Gjest i eksil Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Jeg får kaffebesøk av kommende svigerfamilie snart og aner ikke hva jeg skal servere. Det må være enkelt, gjerne med en norsk touch (bor i utlandet) og helst litt mettende for min kjære rekker ikke å spise noe fornuftig før vi får besøk. Tenkte å lage to-tre ting, derav minst en ting som passer til en diabetiker. Men hva? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Ok, det er en mulighet. Har du kjempegod oppskrift? Sist jeg forsøkte, ble de ikke så fine.
Eliza Doalot Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 Beklager, mine vafler lages på feelingen. Men det er helt sikkert noen andre som har.
ashera Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Jeg ville ha servert gjærbakst eller vafler, en kake og frukt. Altså noe litt mettende, noe søtt og deilig og noe friskt. Kanelsnurrer er godt - likedan boller med smør og evt. ost. (min gjærdeigoppskrift er som følger: 125g smør smeltes og blandes med 2,5 dl vann og 2, 5 dl melk. Lunkes og blandes med 50 g gjær og 1 egg. Ha i 1 dl sukker og mel til passende deig (heller for løs enn for hard, husk å elte veldig godt), evt. smakstilsetninger som 2 ts. kardemomme eller 4-5 ts. anisfrø. Heves til dobbel størrelse, bakes ut og etterheves 20 - 30 minutter. Pensle med egg/melkeblanding før steking. Boller steker jeg på 220 grader ca. 12 miutter, kringle i 15 - 20 minutter, ovner er forskjellige, så prøv deg fram.) Denne deigen går til boller, kanelsnurrer og stor kringle og aniskringle. Gjærdeigen kan bakes med fruktose, som har lavere GI enn valig sukker: Sukkererstatninger for diabetikere har jeg ikke prøvd, men det er sikkert mulig å bruke. Det står ofte angitt på pakken. Nå vet jeg ikke hva slagt diabetes din svigers har, men mange kan spise litt sukker dersom kostholdet og evt. insulinbruk ellers er bra regulert - spør på forhånd. Som kake anbefaler jeg Arkanas brownies (bruk søkefunksjonen). Ingen over, ingen ved siden. Et lekkert utvalg frisk frukt, evt. oppskåret kompletterer. Bruk pent servise, lekre servietter og ha friske blomster på bordet (dersom ingen er allergiske,da). Det er også lurt å prøvelage ting før svigersbesøk, snakker av erfaring..... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Frukt var en god ide! Er browniesene lette å lage? Tror faktisk det er mulig å få tak i brunost her, kanskje vært noe å servere til vafler og boller?
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 hvis det skal mette litt, er jo nystekte rundstykker/brød og forskjellig pålegg deilig. Så kan du ta litt vafler osv i tillegg. eller hva med sveler?
ashera Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Frukt var en god ide! Er browniesene lette å lage? Tror faktisk det er mulig å få tak i brunost her, kanskje vært noe å servere til vafler og boller? ← Arkanas brownies er superenkle å lage, pass bare på at du ikke steker dem for lenge. Jeg syns de er best når de er litt småseige inni.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Sveler er godt, men da trenger jeg vel hjortesalt og det er det vanskelig å få tak i her. De som kommer på besøk, har spist middag, så det er "bare" mannen som som kommer sulten fra jobb. Men får han brownies, vafler og boller tror jeg han gladelig gir avkall på annen mat. Lurer på om jeg skal prøvesteke brownies i kveld. Bare for at gjestene skal få det beste, selvfølgelig.
Nilma Skrevet 8. november 2006 #10 Skrevet 8. november 2006 Du trenger ikke hjortesalt til sveler, men natron, og det får man vel de fleste steder.
Gjest Kokosbolla Skrevet 8. november 2006 #11 Skrevet 8. november 2006 Hvis du vil legge litt mindre tid i browniesen, anbefaler jeg VIRKELIG den gule posen fra Toro, som du bare blander med vann og egg og kaster inn i ovnen Den er helt vidunderlig god! Ellers er jo vafler en kjempegod ide da, alle liker det! Kanskje lage en god fruktsalat? Ta en av de hermetikkboksene med diverse fruktbiter og lake. Putt oppi masse annen frisk frukt (jeg pleier å gjøre det enkelt med bare banan, eple og appelsin i tillegg til hermetikken, for de smakene passer veldig godt sammen) og ha vaniljesaus eller vaniljeis ved siden av. NAM
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #12 Skrevet 8. november 2006 Sveler uten hjortesalt? Bare natron? Det går? Da er det også en mulighet. Fruktsalat er også kjempegodt, kanskje jeg får tak i et granateple også? Toro får jeg dessverre ikke tak i, og den ferdige pakken jeg prøvde her en gang, smakte ikke så godt. Jeg tror jeg må skrive handleliste!
Nilma Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 Sveler uten hjortesalt? Bare natron? Det går? ←Det går helt fint! I favorittsveleoppskriften min brukes det bakepulver og natron, og de svelene er til og med godkjent av samboeren min, som er sunnmøring.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #14 Skrevet 8. november 2006 Det går helt fint! I favorittsveleoppskriften min brukes det bakepulver og natron, og de svelene er til og med godkjent av samboeren min, som er sunnmøring. ← Da må det være gode sveler. Sunnmøringer takker ikke ja til dårlig svelekvalitet. Deler du den sunnmørsgodkjente oppskriften med oss?
Nilma Skrevet 8. november 2006 #15 Skrevet 8. november 2006 Da må det være gode sveler. Sunnmøringer takker ikke ja til dårlig svelekvalitet.←Den konklusjonen har jeg også kommet frem til. Her er oppskriften: Sveler. 4 egg 1 kopp sukker 1 l kulturmelk 3 ts natron 1 ts bakepulver evt. litt vaniljesukker mel til passe røre Pisk eggedosis av egg og sukker, bland i resten. Lykke til!
kamela Skrevet 8. november 2006 #17 Skrevet 8. november 2006 Fransk sjokoladekake med frukt og is Hvetestang med vanlijekrem/kanelsnurrer Rullekake Enkelt og godt!
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #18 Skrevet 8. november 2006 det kan jo hende du får tak i hjortetakk der du er. Se etter magnesiumbikarbonat. natron er natriumbikarbonat. hjortetakk er et mer effektivt hevemiddel enn natron, i tillegg til at smaken er anderledes.
Gjest eksilgjesten Skrevet 9. november 2006 #19 Skrevet 9. november 2006 Kan jeg egentlig lage brownies dagen før? Det blir litt travelt å lage alt samme dag, jeg må også på jobb. Og er det ok å la svele- eller vaffeldeigen stå i kjøleskapet over natta?
Nilma Skrevet 9. november 2006 #20 Skrevet 9. november 2006 Jeg vil tro det går fint å lage brownies dagen før. Vaffelrøre kan fint stå i kjøleskap over natten. Svelerøre er jeg litt mer usikker på, dvs. jeg bruker gjerne opp en porsjon svelerøre over to dager, men da blir kanskje svelene litt flatere dagen etter. Til gjester ville jeg nok laget røren samme dag, men det er mulig at du kan lage røren minus bakepulver og natron dagen i forveien, og så bare ha i hevemidlene like før steking (uten at jeg faktisk har prøvd dette ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå