Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Banner dere i barns nærvær? Hvordan reagerer dere hvis deres eget barn banner? ...og andres?
Orthia Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Jeg syns ikke det høres bra ut når barn banner, og prøver å ungå banning i barns nærvær. Det er likevel ikke til å unngå et og annet faen i helvete når f.eks. en hammer treffer en tommel
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 Hva definerer du som banning? ← Sier fy-ord
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Jeg har dessverre en tendens til å si "herregud" og "fyttirakker'n", men anser det mer som kraftuttrykk enn som banning. Banning godtar jeg ikke! Barna mine har også behov for kraftuttrykk i gitte situasjoner, så jeg godtar enkelte uttrykk som: "søren (klype)", "fyttirakker'n" og andre uttrykk i samme bane. Disse tillates ikke brukt i dagligtale, men kun som kraftuttrykk i spesielle situasjoner. (F.eks: fyttirakker'n, det var kaldt) Må bare fortelle en liten historie angående tema. Barna mine liker ikke å høre at vi voksne banner, og korrigerer oss fort om det utilsiktet kommer gloser som ikke er godkjent her i huset. Jeg skulle ta ut et brett fra stekeovnen, men mistet plutselig all kraft i ene hånda, mistet brettet og brant meg kraftig. Begge barna sto ved siden av meg, så jeg sa "fy", tok meg i det, og fortsatte med "fargestifter". Da kikket min yngste opp på meg, og sa "du kan få lov til å si faen mamma, for det så veldig vondt ut".
lagacy Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Da kikket min yngste opp på meg, og sa "du kan få lov til å si faen mamma, for det så veldig vondt ut". ← Gutten har skjønt at noenganger så holder det bare ikke å si "søren klype" He, he
Gjest Hedning Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Dersom jeg slår meg skikkelig kraftig kommer det ei regle i retning av "innisvartejævlahelvete", og dersom noe er i ferd med å skjære seg big time hender det at jeg sier faen. Og så sier jeg unnskyld etterpå. En del jenter i 13-14-års alderen banner som bryggesjauere, og jeg antar at ungene har et litt annet språk ute enn hjemme. Hovedregelen er imidlertid at vi skal passe språket, enten det er store eller små.
Gjest graceland Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Jeg prøver å la være å banne, men det er ikke til å unngå at det kommer noen spontane ukvemsord når jeg slår meg.
Gjest Mayamor Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Jeg er ikke perfekt, så her kan det godt komme gloser selv om intensjonen er at det ikke skal forekomme...
Gjest Eir Skrevet 8. november 2006 #11 Skrevet 8. november 2006 Jeg synes ikke det er galt å banne, så det gjør jeg som normalt samme hvem som er i nærheten. Noen ganger trenger man sånne kraftuttrykk, og ved å ikke gjøre det til tabu blir det mindre interessant for barna å banne også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå