sko som jeg betalte 600 kroner for i fjor! Kan jo ikke gi dem til Fretex heller, for det er vel ikke bedre for et fremmed barn å gå med brukte sko enn det er for mine. Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

De som er slitt kastes. Og slitt er de!

De som er lite brukt arves (eks finsko som brukes 1-5 ganger og vips for små...)

Jeg har ikke gidd sko til Fretex.

Ser at de har nye sko der, så da føler jeg at de ikke trenger våre gamle... :sjenert:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Jeg har ihvertfall tatt vare på de aller første gåskoene hans (heter det det?)

(sånne gameldagse hvite med luftehull i) De står til pynt inne i et glasskap ;)

Det jeg har gjort med sko som er for små har jeg gitt bort til Fretex.

Sko skal jo som du sier ikke arves, men det finns de som kanskje ikke har råd til å kjøpe nye så da syns jeg det er en fin ting å gjøre uansett!

Jeg spør alltid familiemedlemmer/ venner først om de vil ha dem, og det vil dem ofte.

Endret av Miloine
Skrevet

Syns det overdrives mye når man sier at man ikke kan arve sko. Mine unger arver sko fra storesøsken feks cherrox, reservevintersko, fin sko, skisko etc. Sko som fint kan brukes av flere når de er for små til mine gir jeg enten bort til kjente eller gir dem til fretex. Utslitte sko kaster jeg.

Om sko blir slitte fort eller ikke avhenger mye av hva slags kvalitet man kjøper. Kjøpte et par viking vintersko til storjenta. Lillesøster kan fint arve dem (som reservevintersko), enda de er brukt en sesong. Det vises ikke at de er brukt. Mens andre vintersko (kjøpt på Økonomisko) er bare å kaste, der er både fasongen og stoffet i skoen ødelagt.

Husmusa

Skrevet

Sko som nesten ikke har blitt brukt tar vi vare på slik at dem kan gå i arv. Resten kaster vi..

Skrevet

Foreløpig tar vi vare på dem og lar dem gå arv. De er brukt så lite at det nesten ikke synes - og da tar jeg sjansen. Vel, sandalene fra i sommer er ganske mye brukt, så de går nok ikke i arv. Viktig at den minste får utviklet sine egne sko også (sandaler er jo ikke så dyrt heller). Når skoene blir mer brukt, og de skoene som ikke koster så mye vil nok ikke gå i arv.

Skrevet
Syns det overdrives mye når man sier at man ikke kan arve sko. Mine unger arver sko fra storesøsken feks cherrox, reservevintersko, fin sko, skisko etc. Sko som fint kan brukes av flere når de er for små til mine gir jeg enten bort til kjente eller gir dem til fretex. Utslitte sko kaster jeg.

Om sko blir slitte fort eller ikke avhenger mye av hva slags kvalitet man kjøper. Kjøpte et par viking vintersko til storjenta. Lillesøster kan fint arve dem (som reservevintersko), enda de er brukt en sesong. Det vises ikke at de er brukt. Mens andre vintersko (kjøpt på Økonomisko) er bare å kaste, der er både fasongen og stoffet i skoen ødelagt.

Henger meg på denne.

Jeg har alltid vært nøye på å kjøpe ordentlig skotøy.

Siden økonomien ikke var på topp så var jeg glad dersom jeg kunne få et par sko eller at minsten kunne arve storesøster sine. Om det var slitt så kunne jeg iallfall ha de i reserve.

Jeg ga bort det skotøyet som var pent brukt til Fretex eller kjente og jeg gjør det fortsatt.

Skrevet

Klær og sko som ikke er spesielt slitt går til Krisesenteret . Det er oftere enn vi tror det er unger der som ikke har annet en pysjen sin. Så det å kunne få litt klær i en vanskelig periode kommer godt med.

Skrevet
Klær og sko som ikke er spesielt slitt går til Krisesenteret . Det er oftere enn vi tror det er unger der som ikke har annet en pysjen sin. Så det å kunne få litt klær i en vanskelig periode kommer godt med.

Hvordan gir man til krisesenteret? Kunne godt tenke meg å gjøre dette...

Skrevet

Cherox, støvler, goretex, grove sandaler og pensko gis bort/arves bort. Jeg vet det sies at sko ikke skal arves, men jeg tenker det er viktigst for joggesko av en eller annen grunn? (ser liksom ikke for meg at cheroxen blir formet av barnet på samme måte som sommersko). Barnesko er dyrt og vokses fort fra, og om ikke annet kan man ha de brukte som reservepar. tøysko, joggesko og veldig slitte sko kaster jeg.

Vil også gjerne høre hvordan man kan gi klær og sko til krisesenter!

Skrevet

Husmusa

Det samme mener jeg! Vi arver sko som er brukanes, resten går i søpla.

Skrevet
Hvordan gir man til krisesenteret? Kunne godt tenke meg å gjøre dette...

Ta kontakt med Krisesenteret og forklar hva du ønsker å gjøre. Jeg har en kontaktperson som jeg ringer når jeg har noen esker med klær, sko og leker. De tar også gjerne i mot dameklær og "grunnutrustning" til hushold, f.eks kjøkkenutstyr. Bare husk at det bør være ordentlige og brukbare ting. Ingen øsnker vel å starte et nytt liv med søppel?

Ellers er det helt sikkert hybelhus, arbeidstiftelser osv som mer enn gjerne tar imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...