Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Jeg har vært samboer i et år nå, og min samboer har aldri bodd for seg selv før (!!) og det kan til tider være ganske håpløst. Jeg jobber endel og kommer ofte seint hjem. Ettersom min samboer alltid kommer hjem før meg syns jeg at jeg kan "forvente" at middagen er klar når jeg komme hjem. det er den ikke... det er også jeg som vasker klær, støvsuger, vasker, tørker støv... Hvor mye kan man forvente at samboeren hjelper til? Er vi ikke kommet dit at vi skal fordele slike oppgaver? Hva gjør mennene deres av husarbeid??
Gjest Seeker Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 Vel, min gjorde ingenting. Norsk ja. Da jeg forsøkte å dytte ham i gang kjørte han en klesvask og farget alt rosa. Er forøvrig enig med deg. Det burde være mulig å dele litt på pliktene. Selv ville jeg nok fått sjokk om jeg skulle oppleve en mann som vasket gulver eller støvsuget.
Gjest gjest mann Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Hei, Det er naturlig at man deler på oppgavene og da spesielt når begge jobber. Jeg har mine faste oppgaver. Dette fungerer utmerket, kona sorterer og starter vaskemaskinen. Jeg henger opp klærne etterpå. slik har vi fordelt alle praktiske oppgaver, og første mann hjem starter på middagen. Vi kjøper inn mat for en uke av gangen og har satt opp menyer slik at vi vet hva som skal i "produksjon den ettermiddagen" Jeg ønsker deg lykke til og håper din mann forstår deg, det gjør ihvertfall jeg
Gjest Gjest_scorpion_* Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 "Jeg har vært samboer i et år nå, og min samboer har aldri bodd for seg selv før (!!) og det kan til tider være ganske håpløst. Jeg jobber endel og kommer ofte seint hjem. Ettersom min samboer alltid kommer hjem før meg syns jeg at jeg kan "forvente" at middagen er klar når jeg komme hjem. det er den ikke..." Så du mener at han ALLTID skal lage maten? Tja, det er vel en fordeling bare fanden ville synes er rettferdig..
Gjest regine Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Han skal vel ikke "hjelpe til", vel - det er da HANS ansvar at hus og hjem fungerer også. Personlig hadde jeg ikke funnet meg i det - jeg hadde tatt det som en selvfølge at husarbeidet ble delt. Og jeg hadde laga et sant h****** for den manne som tok det for gitt at det var mitt ansvar En annen ting jeg har lurt på er hvordan menn faktisk kan leve sånn. Dvs. at de ikke tar ansvar for husarbeidet. Jeg har delt leilighet med kvinner og da har alle vært pinlig nøyaktige med å ta minst sin "andel" av jobben. Skal selvsagt ikke generalisere for mye, men også i andre sammenhenger ser man jo hvem som setter seg med "beina på bordet" og hvem som lager mat/rydder etc. Eneste du kan gjøre er jo å snakke med fyren, også prøve å bli enige om et opplegg som begge føler er greit. Ellers så får du evt. kreve han for penger, siden han åpenbart ser på deg som hushjelp
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Når han er hjemme så liker han å støvsuge, og å stryke tøy, samt å ordne med barna. Så hender det at han kaster meg ut av huset slik at han kan ta helgevasken, den liker han ikke å ta når jeg er hjemme, fordi han vet at jeg ikke liker "vaskemusikken" hans på høyeste volum Ellers gjør han stort sett det jeg ber ham om. Det eneste han ikke gjør er det jeg har "forbudt" ham å gjøre: vaske klær og lage middag. Det blir for dyrt å slippe han i nærheten av vaskemaskinen, og jeg blir veldig fort lei av spagetti og pizza grandiosa.
Gjest Seeker Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Det eneste han ikke gjør er det jeg har "forbudt" ham å gjøre: vaske klær og lage middag. Det blir for dyrt å slippe han i nærheten av vaskemaskinen, og jeg blir veldig fort lei av spagetti og pizza grandiosa. ←
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 En annen ting jeg har lurt på er hvordan menn faktisk kan leve sånn. Dvs. at de ikke tar ansvar for husarbeidet. ← Det er så lett for dem... Samboern min mente da vi flyttet sammen at vi ikke trengte å fordele oppgaver eller skrive lister over hva som skal gjøres av hvem og når, for det "tok man jo som det kom". Joda. Særlig når HAN kan leve i en leilighet som blir støvsugd to ganger i året, mens jeg i hvert fall vil ha det gjort annenhver uke (da er jeg vel ikke hysterisk?) Dovask er fremmedord, matlaging er uinteressant, men kan gjøres en gang i blant, oppvask er så kjedelig at den står lenge etter at alt er brukt opp osv. Ja, DA blir det jevnt fordelt Han er ikke helt umulig å be, når man er veldig påpasselig med å spesifisere at man ikke "kritiserer", men det er ikke gøy å være den eneste som har LITT oversikt over hva som må gjøres og må "piske" den andre rundt som en unge. Sikker på at det eneste han legger merke til av nødvendig husarbeid er evt døde husdyr innendørs... (herlighet, og jeg bor sammen med han ennå...)
Gjest Bellatrix Skrevet 7. november 2006 #9 Skrevet 7. november 2006 Jeg har vært samboer i et år nå, og min samboer har aldri bodd for seg selv før (!!) og det kan til tider være ganske håpløst. Jeg jobber endel og kommer ofte seint hjem. Ettersom min samboer alltid kommer hjem før meg syns jeg at jeg kan "forvente" at middagen er klar når jeg komme hjem. det er den ikke... det er også jeg som vasker klær, støvsuger, vasker, tørker støv... Hvor mye kan man forvente at samboeren hjelper til? Er vi ikke kommet dit at vi skal fordele slike oppgaver? Hva gjør mennene deres av husarbeid?? ← Mannen min gjør mye. Han vaskergulv, vasker bad, støvsuger og er ellers flink til å ta husarbeid.
Hu i Svingen Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 Hvor mye kan man forvente at samboeren hjelper til? ← Man skal ikke forvente at han hjelper til, man skal forvente at han tar sin del. Som er halvparten.
Gjest Tweek Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 (endret) Meg og sambo har bodd sammen i 3 mnd ca. Og ingen av oss har bodd ute før. Men vi klarer oss ganske greit Jeg forventer at vi gjør like mye ca. fordi dette er begges hjem. vi begge rydder, vasker bordene og andre overflater og støvsuger. Men jeg vasker klær og vasker badet. Det har jeg gjort siden jeg var 16 og er veldig vant med det. Selv om han å har vasket klær engang og vaska dusjen en gang. (Det var fordi jeg nettopp hadde vaska dusjen og så kom skitne han og dusja og alt dritten festa seg så jeg tvang han itl å vaske den, hehe.) Irriterte meg litt i begynnelsen, da jeg måtte spørre han om han gadd å gjøre ting. Det syntes jeg var helt unødvendig fordi så lenge leiligheten er begge sin så skal det ikke være nødvendig å be han om å rydde eller andre ting. Endret 7. november 2006 av Tweek
Gjest niomi Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Hva gjør mennene deres av husarbeid?? ← Mest, i grunnen... Det er ihvertfall han som lager middag og han rydder mest i uka. Fordi han har mest tid hjemme. Jeg jobber mer og har lengre reisevei. "Storvasken" fordeler vi forholdsvis jevnt. Jeg tar muligens noe mer av den enn han, men til gjengjeld tar han alltid badet, for det syns jeg er ekkelt. Siden han lager middag og rydder i uka, tar jeg klesvask og -tørk.
Nilma Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 Han skal vel ikke "hjelpe til", vel - det er da HANS ansvar at hus og hjem fungerer også. Man skal ikke forvente at han hjelper til, man skal forvente at han tar sin del. Som er halvparten.← Nettopp! Få ting gjør meg så hissig som menn som "hjelper til". Når det er sagt, behøver ikke det bety at vi lager middag eller vasker gulv nøyaktig like mange ganger, vi har "fordelt" oppgavene etter interesse eller hva hver av oss hater/synes er ok. Dvs. at jeg lager planlegger og lager middag og vasker klær, han vasker gulv, støvsuger og skifter sengetøy. Så du mener at han ALLTID skal lage maten? Tja, det er vel en fordeling bare fanden ville synes er rettferdig..← Ikke hvis hun tar en større del av andre oppgaver, som sagt innebærer en rettferdig fordeling av husarbeidet ikke nødvendigvis at man gjør alle oppgaver 50/50. Jeg lager så godt som alltid middag hos oss, til gjengjelder vasker jeg nesten aldri gulvet, f.eks, noe som er helt ok fordi jeg liker å lage mat, mens sambo synes gulvvask er marginalt mindre kjedelig enn det jeg gjør.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #14 Skrevet 7. november 2006 Man skal ikke forvente at han hjelper til, man skal forvente at han tar sin del. Som er halvparten. ← Enig. I praksis blir det ikke helt jevnt fordelt hos oss heller, men det har bedret seg enormt. Min var nemlig en slik som din er nå. Hadde bodd for lenge hjemme hos mamma og ikke lært å ta ansvar. Jeg måtte lære ham opp til alt, og nå er det han som klager hvis jeg tar oppvasken fordi jeg vasker opp "feil". Fremdeles kan han ikke alt og fremdeles er det mye han ikke ser, men vi har snakket mye om hva som må gjøres og jeg har også inngått noen kompromisser. Vi pleier å gjøre det meste av husarbeidet sammen lørdager, og ellers lager jeg mat og han tar oppvasken. Jeg lar ham gjøre ting på sin måte, så lenge det vi har blitt enige om blir gjort. Der tror jeg mange kvinner gjør feil, de forlanger at menn gjør det slik de ville ha gjort det. Han vasker opp i en for meg ulogisk rekkefølge og slike ting, men hvorfor bry seg? Det blir gjort. Til slutt. (Det hender vi slipper opp for tallerkener og kniver eller gryter, men da innser han jo at han MÅ vaske opp. For ellers kan jeg ikke lage mat og da får HAN heller ikke noe godt å spise (begrenset hvor lenge han har lyst på brødskiver ) Ikke gi opp.
Gjest Piper Skrevet 7. november 2006 #15 Skrevet 7. november 2006 Min mann tar sin del av husarbeidet, og det skulle bare mangle. Han bor her på lik linje som alle andre, og da tar han det som en selvfølgelighet å ta sin del. Og det skulle bare mangle. Han vasker klær, henger opp klær, legger sammen klær, stryker klær ( bedre enn meg faktisk ), rydder kjøkkenet, støvsuger, vasker gulv, vasker badet osv. Det eneste han ikke gjør, er å lage middag og vaske toaletten. Lage middag er min jobb, fordi jeg er hjemme før han. Men kommer vi hjem samtidig, hjelper han til.
Gjest Piper Skrevet 7. november 2006 #16 Skrevet 7. november 2006 "Jeg har vært samboer i et år nå, og min samboer har aldri bodd for seg selv før (!!) og det kan til tider være ganske håpløst. Jeg jobber endel og kommer ofte seint hjem. Ettersom min samboer alltid kommer hjem før meg syns jeg at jeg kan "forvente" at middagen er klar når jeg komme hjem. det er den ikke..." Så du mener at han ALLTID skal lage maten? Tja, det er vel en fordeling bare fanden ville synes er rettferdig.. ← Den som er først hjemme, er den som lager middag og så enkelt burde det faktisk være. Skal den som kommer tidlig hjem, sette seg ned i sofaen og vente til den andre kommer hjem? Vel, fanden her i huset mener at det er meg som skal begynne på middag, fordi jeg er hjemme først. Og jeg er faktisk enig med fanden i dette
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2006 #17 Skrevet 7. november 2006 Forvent ingen ting. Forhandle. Her i huset deler vi arbeidet ca 50-50. Jeg vasker klær, han støvsuger og vasker gulv. Jeg vasker badet, han vanner planter og ordner resirkuleringen. Annenhver dag lager jeg middag, annenhver dag lager han middag. Dette har vi kommet frem til ved å snakke og forhandle.
Gjest Tweek Skrevet 7. november 2006 #18 Skrevet 7. november 2006 Middag hos oss er når begge har kommet hjem og bestem hva vi skal ha. Vi har ikke kommet så godt inn i middagen, men ofte hjelper begge ellers så er det den som ikke lagde middag som rydder inn
Gjest Fresh Skrevet 7. november 2006 #19 Skrevet 7. november 2006 Nettopp! Få ting gjør meg så hissig som menn som "hjelper til". ← Omtrent like irriterende som menn som er "barnevakt" for sine egne barn
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #20 Skrevet 8. november 2006 I begynnelsen gjorde jeg mest. Men etter å ha lært han opp litt (han kunne jo det fra før - men glemte brått både vask og matlaging når jeg flyttet inn) så gjør han sin del i huset. Jeg har vært endel syk det siste året og han har faktisk uoppfordret tatt det meste av husarbeidet. Han er også en kjempeflink pappa. Jeg er stolt av mannen min og glad i han
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå