Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Hei! jeg er singel, men glad i kalkun. Nå er det tilbud på kalkun i butikken til 29 kr pr kilo, og jeg har lyst til å kjøpe en. Men å tilberede en hel kalkun blir litt vel voldsomt for en enpersonshusholdning. SÅ: Er det lett å dele opp en frossen kalkun (f.eks i 4, slik man deler kylling; 2 bryst og 2 lår?) eller må den tines først (da kan jeg jo ikke legge delene i fryseren så da forsvinner poenget. Håper noen vet?
Malama Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 Jeg har aldri prøvd å dele en frossen kalkun, men hva er iveien med å lage hele? Og deretter fryse restene i posjonspakker? Å varme kalkun funker utmerket.
Gjest ts Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Det blir kanskje resultatet hvis ingen kan gi meg svar, Malama. Men jeg har lyst til å bruke kalkunen til annet enn bare "stekt", derfor jeg lurer. Men det er ingenting i veien for at jeg kan steke hele og fryse i porsjoner, nei.
pulverheksa Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 Ikke noe problem å dele en frossen kalkun. Du trenger en sag, eller en kraftig fjærkresaks. Da bør det gå høvelig greit.
Malama Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Du kan jo kjøpe en og PRØVE å dele den frossen, og om det ikke funker så steker du hele? Det vil jo sikkert la seg gjøre vil jeg tro, men frosset kjøtt er hardt, så du må vel i så fall forvente å få med "skroget" på et vis, for å få løs bryststykkene når det er frosset kan kanskje være noe hardt? Spennende prosjekt i alle fall. Vi som bare er to synes også at en hel kalkun er litt stor, men vi er kjempeglad i det, og jeg kunne tenke meg kalkun nå i førjulstida, som en adventsmiddag eller noe sånn, og om vi da ikke inviterer gjester (mange? Kalkun er jo mat min mor pleier å servere i jula med gjester, men hun kjøer jo også de største kalkunene hun finner da) så tenkte jeg å fryse resten til en annen gang. Men, spent på om noen har prøvd å dele den frossen da, forsåvidt. synesdet høres tungt ut, men jeg har jo aldri prøvd .
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Kan man bruke vanlig sag, eller er det spesialsag for slakt du tenker på? Og hvor mye koster en fjærkresaks sånn cirka? Takk for svar begge to forresten!
Malama Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Og der kom det en erfaring før jeg ble ferdig med mitt lange innlegg også ja. Fjærkresaks.. her ser man alt jeg aldri har hørt om. Så uvitende er jeg
Gjest ts Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 Jeg skal rapportere her hvis jeg prøver!
pulverheksa Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Vi bruker en vanlig sag, har kjøpt en billig som vi kun bruker til å dele frossent kjøtt med. Fjærkresaksa ( fra victorynox) vår er ikke kraftig nok til å dele frossen kalkun. Så det anbefaler jeg egentlig ikke.
vodja Skrevet 26. november 2006 #10 Skrevet 26. november 2006 Hei! jeg er singel, men glad i kalkun. Nå er det tilbud på kalkun i butikken til 29 kr pr kilo, og jeg har lyst til å kjøpe en. Men å tilberede en hel kalkun blir litt vel voldsomt for en enpersonshusholdning. SÅ: Er det lett å dele opp en frossen kalkun (f.eks i 4, slik man deler kylling; 2 bryst og 2 lår?) eller må den tines først (da kan jeg jo ikke legge delene i fryseren så da forsvinner poenget. Håper noen vet? ← bare å låne motorsaga til naboen det
Drua Skrevet 26. november 2006 #11 Skrevet 26. november 2006 Jeg hadde stekt hele og invitert noen folk på middag Evt hatt kalkun i mange dager.
Gjest kan man steke kalkun fra stekt t Skrevet 5. desember 2008 #12 Skrevet 5. desember 2008 Jeg hadde stekt hele og invitert noen folk på middag Evt hatt kalkun i mange dager. kan man steke kalkun fra frosset tilstand
Scorpina Skrevet 6. desember 2008 #13 Skrevet 6. desember 2008 kan man steke kalkun fra frosset tilstand Jeg ville ikke anbefalt det!! Man bør tine kalkun sakte, og over tid. I år faller nyttårsaften på onsdag, og da vil den bli tatt ut og lagt til sakte tining lørdag. En tommelfingerregel når man steker kalkun er å beregne en halv time i ovnen pr kg. Så, er fuglen 6 kg, bør/skal den stå i ovnen rundt 3 timer +/-. Nå bruker ikke jeg å steike hel fugl. Jeg 'demonterer' den slik at beina og bryst er for seg selv. På den måten blir alle 'delene' likt stekt og jeg unngår å få tørt bryst. Les mer her. Nederst står en link som viser deg hvordan man kan skjære opp fuglen. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå