Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Faren kommer ikke til å være i kirken, så tror min bestemor skal følge meg. Lurer også litt på å gå alene.... Hvordan gjør dere det?
Gjest marthepia Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 Den dagen jeg skal gifte meg skal pappa følge meg opp kirkegulvet
Gjest Gjest_water1_* Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Det blir min far som skal følge meg opp...Dersom det ikke hadde vært noe alternativ tror jeg at jeg hadde valgt min bror, eller kanskje mor....Muligens hadde jeg også valgt å gå alene. Tror man må kjenne etter hva magefølelsen sier....og hvem man har det "rette" forholdet til.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 Tror man må kjenne etter hva magefølelsen sier....og hvem man har det "rette" forholdet til. ← Jeg har et "rett forhold" til alle som skulle være potensielle for en slik oppgave, men faren min går ikke i kirken, så da må jeg finne alternative løsninger. Nå er det jo litt gammeldags egentlig at en far skal "gi bort" datteren sin. Hun har jo som regel "gitt seg bort til" brudgommen lenge før bryllupet....om dere skjønner....
*Emma* Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Faren min tror jeg. Egentlig har jeg litt lyst til å gå opp sammen med barna mine. Men er litt redd pappa blir lei seg om jeg foreslår det. Jeg har ikke bodd hjemme på mange år. Jeg og sambo har to barn sammen og har levd sammen nå lenge. Det føles egentlig mere naturlig at jeg og barna går opp før å møte sambo liksom....
Gjest niomi Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Kjør en Haakon Magnus og Mette-Marit, da, vel! Dersom man er voksen og bor sammen, ser jeg ingen grunn til at far skal følge datter, paret som skal gifte seg, bør gå opp sammen. Det er min mening, da.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Kjør en Haakon Magnus og Mette-Marit, da, vel! Dersom man er voksen og bor sammen, ser jeg ingen grunn til at far skal følge datter, paret som skal gifte seg, bør gå opp sammen. Det er min mening, da. ← Jeg er forsåvidt enig m deg, men jeg har litt lyst å se uttrykket i øynene hans når dørene åpnes og jeg går opp til han.... Oi, jeg er visst litt romantisk....
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 Litt rart egentlig, at det som er den gammeldagse skikken i Norge, og som var vanlig iallefall til langt ut på 70 tallet, nemlig at brudeparet kommer inn sammen, er totalt ut. Er det ingen som følger norsk tradisjon lenger?Har vi sett på formye amerikansk film? Jeg synes ikke det er noe galt å bli fulgt av far, ikke misforstå. Men jeg bare synes det er rart at vi lar norske skikker dø ut og erstatter dem med utenlandske. (Men dette gjelder jo igrunnen ikke bare bryllup , feks er Halloween "in", mens julebukk er "ut")
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #9 Skrevet 7. november 2006 Litt rart egentlig, at det som er den gammeldagse skikken i Norge, og som var vanlig iallefall til langt ut på 70 tallet, nemlig at brudeparet kommer inn sammen, er totalt ut. Er det ingen som følger norsk tradisjon lenger?Har vi sett på formye amerikansk film? Jeg synes ikke det er noe galt å bli fulgt av far, ikke misforstå. Men jeg bare synes det er rart at vi lar norske skikker dø ut og erstatter dem med utenlandske. (Men dette gjelder jo igrunnen ikke bare bryllup , feks er Halloween "in", mens julebukk er "ut") ← hvem skal følge deg/fulgte deg opp gulvet??
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 Jeg er ikke gift jeg da... Men viss min kjære noen gang får somlet seg til å fri (han syns vi har det bra som vi har det...) så er han den eneste jeg øsker å bli ført til alters av.( sammen med våre to barn.) Siden jeg for min del ikke liker symbolikken i å bli gitt bort fra en mann til en annen.
Lillebrud Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Jeg skal ha min far til å følge meg opp, og han skal faktisk overlevere meg til min samboer,og så fortsette videre opp til alters for å vie oss.. Han er overlykkelig over å få vie "lillejenta" si.. Når mamma og pappa gifta seg, insisterte pappa på å følge mamma opp selv, og ikke at morfar skulle gjøre det, fordi han følte at en ikke skal overlevere noen som en pakke.. Tror morfar ble skuffa, men godtok det jo. Nå er pappa veldig glad for at jeg vil at han skal følge meg, for tror han har endret mening når det gjelder hans barn..
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 vel, jeg må si meg helt uenig i at det er gammel norsk tradisjon som holdt seg fremt til ut på 70 tallet at bruden og brudgommen gikk opp sammen. Hva de gjorde 1800-1950 aner jeg ikke, men min mor og alle hennes søsken og andre jeg har hørt om som giftet seg etter krigen ble fulgt opp av sin far. Og her snakker vi _meget_ tradisjonstro damer. Jeg hvet at det ble en greie på slutten av 60 tallet å gå opp sammen, forde man annså den gamle skikken som lite kvinnefrigjørende, men det ble da aldri det vanlige. Jeg kommer til å la min far følge meg opp. Hadde ikke han vært tilgjengelig ville jeg brukt min mor eller bror. Men jeg kunne godt tenke meg å gå alene også. Fint å gå opp sammen for de som vil det. men jeg vil gjerne ha det øyeblikket hvor han står og venter, og jeg kommer opp til han. Synes det er veldig romantisk, liker forventningen, spenningen og det å skulle vente.
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 Pappa, det ser jeg på som en selvfølge. Dersom han ikke er tilstede når jeg gifter meg (at han har dødd f.eks.) så vil jeg følges opp av min yngste onkel. Jeg kom til å nevne det for onkelen min, og da smilte han og sa at det ville ha gjerne gjøre for meg
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #14 Skrevet 7. november 2006 Jeg er forsåvidt enig m deg, men jeg har litt lyst å se uttrykket i øynene hans når dørene åpnes og jeg går opp til han.... Oi, jeg er visst litt romantisk.... ← Derfor velger jeg også den tradisjonelle måten, selvom jeg også synes det er mer naturlig men min tilkommende, for jeg skal ikke gis bort!!!
asterix Skrevet 7. november 2006 #15 Skrevet 7. november 2006 Mange år siden vi giftet oss da, men vi gikk opp sammen. Eneste måten jeg ville hatt det på.
Drua Skrevet 8. november 2006 #16 Skrevet 8. november 2006 Hvis jeg noensinne skal gå opp et kirkegulv, så skal jeg gå alene.
Majabeth Skrevet 8. november 2006 #17 Skrevet 8. november 2006 Det er min mamma som skal gå opp gulvet sammen med meg. Jeg har egentlig lyst til at min tante (mammas søster) også skal gå sammen med oss, men hun vet ikke helt om hun vil ennå. Jeg bodde mye sammen med min tante da jeg var lita, for mamma var alenemor for 6 barn, så det var mye ekstraarbeid på henne for å få endene til å møtes. Derfor vil jeg gjerne at de to sterke kvinnene i mitt liv skal gå sammen med meg på den store dagen...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #18 Skrevet 8. november 2006 Jeg ble fungt opp av min far og min sønn på 7 år. En på hver arm
Malama Skrevet 8. november 2006 #19 Skrevet 8. november 2006 Jeg har planer om at pappa skal følge meg opp. Hadde han ikke kunnet gjøre det (dø innen den tid, eller være akkutt veldig syk eller noe sånn) ville jeg antakelig latt min bror gjøre det.
Gjest graceland Skrevet 8. november 2006 #20 Skrevet 8. november 2006 Tror ikke det blir noe sånt, i og med at jeg skal inngå partnerskap...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå