Gå til innhold

Flerkulturelle elever vil ikke ha unisex-toalett

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1524079.ece

Til hvilken grad bør skoler og andre offentlige tilbud tilrettelegge for mennesker med ulike kulturer og religioner?

Jeg ser ikke forskjellen på å gå på toalettet med noen av det andre kjønn og noen av samme kjønn når man er i hver sin bås. Unisex-toalett er praktisk både plassmessig og økonomisk. Trondheim Katedralskole har hatt unisex-toalett i årevis.

På Gerhard Schønning skole i Trondheim har de muslimske jentene fått egne dusjer for å kunne dusje helt alene etter gymmen og slippe å dusje sammen med de andre jentene. På Holmlia bad er en ettermiddag i uken satt av til bare kvinner av hensyn til muslimske kvinner som ikke vil svømme sammen med menn. Dette er på en måte diskriminering av menn, er det ikke? Hadde kvinner blitt utestengt fra svømmehallen en kveld i uken hadde det blitt store oppslag om det i avisene.

Jeg mener at det ikke skal gjøres forskjell på folk på bakgrunn av religion og at alle må holde seg til de samme reglene. Jeg mener ikke at f. eks. skolene skal diskriminere på bakgrunn av religion, men at folk ikke skal kunne forvente at skolen/kommunen skal ta hensyn til deres religion.

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det ikke skal gjøres forskjell på folk på bakgrunn av religion og at alle må holde seg til de samme reglene. Jeg mener ikke at f. eks. skolene skal diskriminere på bakgrunn av religion, men at folk ikke skal kunne forvente at skolen/kommunen skal ta hensyn til deres religion.

Hva mener du?

Veldig enig.

Bor man i Norge så må man tåle unisex-toaletter.

Skrevet

Skjønner ikke problemet jeg. Alle skoler jeg har gått på så langt har hatt adskilte toaletter for kvinner og menn. De aller fleste arbeidsplasser jeg har vært innom har hatt adskilte toaletter for kvinner og menn. For meg spiller det overhodet ingen rolle om toalettet er felles eller adskilt. (Så lenge gutta ikke står på rad foran pissoaret.) Men å gjøre dette til en sak som dreier seg om at muslimske kvinner er urimelige er vel litt i overkant? Adskilte toaletter er ikke noe revolusjonerende nytt liksom.

Skrevet
Veldig enig.

Uenig. Jeg har bodd i Norge hele livet og er såkalt etnisk norsk. jeg vil ikke dele do med menn.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Skjønner ikke problemet jeg. Alle skoler jeg har gått på så langt har hatt adskilte toaletter for kvinner og menn. De aller fleste arbeidsplasser jeg har vært innom har hatt adskilte toaletter for kvinner og menn. For meg spiller det overhodet ingen rolle om toalettet er felles eller adskilt. (Så lenge gutta ikke står på rad foran pissoaret.) Men å gjøre dette til en sak som dreier seg om at muslimske kvinner er urimelige er vel litt i overkant? Adskilte toaletter er ikke noe revolusjonerende nytt liksom.

Sant nok. Hadde det blitt avisopslag og tråd på kg om noen etnisk norske protesterte?

Skrevet

På Holmlia bad er en ettermiddag i uken satt av til bare kvinner av hensyn til muslimske kvinner som ikke vil svømme sammen med menn. Dette er på en måte diskriminering av menn, er det ikke? Hadde kvinner blitt utestengt fra svømmehallen en kveld i uken hadde det blitt store oppslag om det i avisene.

Hva mener du?

Her jeg bor er det noen dager forbeholdt kun menn eller kvinner i svømmehallen, det har det vært i årevis.

Synes ikke det er noe spesielt med det.

Skrevet
Adskilte toaletter er ikke noe revolusjonerende nytt liksom.

Hva er poenget ditt? Unisex-toaletter er heller ikke noe revolusjonerende nytt liksom.

Gjest Kråkebolle
Skrevet
Sant nok. Hadde det blitt avisopslag og tråd på kg om noen etnisk norske protesterte?

I det tilfellet som utløste dagens avisoppslag var det både etnisk norske jenter og muslimske jenter som protesterte. Om noen aviser velger å fokusere på bare de muslimske jentene sier mer om journalisten / avisen enn om reaksjonene på skolen, dessverre.

Skrevet
I det tilfellet som utløste dagens avisoppslag var det både etnisk norske jenter og muslimske jenter som protesterte. Om noen aviser velger å fokusere på bare de muslimske jentene sier mer om journalisten / avisen enn om reaksjonene på skolen, dessverre.

:klappe: Ikke sant, like sant som det med at det er greit å henge ut muslimer, men ikke FRP ere

Gjest Hilde79
Skrevet
Veldig enig.

Sorry ass. Det blir kun en prinsipp-sak for prinsippets skyld og det syns jeg er smålig. Skal vedde på at det er ett fett for nordmenn flest om det er unisex-toaletter eller ikke, med andre ord; da er like greit å ta hensyn til de som ikke syns det er så greit? Så er folk flest glade?

Skrevet
Hva er poenget ditt? Unisex-toaletter er heller ikke noe revolusjonerende nytt liksom.

Poenget mitt var at i følge mine erfaringer er unisextoaletter langt mer sjeldent enn adskilte toaletter på skoler og arbeidsplasser. Forøvrig har du nok rett i at unisextoaletter ikke er noe nytt. Synes å huske å ha vært på noe sånt på en bensinstasjon for omtrent 30 år siden.

Skrevet

Og jeg er heller ikke glad i unisex-toaletter selv om jeg er etnisk norsk ;)

Gjest StoreSky
Skrevet

Liker heller ikke unisex toalett. Vi har det på jobben men der er det bare to menn og to kvinner!

Men som ten-åring hadde jeg IKKE likt å dele do med pubertaleguttunger!!

Skrevet
Sorry ass. Det blir kun en prinsipp-sak for prinsippets skyld og det syns jeg er smålig. Skal vedde på at det er ett fett for nordmenn flest om det er unisex-toaletter eller ikke, med andre ord; da er like greit å ta hensyn til de som ikke syns det er så greit? Så er folk flest glade?

Grunnen til at man ofte velger å bygge unisex-toaletter er som regel plassmangel eller at man får bedre utnyttelse av toalettene om f.eks. det er i en forelesningsklasse med nesten bare gutter, eller nesten bare jenter (fordi man unngår så lange køer i pausene). SÅ det du sier om det bare er en prinsippsak for prinsippet sin skyld er feil. Sorry ass...

Skrevet
Grunnen til at man ofte velger å bygge unisex-toaletter er som regel plassmangel eller at man får bedre utnyttelse av toalettene om f.eks. det er i en forelesningsklasse med nesten bare gutter, eller nesten bare jenter (fordi man unngår så lange køer i pausene). SÅ det du sier om det bare er en prinsippsak for prinsippet sin skyld er feil. Sorry ass...

Er ikke det en merkelig teori da?

Skrevet

Om noen flytter hit, må de tilpasse seg vår kultur. Om jeg flytter til et muslimsk land må jeg tilpasse meg kulturen der.

Skrevet

Hmmm, jeg har alltid vært vant til adskilte toaletter og ser ikke no problem i det...

Skrevet
Her jeg bor er det noen dager forbeholdt kun menn eller kvinner i svømmehallen, det har det vært i årevis.

Synes ikke det er noe spesielt med det.

Slik er det også der jeg er i fra.

Skrevet
Om noen flytter hit, må de tilpasse seg vår kultur. Om jeg flytter til et muslimsk land må jeg tilpasse meg kulturen der.

Så når vart unisex toaletter norsk kultur?

Skrevet
Hmmm, jeg har alltid vært vant til adskilte toaletter og ser ikke no problem i det...

Jeg også. Tror faktisk ikke jeg har vært borti unisex-toalett i det hele tatt. Nå hadde det ikke gjort meg noe, men som tenåring hadde jeg nok ikke satt pris på det, som en over meg også nevner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...