Lizzee Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Jeg har en sønn som spiller WOW (World of Warcraft). Han får spille 2 timer hver dag - men han må gjøre lekser først. (vi kobler fra tilgangen til internett og han får ikke gå på pc'en før leksene er gjort). I tillegg har han fritidsaktiviteter 2 kvelder i uka så da blir det ikke noe spilling. Vi føler oss derfor trygge ettersom vi har satt klare grenser, men vi ser også at han kan bli sur og vanskelig om han ikke får spille (han er snart 15 år så det er litt pubertets-hormoner ute og går også!!) Jeg vet om et par skrekkeksempler på barn som er blitt vanvittig avhengig av dette spillet. (skulker skolen for å spille, kutter ut venner og fritidsaktiviteter). Noen andre som har erfaringer med dette?
lagacy Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 hei du! Jeg har vel noe erfaring om dette. Jeg har to brødre på 14 år, de er tvillinger og er veldig glad i å spille World og warcraft. Jeg har merket stor forskjell på dem på kort tid, de begynte vel å spille dette spillet for et par år siden. Og den ene av dem blir rett og slett kjempeirritert hvis han ikke får "dosen" sin hver dag. Det som er ekstra vanskelig for mine brødre er at mora dems holder på å dø av kreft, hun har vært kreftsyk i 11 år nå. Så jeg tror spillinga blir en flukt for guttene, noe som er forferdelig trist å se. Hadde det vært mine barn så hadde de aldri fått spille dette spillet mer, for de er blitt så avhengig at det er helt sykt!! De oppfører seg som om de får abstinenser når de ikke har fått spille på en stund, dessuten så oppfører de seg som de er helt i sin egen verden. Slik var de ikke før de begynte å spille dette spillet, og det er forferdelig trist å se. Min erfaring sier at dess lenge r de får spille dette spillet, jo mer avhengig blir de. Jeg vet også av en mann på nesten 30 år som er blitt fullstendig paranoid av dette spillet, han tør nesten ikke åpne døra når han får besøk og er ekstremt paranoid. Det som er så skummelt med dette spillet er at det aldri tar slutt, du bygger bare opp mer og mer for hver gang du spiller. Så derfor blir man liksom ikke ferdig når man logger seg av, men heller bare spent og stressa for å komme videre. Dessuten spiller man sammen andre mennesker og man får vel et behov for å innom å vise at man er tilstede. Jeg så en dokumentar om sånne spill en gang, og det er visst ikke no særlig sunt spill for noen akkurat.. Skremmende synes nå jeg da!!! Lykke til!
Far til 2 Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Dette var interesant informasjon. Har dere en nettadresse slik at jeg kan legge den inn som "speret" på maskinen hjemme (før ungene begynner å spille) ?
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 World of Warcraft må kjøpes, og man må betale for å spille det.
Gjest niomi Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Til ts: Hvorfor lar du han i det hele tatt få lov? Det er vel bevist hvor vanedannende det er, du kan likegodt gi han heroin... Broren min ble brått og brutalt fratatt alle muligheter til å være på nett hjemme da han begynte med online rollespill i 16-årsalderen. Han fikk være på nett når han skulle gjøre skolearbeid, men da i stua, ikke på et lukket rom. Han spiller fortsatt data, men han holder seg til FIFA og bilspill.
Gjest Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 (endret) Jeg håper for all del du ikke betaler for og la han spille dette? Jeg har barn på jobben ned i tolv års alderen som til nød og neppe får spille dette mot at de betaler selv.. Det er jo faktisk ikke verre enn det.. Må legge til at spillet faktisk blir kjedelig når man har et par level 60 karakterer, tro meg.. De fleste vennene mine kutter ut da.. Endret 7. november 2006 av Gjest
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Må legge til at spillet faktisk blir kjedelig når man har et par level 60 karakterer, tro meg.. De fleste vennene mine kutter ut da.. ← Nå er det mye mer ved spillet enn å levle da. Og blir man hekta på end-game kan det fort ta veldig lang tid før man blir lei, fordi det hele tiden legges til nye ting i spillet.
Gjest Utlogget for anledningen Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 Er det in å være mot dataspill? Det finnes grenser og det kan være ørten andre årsaker til at guttungen er vanskelig. Her i huset spiller både far og sønn(10), far spiller mye, men klarer fint å studere ved siden av uten å være sur og gretten. Guttungen spiller litt av og på sammen med kompiser i klassen. Han blir heller ikke vanskelig av å spille for mye, dvs. han får ikke spille så mye som oftest. Selv spiller jeg også mye online spill, men ikke wow. Vi er rett og slett en spillfamilie, dette fungerer bra for oss, og det irriterer meg at folk konsekvent er negative når det blir snakk om spilling. (og ja, jeg har logget meg ut for anledningen for jeg orker ikke hersingen)
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2006 #9 Skrevet 7. november 2006 Jeg har ingenting imot dataspill. Dataspill kan være en fin hobby det. Men jeg kjenner personlig flere som har et usunt forhold til onlinespill, og da spesielt World of Warcraft. Så lenge man greier å holde spillingen på et normalt nivå, og har et liv utenom ser jeg ingen problemer ved å ha spill som hobby.
Gjest gjesta Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 Vi setter krav om skolearbeid, deltakelse hjemme, fysisk aktivitet, oppmuntrer til sosial omgang med venner osv, men vi tillater også at ungdommen her i huset spiller mye WOW. I hele oppveksten har vi begrenset tilgangen til TV/data, men når man når ungdomsalder må dette være mer opp til ungdommen selv å styre så lenge det ikke går ut over skolearbeid og annet. Det er ikke slik at man ber en søtten år gammel gutt om å gå ut og klatre i trær på fritiden, alternativet er kanskje å henge med gjengen på et kjøpesenter. Vi har valgt å svelge endel kameler i forhold til spilletid, og vurdert dette opp mot hva som er alternativet for en gutt på 15-16-17 år. Spilling om natten når det er skole dagen etter, skulk, unnasluntring av lekser osv blir selvsagt ikke akseptert.
Lizzee Skrevet 7. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 7. november 2006 Til ts: Hvorfor lar du han i det hele tatt få lov? Det er vel bevist hvor vanedannende det er, du kan likegodt gi han heroin... ← Dette er hva jeg startet denne tråden med å skrive: Jeg har en sønn som spiller WOW (World of Warcraft). Han får spille 2 timer hver dag - men han må gjøre lekser først. (vi kobler fra tilgangen til internett og han får ikke gå på pc'en før leksene er gjort). I tillegg har han fritidsaktiviteter 2 kvelder i uka så da blir det ikke noe spilling. Vi føler oss derfor trygge ettersom vi har satt klare grenser, men vi ser også at han kan bli sur og vanskelig om han ikke får spille (han er snart 15 år så det er litt pubertets-hormoner ute og går også!!) Han kan bli sur og vanskelig om han ikke får være ut seint også. Han kan bli sur og vanskelig om jeg sier at han skal ta på seg skjerf fordi det er kaldt ute. Vi har ikke problemer med WOW - men jeg vet at andre har det. Jeg er også en sønn som er 13. Han spiller kanskje WOW en kveld annenhver uke. Han er så mye opptatt med venner, gå med avisen, hører på musikk at tiden etter lekser ikke er så interessant å bruke på WOW. Som sagt kjenner jeg en familie som har et kjempeproblem. Jeg lurte derfor på om andre her har erfaringer med barn som spiller....
Gjest gjesta Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Til ts: Hvorfor lar du han i det hele tatt få lov? Det er vel bevist hvor vanedannende det er, du kan likegodt gi han heroin... ← Ærlig talt; mener du seriøst at å la en ungdom spille WOW er det samme som å gi heroin? I så fall er det noe av det aller dummeste jeg har lest på lenge.
Wildy Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 Vi ( to voksne, to barn) spiller alle sammen online spill. Men dette kan faktisk være en ganske så sosial aktivitet også! Vi går sammen i spillet, gjør ting sammen, sitter i samme rom(!) og snakker mer sammen enn om vi sitter å glor på tv-skjermen. Men alt med måte, spill kan så absolutt være avhengighetsskapende. Vi tar jevnlig pauser (dvs, vi spiller ikke i det hele tatt på en stund). Vi har et mål for spillingen, nemlig å gjøre spesielle quester, levle i en skill etc. Spill med måte, og gjerne sammen. Det teiteste jeg opplever er foreldre som lar ungene holde på i slike spill uten fjerneste aning de egentlig driver med. For her snakker vi chat-kanal av dimensjoner! Hver gang jeg går på nett er det 100-150 000 som er online! Det er mange mennesker det! Og det er slettes ikke alle som vil din unge det beste!
liv Skrevet 7. november 2006 #14 Skrevet 7. november 2006 Dette var interesant informasjon. Har dere en nettadresse slik at jeg kan legge den inn som "speret" på maskinen hjemme (før ungene begynner å spille) ? ← Spillet er et online spill som må kjøpes, det har 12 års grense men en må være 18 år for å lage en konto, den som eier kontoen har da ansvar for at den som spiller på hans/hennes konto oppfører seg etter spillets regler. Mer info; http://www.wow-europe.com/en/
Far til 2 Skrevet 7. november 2006 #15 Skrevet 7. november 2006 Spillet er et online spill som må kjøpes, det har 12 års grense men en må være 18 år for å lage en konto, den som eier kontoen har da ansvar for at den som spiller på hans/hennes konto oppfører seg etter spillets regler. Mer info; http://www.wow-europe.com/en/ ← Takk. Nå forstår jeg litt mer. Jeg har når jeg tenker meg om faktisk hørt at dette er et av spillene en av ungene ønsker seg, men jeg avviste det ganske kontant da jeg fikk høre at det var 18-års grense. Ungene kan være ganske smarte, så det er tydligvis ingen grunn til å slappe av mht å nøye vurdere hva de egentlig spør om.
lagacy Skrevet 7. november 2006 #16 Skrevet 7. november 2006 . Selv spiller jeg også mye online spill, men ikke wow. Vi er rett og slett en spillfamilie, dette fungerer bra for oss, og det irriterer meg at folk konsekvent er negative når det blir snakk om spilling. (og ja, jeg har logget meg ut for anledningen for jeg orker ikke hersingen) ← Hvilken hersing?? Bra at det fungerer bra for dere da, men det er jo ikke for ingenting at det lages dokumentarer om og forskes på temaet. Det er jo ikke tvil om at dette spillet er avhengighetsskapende, det har jeg sett med egne øyne. Det er vel minst like avhengighetsskapende som å spille på automater.Altså Ludomani..Du tar sikkert ikke skade av det hvis du spiller med måte, og ikke føler et avhengighetsbehov. Men hvis du spiller mye og ofte over lang tid så vil det nok ha en negativ effekt på livet ditt. Spesielt ikke sunt for gutter og jenter i barne/ungdomsårene vil jeg tro, da jeg ser at mine brødre mye heller er inne å spiller enn ute og sosialiserer seg med andre barn. Men som sagt bra at det fungerer for dere da..
Wildy Skrevet 7. november 2006 #17 Skrevet 7. november 2006 Vi opplever også "hersing", gjerne fra forelder i klassen, som ikke kan begripe hva voksne mennesker gjør på et spill. Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å forklare at de må se til å måkke seg på nett å se hva ungene faktisk driver med!Det er mye mer i disse spillene enn kun å labbe rundt å drepe monster. Strengt tatt burde aldergrensen for å opprette accounter vært mye høyere. Men igjen, dette er håpløst å sjekke opp og vil neppe ha særlig effekt. Ihvertfall ikke så lenge foreldre ikke gidder å følge opp.... Jeg synes ikke det er alright at guttunger på 12-13 år chatter med voksne menn som lurer på om de har begynt å ha sex. Eller at de spiller så mye at de mister kontakten med venner, får dårligere resultater på skolen og isolere seg fra omverdenen.Eller at de blir scammet annenhver gang de er på, får kontoene hacket tvert de begynner å få litt level eller blir bannet fordi de ikke har forstått reglene. Jeg synes heller ikke det er greit med unger som oppfører seg som gjennomførte "pain in the ass" i spillet. Og her er skandinaviske tenåringer utrolig "flinke" til å markere seg. Lær ungene nettvett; både i forhold til spilletid, sikkerhet,oppførsel og hva de legger ut av informasjon om seg selv.
lagacy Skrevet 7. november 2006 #18 Skrevet 7. november 2006 Strengt tatt burde aldergrensen for å opprette accounter vært mye høyere. Men igjen, dette er håpløst å sjekke opp og vil neppe ha særlig effekt. Ihvertfall ikke så lenge foreldre ikke gidder å følge opp.... ] Det er vel en god grunn for at barn ikke bør få lov til å spille, det at du synes at det burde vært høyere aldersgrense..
Wildy Skrevet 7. november 2006 #19 Skrevet 7. november 2006 Så lenge foreldre ikke gidder å engasjere seg nok til å vite hva ungene holder på med og rettlede dem på hvordan de kan spille trygt; så bør ikke barn spille,nei.
Gjest niomi Skrevet 8. november 2006 #20 Skrevet 8. november 2006 Ærlig talt; mener du seriøst at å la en ungdom spille WOW er det samme som å gi heroin? I så fall er det noe av det aller dummeste jeg har lest på lenge. ← Provoserende sagt, I know, men det er vel omtrent like avhengighetsskapende. Det er ikke uten grunn at rusavvenningsklinikker nå også begynner å tilby avvenning innen dette. Jeg ville ikke latt broren min drive med dette da han var litt yngre. For all forskning innen rusavhengighet, viser at jo yngre man er når man begynner, jo større er sannsynligheten for at man blir misbruker. Og online-spilling trigger en del av de samme mekanismene som rusgifter. Så man skal være forsiktig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå