Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #1 Del Skrevet 8. november 2006 Har snart eksamen, og jeg syns det er så sinnsykt mye å lære, huden, skjelletsystemet, muskelsystemet, kretsløpsystemet, lymfesystemet, respirasjonssytemet, fordøyelsessystemet osv osv Noen tips til hvordan jeg bør lese dette her? Hva er lurt å gjøre for å huske alt det man leser? Hvor nøye må man kunne de forskjellige? Nok å vite hva som skjer i fordøylesen feks? Eller må jeg vite hva som skjer i bukspyttkjertelen og tolvfingertarmen? Håper noen her har noen tips til en stakkar ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 8. november 2006 #2 Del Skrevet 8. november 2006 Har du ikke en målplan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 8. november 2006 #3 Del Skrevet 8. november 2006 Det viktigste å kunne om bukspyttkjertelen er vel at beta-cellene i bukspyttkjertelen produserer og sekrerer insulin som respons når blodsukkeret blir høyere (i praksis ganske snart etter et måltid). Økt insulinsekresjon øker bl.a. inntaket av glukose(sukker) til andre celler. (fører til nedregulering av blodsukkeret) Og alfa-cellene i bukspyttkjertelen skiller ut glukagon som respons når blodsukkeret faller. (responser som fører til oppregulering av blodsukkeret) Bukspyttkjertelen er med på å holde blodsukkeret stabilt. I tolvfingertarmen (første del av tynntarmen) brytes større molekyler fra maten til mindre bestanddeler ved hjelp av fordøyelsesenzymer. De mindre bestanddelene i maten absorberes i tarmveggen. Det meste av absorpsjonen skjer i tolvfingertarmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yzma Skrevet 8. november 2006 #4 Del Skrevet 8. november 2006 En eller to dager før eksamen fikk vi målene vi skulle kunne, så visste hva vi burde pugge ekstra godt på. Gikk på helse og sosial, du må garantert si noe om hvordan cellene er bygd opp, det er ganske sikkert at er et av målene du får på eksamen. Da jeg gikk der (2år sia) hadde vi heldagsprøver, hvor vi fikk en "case"+mål..og målet om celler var der vær eneste gang;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå