Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det er en butikk i stavanger. Er det bare her den er? Javel, da er vi i så fall ganske heldige som har den muligheten! Og til dere som bor andre steder: Gjest Margrete hadde mange usedvanlig gode forslag. disse er gode alternativer frem til søstrene grene kommer til dere også. (Dette ser nesten litt ondskapsfullt ut fra min side. Det er virkelig ikke meningen! Klem til dere alle :klem: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mange gode forslag her. Men prøv å tenk på at disse barna og familiene mest sannsynlig vil få veldig mange andre pakker.

Og for min del setter jeg heller pris på en rimelig hjemmelaget gave (eventuelt gratis) laget med omtanke, enn noe (billig) dill som jeg mest sansynlig ikke har bruk for.

Feks. selger Panduro og andre hobbybutikker enkle hobbypakker o.l. Ellers er "gavekort" på barnepass, husvask, ledsager på turer/aktiviteter (mange trenger ett spark bak for å finne på ting) fine gaver.

Hva med å bake en kake i tillegg? Er mange som setter stor pris på en god formkake mellom alle julekakene :P (på biblioteket finner du helt sikkert bøker om holdbar mat og kaker du kan gi i gave)

Hvis du skal gi gave til både voksne og barn i samme familie, hva med å kjøpe et familiespill? Det trenger ikke å koste all verden, men utbyttet sosialt for familien kan likevel være kjempestort! :)

Endret av Hulder
Skrevet

Fine bilder eller postkort i ramme har jeg gitt flere ganger. Mange stilige og rimelige rammer på ikea, postkort koster ikke så mye, evt om du er flink til å ta bilder selv. Da jeg var 10 - 15 år syns jeg alltid det var gøy med undertøy og pysjamaser o.l. Dette kan man få tak i billig på h&m, ofte tilbud der. Noen søte vanter eller skjerf trenger ikke koste så mye (Har sett noe sånt billig på cubus også). Til små er vel tegnesaker alltid gøy, og det koster ikke så mye om du går på nille e.l. Dersom du skal gi noe til søsken er det mulig å gi et par enkle hvite t-skjorter og penner til å pynte de (Kles-penner fins på clas ohlson, 6 stk for 129 kr.). Blir ikke så mye om det er til flere. Kan være morsomt?

Kanskje alt dette var nevt fra før, men det var nå det jeg kom på.

Til de voksne kan du gi en liten boks med julekaker e.l. Jeg har tidligere gitt pyntet pepperkakehjerter eller pepperkakehus, som blir til hele familien. Koster ikke mye, men tar litt tid..

Skrevet

Hei! Først og fremst vil jeg si at det er ingen god situasjon du er i. Når det er sagt, så sitter det meste "i ditt eget hode". Du trenger virkelig jobbe med deg selv og akseptere ting slik de er.

Du sier du ikke har råd til gaver og får beskjed om at det er greit, men de vil gjerne gi deg gave for det. Aksepter at noen bryr seg om deg og har bedre råd slik at de gjerne vil gi/hjelpe deg med noe, selv om de ikke "får noe tilbake". Om du virkelig ikke greier å akseptere at du noen år fremover får uten å gi, så gi gavekort på husvask, barnepass etc. De fleste setter enorm pris på å få arbeidshjelp.

Snakk med venner. Barn får ofte så mange gaver at de ikke greier å holde styr på hvem de får fra en gang. Kutt venners barn.

Når det gjelder din datters familie på farssiden, så er det jo egentlig ikke din jobb å kompensere for den narkomane faren. Men jeg skjønner at du gjerne vil. Hvem og hvor mange er det snakk om der? Jeg håper ikke du skriver "fra pappaen" på gavelappene, men heller "fra datter". Hvis det bare er farfar og farmor så kan datteren din lage julegaver.

Juleforberedelsene er et mareritt hvis du VET du går i underskudd på hele feiringen. Målet må være å tilpasse utgiftene til inntekten din. Det er ikke flaut å si at man ikke har råd.

En venninne av meg har ikke gitt meg julegave på flere år, hun er alenemor med dårlig råd. Men jeg ville blitt veldig fornærmet om jeg enten fikk vite at hun hadde blakket seg for å kjøpe gave til meg (som i grunnen ikke trenger stort), eller at hun ikke sier fra at hun har dårlig råd. Venner bryr seg mest om hverandre, ikke om symbolverdien av det som ligger under treet en gang i året.

:klem:

Skrevet

Mine tips:

1) Lag en liste over de du har tenkt til å gi julegaver til, og vurder sterkt om noen kan strykes fra den listen. Forsøk igjen å avtale med folk om å slutte med julegaver. Tips: ikke si at du ikke har råd til å kjøpe julegaver (selv om det kanskje er sant), appelér heller til fornuften og dra den med at "nå er vi voksne og da er det unødvendig med gaver, julen er jo for barna etc., kan vi ikke bare slutte å gi hverandre julegaver?" Den utløser ihvertfall ikke sympatigaver a la "jeg kjøper til deg likevel, jeg" , så slipper du dårlig samvittighet på julaften når du får gave av noen du ikke har gitt til. Det har ihvertfall funket for meg ;)

2) Se også på om noen kan gaver kan slås sammen - voksne par, søskenflokk for eksempel.

3) Sett opp budsjett over julegavene, og følg det strengt. Eks:

Gutt 2 år max 50 kr

Mor og Far max 150 kr

Jente 9 år max 100 kr

osv.. (ikke bry deg om summene, bare eksempel)

4) Tenk over hva du skal kjøpe før du drar ut for å handle. Skriv rett og slett en omtrentlig handleliste/forslagsliste. Er det vanskelig, bestem deg for å gå i kun noen få butikker, du vil for eksempel klare å få kjøpt brukbare og rimelige gaver ved å kun gå på HM, Nille, en leketøysbutikk og Vinmonopolet. Husk at det ikke gjør noe om folk får ganske like gaver. Mange gode forslag til gaver over her.

5) Begynn å kjøpe gaver nå, og ta gjerne litt av gangen så du ikke merker det så godt på lommeboka. Panikkhandling i siste liten blir ofte veldig dyrt.

Husk at det er fortsatt tanken som teller og ikke prisen!

Lykke til :)

[/quote Tusen takk for tipsene, dette skal jeg prøve. Iallefall det å appellere til fornuften hos de voksne.. Har ikke prøvd det før, håper kanskje d funker da..

Skrevet
Det går fint av å avtale med venner at man ikke kjøper gaver til venners barn.. Av vennegaver kjøper jeg bare gave til min nærmeste venninne og hennes barn. Men det er mange i familien og vi kjøper for 500kr til hver av de i familien. Det blir den nette sum av 5000,- utenfor min egen kjernefamilie.. Vi bruker ca 10.000 på julegaver, og jeg starter alltid tidlig og kjøper bøker og andre ting på salg..

Dessuten kan du melde deg inn i bokklubber og FÅ fine bøker som du kan gi i julegave.

Bokklubb har jeg meldt meg inn i og fått 3 fine bøker som jeg skal prøve å gi bort i julegave. Men ser det ikke litt dumt ut at det står boklubben på baksiden av de? Jeg bruker 5000 kr på julegaver, og da prøver jeg å kjøpe rundt 100 lappen til de fleste uten nær slekt, datteren min og kjæresten min. Lagacy

Skrevet
Det går fint av å avtale med venner at man ikke kjøper gaver til venners barn.. Av vennegaver kjøper jeg bare gave til min nærmeste venninne og hennes barn. Men det er mange i familien og vi kjøper for 500kr til hver av de i familien. Det blir den nette sum av 5000,- utenfor min egen kjernefamilie.. Vi bruker ca 10.000 på julegaver, og jeg starter alltid tidlig og kjøper bøker og andre ting på salg..

Dessuten kan du melde deg inn i bokklubber og FÅ fine bøker som du kan gi i julegave.

Bokklubb har jeg meldt meg inn i og fått 3 fine bøker som jeg skal prøve å gi bort i julegave. Men ser det ikke litt dumt ut at det står boklubben på baksiden av de? Jeg bruker 5000 kr på julegaver, og da prøver jeg å kjøpe rundt 100 lappen til de fleste uten nær slekt, datteren min og kjæresten min. Lagacy

Skrevet
Bokklubb har jeg meldt meg inn i og fått 3 fine bøker som jeg skal prøve å gi bort i julegave. Men ser det ikke litt dumt ut at det står boklubben på baksiden av de?

Nei, det synes jeg ikke gjør noe. En bok er en bok uansett hvilket forlag eller klubb som har gitt den ut.

:)

Skrevet
Hei! Først og fremst vil jeg si at det er ingen god situasjon du er i. Når det er sagt, så sitter det meste "i ditt eget hode". Du trenger virkelig jobbe med deg selv og akseptere ting slik de er.

Vanskelig å akseptere at det er blitt sånn synes jeg, før var jeg glad i jula. Nå synes jeg bare at den blir et ork..

Snakk med venner. Barn får ofte så mange gaver at de ikke greier å holde styr på hvem de får fra en gang. Kutt venners barn.

Det som er at mine venner kjøper gave til min datter og to av mine venner har nettopp fått barn, og jeg føler at når datteren min har fått julegaver hvert år til de, så må jeg nesten kjøpe til dem også...

Når det gjelder din datters familie på farssiden, så er det jo egentlig ikke din jobb å kompensere for den narkomane faren. Men jeg skjønner at du gjerne vil. Hvem og hvor mange er det snakk om der? Jeg håper ikke du skriver "fra pappaen" på gavelappene, men heller "fra datter". Hvis det bare er farfar og farmor så kan datteren din lage julegaver.

På farssiden er det farmor, tante, og søskenbarn, og nei jeg skriver ikke at det er fra faren på dem!! De er fra min datter og meg.. Lagacy :)

En venninne av meg har ikke gitt meg julegave på flere år, hun er alenemor med dårlig råd. Men jeg ville blitt veldig fornærmet om jeg enten fikk vite at hun hadde blakket seg for å kjøpe gave til meg (som i grunnen ikke trenger stort), eller at hun ikke sier fra at hun har dårlig råd. Venner bryr seg mest om hverandre, ikke om symbolverdien av det som ligger under treet en gang i året.

:klem:

Skrevet

Hva med å kjøpe noen litt fine kakebokser/-krukker og bake cookies og ha i? Knyt ei fin rød sløyfe rundt så ser det jo skikkelig eksklusivt ut! Det hadde jeg blitt veldig glad for å få i alle fall.

Personlig så hater jeg å få lys og pyntenips, men her må man vel se personen an. Det er noe helt annet hvis det er hjemmelaget selvsagt! :)

Skrevet

Et annet tips kan kanskje være å gå ut og spise sammen med de voksne? Det gjør venninnene mine og jeg, vi samles en dag i romjula og spiser en skikkelig middag sammen. De fleste av oss har det vi trenger, og til jul får man ofte pynteting som man egentlig ikke har plass eller bruk for, da kan jo en god middag være et alternativ? Vi synes det er like koselig som gaver i grunnen.

Hjemmelagde ting har vært oppe som ide flere ganger. Litt sent å lage syltetøy og sånt i år kanskje, men det kan jo være en ide til neste år? Ellers er julegodt et godt alternativ (og det kan også brukes til barn). Kanskje noe marsipan som er formet i morsomme figurer eller noe slikt?

Skrevet

vi gir ofte små krukker med hjemmelaget konfekt, det er billig og blir tatt veldig godt imot :) Det er heller ikke noe galt med å kjøpe ting på salg eller gi bort gratisbøker. Besteforeldre blir sikkert glade for ting dattra di har laget. Jeg ville prøvd å skjære ned slik at du har ei grense på 50 kr pr pers.

Svigerinna mi har dårlig råd. Mannen min får en stor stratos til jul hvert år, jeg får ingenting, og dattra mi får et bilde hun har tegnet selv. Det er ingen som har noen problemer med det, faktisk er det deilig å ikke ha det presset til å finne noen stor og dyr gave.

Gjest Gjest_Ramboline_*
Skrevet

Jeg syns man skal gi gaver fordi man har lyst, ikke fordi man føler man må. Da er jo hele poenget borte også. Folk flest har så mye nå til dags så det er bare tull og kjøpe gave bare for å kjøpe noe. En fin krukke med hjemmelaget konfekt, småkaker, marinert ost osv. er en kjempefin gave syns jeg. Da har du jo lagt litt omtanke i den også.

Må du absolutt gi til venners barn? De får sikkert mer enn nok gaver som det er.

Skrevet

Da ungene var små hadde jeg lite med penger.

Venners barn fikk ikke julepresang fra oss. Kun dersom ungen(e) var gode venner med mine.

Venninner fikk ikke presang. Dette ble vi enige om. En sjelden gang så fikk de nærmeste venninnene noe av meg, men det var fordi jeg hadde lyst og anledning. Ga alltid beskjed om at det kun var en liten oppmerksomhet fordi jeg hadde lyst og jeg skulle ikke ha noe tilbake. Det ble faktisk respektert. Et år fikk de f.eks. ekstra god kaffe til jul.

Jeg hadde litt problemer med at noen ga dyre gaver og det kunne jeg ikke gjengjelde. Jeg måtte jobbe hardt med meg selv og si til meg selv at jeg ga gaver etter min lommebok og at jeg brukte tid og omtanke for å finne noe.

Besteforeldre fikk kun presang fra barnebarna sine og det var ting som de hadde lagd. Perler, tegninger, kjøleskapsmagneter i gips og treknapper osv. Vi hadde alltid juleverksted hjemme og ungene lagde da julekort og merkelapper til den nærmeste familien.

Det går fint ann å finne rimelige og gode presanger. Det tar bare litt tid. Jeg leste tilbudsblader og trålet butikker. Ble nesten en sport i det å få noe ok til en rimelig penge.

Lykke til med julehandlingen :klem:

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Jeg støtter forslaget om å bake kaker, lage drops, konfekt etc. Hjemmelagede karameller hadde jeg blitt SÅ glad for :)

Min lille gutt får en del dyre gaver fra diverse slekt, men den gaven han ble aller mest glad for forrige jul var en snøspade i mini-størrelse :) Tror neppe den kostet spesielt mye.

Skrevet

Syns du har fått veldig mange fine svar her. Som flere sier, du må nok kutte ned på antall mottakere. Vi gir ikke til venner og venners barn, medmindre det er noen virkelig nære venner av oss eller barna som vi har et spesielt forhold til. Søsteren min hadde veldig dårlig råd et år og vi ga beskjed om at vi ikke forventet gaver fra henne. Men hun, som mange av oss, syns det er koselig å få lov å gi noe og ville gjerne gi etter evne. Selv om en gave er ikke er noe "fysisk", føler vel mange av oss at det ligger litt omsorg i det å gi noen en oppmerksomhet. Vel, vi ga beskjed om at istedenfor billig "dill", ville vi da gjerne ha et par gode sokker, en pose god kaffi, avtale om at hun satt barnevakt en kveld el.lign. Resultatet ble sokker til hele familien og et hjemmelaget kuponghefte med 3 barnevakter. Noe min mann og jeg syns var kjempekos, og hun syns var fint å gi!

Ellers fins det masse fint som ikke koster så mye. Som andre her sier; barn får som regel så mye at de ikke har oversikten. Fornuftige leker som holder en stund, som f.eks. lego, behøver ikke koste all verden. Lego har noen små "bokser" som koster en 30-50 kr og inni er et byggesett til en bil (heter det Lego racers eller noe slikt?) Sønnen min på 7 fikk en sånn og syns den var knall! I tillegg kan den tas fra hverandre og klossene brukes sammen med annen lego. Han bygger stadig om og bruker delene sammen med resten av legoen sin.

Lego duplo for de minste (2-5 år) har også småpakker du kan kjøpe, f.eks. en politibil med figur osv. Da kommer du som regel godt under 100-lappen. Jenter er jo alltid opptatt av lipgloss, bodyspray osv. Der kan du også finne mye bra.

Og for oss voksne funker det som sagt veldig godt med hjemmelagete gaver, gavekort på barnevakt/husvask/middag. Eller enkle ting som lys/servietter, kaffi, sokker, vanter....

Skrevet

Pass på når det er salg i f.eks Lindex og HM. Jeg kjøpte barneklær der nå, det var halv pris av halv pris så et sett med genser og skjørt kosta vel 75,- og det var sikkelig fine klær.

Syns som mange andre her at du har for mange til å kjøpe gaver til. Jeg har mange venninder men kjøper aldri pakker til de. Her i huset kjøper vi kun til foreldre, søsken og besteforeldre og når mine eller mannes søsken får barn kutter vi ut gaver til de voksne og kjøper kun til barna. Det virker sånn på svarene du får her inne at det ikke er vanlig å kjøpe til så mange.

Som også sagt før her er hjemmelaget marsipan og konfekt flotte gaver til de voksne.

Ønsker deg lykke til. :klem:

Skrevet

Glemte en ting; til datteren din sine besteforeldre/oldeforeldre er sånne hjemmelaga kalendere med bilder av datteren din veldige fine. Og det er jo også en aktivitet datteren din og deg kan gjøre sammen.

Skrevet

Jeg kjøper ikke gaver til venninner og venninners barn. Det er det første man må skjære ned på føler jeg. Jeg har sagt fra til mine venner og selv om det tok litt tid har de lært å respektere det nå. Så lenge du fortsetter i samme gamle mønster vil de ikke forstå at du mener alvor. Dernest blir det gjerne oppdaterte fotografier av barnebarna til besteforeldrene. Flotte bilder blir jo tatt på skole og i barnehage vært år. Det blir helst egne barn jeg prioriterer i forhold til gaver. Jula koster jo en del i seg selv. Julemat og juletre kan være utgift nok det i blant til å belaste budsjettet alvorlig. Julepynt kan man lage en del av selv og det er koselig å gjøre det med barna.

Skrevet

på bokklubben selger de ei bok som heter schotts sammensurium for 98 kroner. den er utrolig festlig og alle de som fikk den av oss til jul i fjor ble kjempe fornøyd. de ble sittende og humre og le resten av kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...