Gå til innhold

Flerkulturelle elever vil ikke ha unisex-toalett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er "heil"norsk og synes ikke noe om unisexdoer.

Vi er både damer og menn som bruker samme do på jobben og jeg synes ikke noe om det. Heldigvis er det ikke så mange der da,men alikevel.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde79
Skrevet
Grunnen til at man ofte velger å bygge unisex-toaletter er som regel plassmangel eller at man får bedre utnyttelse av toalettene om f.eks. det er i en forelesningsklasse med nesten bare gutter, eller nesten bare jenter (fordi man unngår så lange køer i pausene). SÅ det du sier om det bare er en prinsippsak for prinsippet sin skyld er feil. Sorry ass...

Det var dette jeg svarte på:

Veldig enig.

Bor man i Norge så må man tåle unisex-toaletter.

Og det høres ut som en tåpelig prinsippsak, spørru meg.

Skrevet (endret)
På Holmlia bad er en ettermiddag i uken satt av til bare kvinner av hensyn til muslimske kvinner som ikke vil svømme sammen med menn. Dette er på en måte diskriminering av menn, er det ikke? Hadde kvinner blitt utestengt fra svømmehallen en kveld i uken hadde det blitt store oppslag om det i avisene.

Jeg er vokst opp på et sted uten innvandrere. Men selv der var det (for 20 år siden, og i dag også) egen kveld (noen timer) for kvinner og egen kveld (noen timer) for menn, og det er det fremdeles. Ser ingen dramatikk i det.

Unisex-toaletter liker jeg ikke, enda jeg er erkenorsk som bare det.

Så jeg ser egenlig ikke problemet.

Endret av Donpedro
Skrevet

Er etnisk norsk. Liker ikke unisex-toaletter. Ring VG!

Gjest kenneth
Skrevet
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1524079.ece

Til hvilken grad bør skoler og andre offentlige tilbud tilrettelegge for mennesker med ulike kulturer og religioner?

(...)

Hva mener du?

Jeg synes dette er en vanskelig problemstilling. Min første reaksjon (som ihuga ateist) er at dette bare er tull. Men så kan man spørre seg hva som er best av å etterkomme andre kulturers behov eller kjøre en mer rigid linje. Ikke vet jeg.

Hva fordelene og bakdelene med å tilrettelegge for andre kulturers behov?

I Aftenpostens artikkel vinkles saken i.f.t. at det er muslimer som stritter i mot. Så kan man hevde at dette er en skjev fremstilling, særlig ettersom det også er etniske nordmenn som klager, i følge Kråkebolle. Sånt sett kvalifiserer temaet egentlig til to saker, én som omhandler unisex-toaletter uavhengig av religion, og én som omhandler nettopp det trådstarter spør om.

Toalettpreferanser med bakgrunn i islam er tross alt ikke det samme som en ditto sekulær preferanse.

Skrevet
Uenig. Jeg har bodd i Norge hele livet og er såkalt etnisk norsk. jeg vil ikke dele do med menn.

nemlig, jeg og, og jeg kjenner mange etnisk norske kvinner som heller ikke ønsker unisex-toaletter.

og som andre har vært inne på, opptil flere svømmehaller har hatt egne dager for kvinner og egne dager for menn, ønsket av norske nordmenn fra norge og slik har det vært flere steder i mange år.

hvorfor skal det være ramaskrik at mennesker med en annen kulturell bakgrunn en oss, spør om akkurat det samme som vi har spurt om i mange år?

er det greit så lenge det er etnisk norske som vil ha det slik? men ikke når det ikke er en etnisk norsk?

og at man skal tilpasse seg den kulturen man kommer til.... har noen av dere vært i fattige, muslimske land og SETT hvor godt europeere som flytter dit/kjøper sommerhus der "tilpasser" seg?

nordmenn som flytter til andre kulturer, tar med seg det de synes er viktig for dem, hvorfor skal ikke andre kunne gjøre det samme?

jeg er enig i at man skal lære seg kulturen og reglene i det landet man flytter til (og skammer meg sånn sett over mange nordmenn i utlandet), men jeg synes det må være greit å be om noe så lenge det faktisk ikke ER noe som går på tvers med landets kultur og så lenge det er noe flere av de med etnisk tilhørighet i landet også ser på som ett ønske.

Skrevet

Jeg har hatt unisextoalett både på universitet og jobb og det har aldri falt meg inn at noen skulle ha noe imot det. Hva er så galt med å dele?

Skrevet

tja.. min erfaring er at det er mer tissing på rammen av gutter en av jenter, men jøss, jentedoer kan nok være minst like grisete som guttedoer altså.

men jeg vet vi har fem toaletter på jobb hos meg, to guttedoer, to jentedoer og ett unisex, jeg ble vist til dem alle med ett lite "og der er det ett for alle, men jeg bruker ikke det jeg" av hun som tok i mot meg.

Har aldri brukt unisex-toalettet selv heller og kommer nok ikke til å gjøre det, ser heller ingen av de andre kvinnene gjør det, de går til jentedoene. (og de er alle etnisk norske kvinner)

kan vel ikke sette fingeren på hvorfor, er bare sånn.

Skrevet
Jeg har hatt unisextoalett både på universitet og jobb og det har aldri falt meg inn at noen skulle ha noe imot det. Hva er så galt med å dele?

Kall meg prippen og gammeldags, men jeg liker ikke at menn skal høre når jeg går på do, skifter tampong, promper eller hva annet jeg gjør på do. Om det er båser finnes det folk som lager kikkehull. På ungdomsskoler vil nok gutter ofte titte over/under kanten om det er båser, det gjorde ihvertfall gutta jeg gikk med innimellom.

Om det ikke er båser, er det bedre, men jeg liker det fremdeles ikke. Menn tisser ofte på kanten og rundt do, er mye mer grisete (særlig på doer der de selv ikke trenger å vaske).

Skrevet
Kall meg prippen og gammeldags, men jeg liker ikke at menn skal høre når jeg går på do, skifter tampong, promper eller hva annet jeg gjør på do. Om det er båser finnes det folk som lager kikkehull. På ungdomsskoler vil nok gutter ofte titte over/under kanten om det er båser, det gjorde ihvertfall gutta jeg gikk med innimellom.

Om det ikke er båser, er det bedre, men jeg liker det fremdeles ikke. Menn tisser ofte på kanten og rundt do, er mye mer grisete (særlig på doer der de selv ikke trenger å vaske).

Men det er greit at jenter hører deg gå på do, skifte tampong, prompe osv.? Gud forby at menn tror at jenter bæsjer og promper!

:roll:

Skrevet
Men det er greit at jenter hører deg gå på do, skifte tampong, prompe osv.? Gud forby at menn tror at jenter bæsjer og promper!

:roll:

Nei, ikke helt greit, men ihvertfall bedre. I jobbsammenheng og slik, så ønsker jeg ikke at mine mannlige kolleger og kunder skal ta del i noe av det mest private jeg har, som jeg ikke en gang deler med min egen partner.

Call me crazy!

Jeg føler meg imidlertid ganske normal.

Skrevet
Nei, ikke helt greit, men ihvertfall bedre. I jobbsammenheng og slik, så ønsker jeg ikke at mine mannlige kolleger og kunder skal ta del i noe av det mest private jeg har, som jeg ikke en gang deler med min egen partner.

Call me crazy!

Jeg føler meg imidlertid ganske normal.

Hvorfor er det verre med menn?

Gjest "gjest"
Skrevet

Min mening om saken er at hvis muslimene skal være her må de godta vårt samfunn som det er , og det er ikke lagt opp til toalett og dusjer kun for muslimer og lignende. Er de ikke fornøyde med tingenes tilstand så kan de ha seg til land der det leves etter islamske regler.

Gjest Alf Kaida
Skrevet

JEg er enig i at de som kommer hit må forholde seg til norsk kultur, selv om vi nordmenn er utrolig dårlige til det samme når vi kommer til utlandet.

Jeg er derimot uenig i at unisextoaletter er et viktig, norsk kulturuttrykk. Å konstruere konflikter pga noe som i beste fall er et omdiskutert fenomen fremstår ikke som veldig interessant.

Gjest Alf Kaida
Skrevet (endret)
Min mening om saken er at hvis muslimene skal være her må de godta vårt samfunn som det er.

Halvveis enig. Et av de mest typisk norske kulturuttrykkene er vårt stadige ønske om å forandre samfunnet til det bedre for alle. Jeg håper virkelig at også innvandrerne får lov til å adoptere dette norske kulturuttrykket, som etter mitt syn er noe viktigere for samfunnsbyggingen enn unisextoaletter.

HVis noen mener at ikke innvandrerne skal få lov til å godta at de også har påvirkningsmuligheter, får de som ikke ønsker å gi dem slike muligheter heller flytte til land der sånt ikke er tillatt.

Endret av Alf Kaida
Gjest Kråkebolle
Skrevet
I Aftenpostens artikkel vinkles saken i.f.t. at det er muslimer som stritter i mot. Så kan man hevde at dette er en skjev fremstilling, særlig ettersom det også er etniske nordmenn som klager, i følge Kråkebolle. Sånt sett kvalifiserer temaet egentlig til to saker, én som omhandler unisex-toaletter uavhengig av religion, og én som omhandler nettopp det trådstarter spør om.

Toalettpreferanser med bakgrunn i islam er tross alt ikke det samme som en ditto sekulær preferanse.

Det er kanskje på sin plass å linke til en annen kilde enn Aftenposten.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...arken/1.1279779

Hamar Arbeiderblad hadde også fyldig dekning av saken fra flere sider, men denne er kun tilgjengelig for abonnenter.

Gjest Miloine
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor noen her setter fokus på at det kun er muslimer som uttaler dette!

Det er både muslimer og etniske norske jenter som sier det samme!

Jeg er etnisk norsk, og liker ikke unisex toaletter!

Skrevet

Jeg kan ikke se at det er noe problem med unisex toaletter, man sitter uansett alene på do. Så hva er egentlig problemet???

Det med at guttene griser så mye mer er bare tull, på de fleste offentlige doer er det mest grisete hos jentene. Dette er problemer på mange skoler.

Da jeg er ute på byen er det som regel laaaaang kø på jentedoen så da går jeg på guttedoen, det har jeg ingen problemer med. Er da ingen som kikker. Og faktisk så ER det mindre søl, rot og skrivig på veggene der.

Skrevet
Min mening om saken er at hvis muslimene skal være her må de godta vårt samfunn som det er , og det er ikke lagt opp til toalett og dusjer kun for muslimer og lignende. Er de ikke fornøyde med tingenes tilstand så kan de ha seg til land der det leves etter islamske regler.

ja, man bør godta samfunnet man flytter til, og hadde det vært ønske om toaletter kun for muslimer, så hadde jeg skjønt at det var noen sak her, men det er faktisk ikke det det er snakk om, det er snakk om at OGSÅ muslimske jenter, sammen med etnisk norske jenter, ikke vil ha unisex-toaletter.

da er det ikke snakk om at muslimer ikke tilpasser seg, men at muslimer også svarer i forhold til en sak som blir lagt frem og der både etnisk norske, kristne og muslimer svarer.

Jeg kan ikke se at det er noe problem med unisex toaletter, man sitter uansett alene på do. Så hva er egentlig problemet???

Det med at guttene griser så mye mer er bare tull, på de fleste offentlige doer er det mest grisete hos jentene. Dette er problemer på mange skoler.

Da jeg er ute på byen er det som regel laaaaang kø på jentedoen så da går jeg på guttedoen, det har jeg ingen problemer med. Er da ingen som kikker. Og faktisk så ER det mindre søl, rot og skrivig på veggene der.

nei, og det er jo egentlig en annen diskusjon.

men det er jo faktisk ikke sånn at unisex-toaletter er noe kulturellt norskt.

og det er minst like mange norske kvinner om ønsker dette.

Skrevet

Det er ikke bare unisex-toaletter det dreier seg om her. Jeg ønsker en debatt om spesialtilpasninger for enkelte individer som på grunn av religiøs/kulturell overbevinsing og ikke handicap e.l. ikke ønsker å benytte seg av det vanlige tilbudet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...