Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mine tips:

1) Lag en liste over de du har tenkt til å gi julegaver til, og vurder sterkt om noen kan strykes fra den listen. Forsøk igjen å avtale med folk om å slutte med julegaver. Tips: ikke si at du ikke har råd til å kjøpe julegaver (selv om det kanskje er sant), appelér heller til fornuften og dra den med at "nå er vi voksne og da er det unødvendig med gaver, julen er jo for barna etc., kan vi ikke bare slutte å gi hverandre julegaver?" Den utløser ihvertfall ikke sympatigaver a la "jeg kjøper til deg likevel, jeg" , så slipper du dårlig samvittighet på julaften når du får gave av noen du ikke har gitt til. Det har ihvertfall funket for meg ;)

2) Se også på om noen kan gaver kan slås sammen - voksne par, søskenflokk for eksempel.

3) Sett opp budsjett over julegavene, og følg det strengt. Eks:

Gutt 2 år max 50 kr

Mor og Far max 150 kr

Jente 9 år max 100 kr

osv..  (ikke bry deg om summene, bare eksempel)

4) Tenk over hva du skal kjøpe før du drar ut for å handle.  Skriv rett og slett en omtrentlig handleliste/forslagsliste. Er det vanskelig, bestem deg for å gå i kun noen få butikker, du vil for eksempel klare å få kjøpt brukbare og rimelige gaver ved å kun gå på HM, Nille, en leketøysbutikk og Vinmonopolet. Husk at det ikke gjør noe om folk får ganske like gaver. Mange gode forslag til gaver over her.

5) Begynn å kjøpe gaver nå, og ta gjerne litt av gangen så du ikke merker det så godt på lommeboka. Panikkhandling i siste liten blir ofte veldig dyrt.

Husk at det er fortsatt tanken som teller og ikke prisen!

Lykke til :)

:klappe:

Det blir dyrt når alle etterhvert får mange barn. Min søster har tre, og med gaver til både barn og voksne i den familien så ble det ganske mye penger i løpet av et år. og nå begynner alle andre søsken også å få barn. Vi har derfor avtalt (til alle foreldrenes store lettelse) å kun gi gaver til barna og de av de voksne søskene som ikke har barn. Siden går vi sammen og kjøper noe fra alle tantene og onklene sammen- til hver av tante/onkelbarna. Dvs: i stedet for at jeg bruker 250 kr på en gave til hvert av tantebarna, og broren og søsteren min gjør det samme (vi er fire søsken), så bruker vi 150 pr pers / pr barn og hvert barn får en gave til 450,- Det blir ferre pakker under treet, men det er egentlig bare bra siden det til tider tar helt av og barna bare blir overstimulert.

Vi voksne slipper å stresse med gaver til hverandre og alle er glade.

Hos oss får veninners barn bare gave ved fødsel og dåp.

tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg sliter med det samme til jul hvert år, jeg blir blakket fullstendig. Jeg har veldig mange å kjøpe til, og flere blir det for hvert år i.o.m at flere og flere venner får barn. Nå i år har jeg 1 gutt på 2, 1 gutt på 4, en gutt på 6, en jente på 9, en jente på 13 og to gutter på 14, pluss mine søsken og de voksne i familien, datteren, ste-datteren og kjæresten som jeg må kjøpe gaver til. Jeg prøver hvert år å finne noe fint og billig, men det ender med at jeg er ruinert til langt uti januar. P.g.a dette så hater jeg virkelig jula, jeg synes det koster mer enn det smaker. Noen som har noen tips til julegaver og tips sånn at man ikke blakker seg helt i desember. I fjor måtte jeg på sosialen å tigge penger fordi jeg var så blakk, samt at jeg måtte få mat fra frelsesarmeen til jul. Dette synes jeg var utrolig lite trivelig, jeg følte meg rettt og slett som en tigger. Håper jeg slipper dette i år! Hjelp!

Jeg synes du kan kjøpe et par "Ulvangsokker" til alle barna. De selger en versjon på Europris som heter "Trysil" tror jeg. Den er billig, og knallbra. Og jeg blir kjempeglad når ungene får slikt. Faktisk så er det slik at ungene ikke trenger å få verdens kuleste presanger av alle. De får MANGE presanger på julekvelden, og alle trenger å ha en tante som gir varme sokker. Men jeg skjønner godt hv du mener. Jeg hadde blitt glad om mine barn fikk fornuftige gaver også. Men jeg vil helst gi bort verdens kuleste presanger.

Til besteforeldrene kan datteren din lage noe. Det er uansett det de setter mest pris på.

I år har jeg kjøpt et sett med fire porselensmaletusjer på en hobbybutikk. (Kosta 129 kr, men kunne også kjøpes enkeltvis) så har jeg kjøpt to hvite porselenskrus, som barna mine har tegnet på med tusjene. De ble brent i stekeovnen i 90 minutter. Og vips har vi kjempefin besteforeldregave.

Til de voksne kan du f.eks kjøpe billige håndklær eller fleecepledd. Det er presanger som man blir glad for, uten at de trenger å koste skjorta. Eventuelt kan du kjøpe en pakke med god kaffe/en pakke fine servietter/et fint kubbelys. Dette kan jo være en fin presang til de som får kopper fra datteren din.

I tillegg så koster det ofte skjorta å sende gaver. Så om man skal sende noe langt lønner det seg å kjøpe noe som kan sendes som brev.

Jeg tror for øvrig jeg skal ta mine egne råd her i år.

Har nemlig ikke mindre enn 15 barn å kjøpe til, utenom mine egne.

Så her blir det ullsokker på hele gjengen.

Skrevet

Hei!

Ingen tvil om at du må gjøre flere grep her. Håpløst å måtte blakke seg helt på julegaver, og leve på havregrøt de neste månedene.

Først bør du foreta et drastisk kutt i antall julegaver. Hadde droppet gaver til både venninner og deres barn. Et koselig julekort synes jeg holder lenge. Jeg vil tro det er flere som setter pris på at noen tar initiativ til å avslutte gavebyttingen.

Ellers har det jo kommet mange gode forslag til rimelige julegaver til resten av familien. Jeg hade prioritert å kjøpe en ordentlig gave til datteren min, og gått for et rimeligere alternativ til resten. Skulle vel tro du i allefall kan kutte utgiftene med et par tusen hvis du følger rådene du har fått. :)

Skrevet
Jeg synes du kan kjøpe et par "Ulvangsokker" til alle barna. De selger en versjon på Europris som heter "Trysil" tror jeg. Den er billig, og knallbra. Og jeg blir kjempeglad når ungene får slikt.

De sokkene kjøpte jeg og ga bort i julegave til flere i fjor. Men synes det er litt flaut at de koster 30,- og er redd noen av de som har fått dem i gave ser at jeg har brukt så "lite" penger på gave i forhold til dem. Men absolutt et godt forslag :)

Til besteforeldrene kan datteren din lage noe. Det er uansett det de setter mest pris på.

I år har jeg kjøpt et sett med fire porselensmaletusjer på en hobbybutikk. (Kosta 129 kr, men kunne også kjøpes enkeltvis) så har jeg kjøpt to hvite porselenskrus, som barna mine har tegnet på med tusjene. De ble brent i stekeovnen i 90 minutter. Og vips har vi kjempefin besteforeldregave.

Det hørtes lurt og rimelig ut, skal ikke se bort i fra at jeg prøver det. Det blir jo ikke så dyrt hvis koppen er fra datters mi og te'n er fra meg.

Til de voksne kan du f.eks kjøpe billige håndklær eller fleecepledd. Det er presanger som man blir glad for, uten at de trenger å koste skjorta. Eventuelt kan du kjøpe en pakke med god kaffe/en pakke fine servietter/et fint kubbelys. Dette kan jo være en fin presang til de som får kopper fra datteren din. Takk for tips!!

I tillegg så koster det ofte skjorta å sende gaver. Så om man skal sende noe langt lønner det seg å kjøpe noe som kan sendes som brev.

Jeg tror for øvrig jeg skal ta mine egne råd her i år.

Har nemlig ikke mindre enn 15 barn å kjøpe til, utenom mine egne.

Så her blir det ullsokker på hele gjengen.

Skrevet
Jeg sliter med det samme til jul hvert år, jeg blir blakket fullstendig. Jeg har veldig mange å kjøpe til, og flere blir det for hvert år i.o.m at flere og flere venner får barn. Nå i år har jeg 1 gutt på 2, 1 gutt på 4, en gutt på 6, en jente på 9, en jente på 13 og to gutter på 14, pluss mine søsken og de voksne i familien, datteren, ste-datteren og kjæresten som jeg må kjøpe gaver til. Jeg prøver hvert år å finne noe fint og billig, men det ender med at jeg er ruinert til langt uti januar.

Huff, dette var nå en litt trasig situasjon. Mitt beste råd til deg er å komme deg ut av denne vonde sirkelen med overdreven gavekjøping. Kan det virkelig være mening i at du skal kjøpe julegaver til dine venners barn? Jeg fikk ikke julegaver fra mine foreldre sine venner da jeg var liten, og har forstått det slik på andre at de heller ikke fikk det. Er denne skikken noe som har oppstått de siste årene. Kanskje det henger sammen med samfunnsutviklingen generelt, mange har god råd og mange ting er faktisk billig.

Avtal eller kutt ut gavekjøpingen. Selv om noen skulle komme med gave til deg, så ikke føl deg forpliktet til å komme med en julegave ut på nyåret. Du vil få bedre økonomi, færre bekymringer og mer fritid i førjulstida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...