Gå til innhold

Pus nyser

Gjest Minimi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er katten vaksinert da?

Ta med katten til veterinær hvis den nyser unormalt mye, så blir han satt på antibiotika. Desverre kan det være for sent hvis den ikke er vaksinert, siden de sykdommene man vaksinerer mot er dødelige virussykdommer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Dødelig??

Han er ikke vaksinert. Fikk den for en mnd siden.

Han feis noe helt sykt her om dagen også, det har vel ikke noe sammenheng, men det lukta heeelt j****

Han har ikke rennende nese og øyer og er veldig kvikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Dødelig??

Ja, både kattepest og katteinfluensa er virussykdommer, og særlig kattepest kan være svært farlig og også dødelig. Det er som regel kattungene som dukker under først.

Kattunger skal vaksineres første gang når de er 12 uker (rett før eller etter de har fått nytt hjem),, ev revaksinering ved 16 uker (ikke alle veterinærer som praktiserer dette), og deretter vaksine en gang i året.

Det er altså en grunn til at man vaksinerer kattene. Hvis alle hadde vaksinert kattene sine hadde man kunne forhindret så stor utbredelse som denne kattepesten innimellom har i tettbebygde strøk. Og selv om katten er vaksinert er den jo ikke 100% beskyttet (en vaksine er aldri 100%).

Hvor har du fått katten fra, og var kattemora vaksinert?

Det er umulig å si hva det er via internett, men oppsøk veterinær hvis du er usikker. Det går sikkert bra med katten din (og hvis det ikke gjør det har du nå lært viktigheten av å vaksinere, både for katten, men også for hele kattebestandens del) :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Minimi_*

Pus virker helt fin nå værtfall :)

Vet faktisk ikke om kattemoren er vaksinert. Men trur jeg skal høre med eieren (kjenner hun litt)

Hva koster det å vaksinere?

500 ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pus virker helt fin nå værtfall :)

Vet faktisk ikke om kattemoren er vaksinert. Men trur jeg skal høre med eieren (kjenner hun litt)

Hva koster det å vaksinere?

500 ca?

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Oslo koster det mellom 300 og 400. Da får du en helseundersøkelse med på kjøpet, siden veterinærer ikke skal vaksinere katter som er syke må de sjekke katten først.

Vaksinering gjøres en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at katten skal kastreres når den er ca 6 mnd! Dette koster ca 1000-1300 kr, men er vel verdt pengene for både deg økonomisk (ikke gratis med p-piller eller å fostre opp kattunger), for katten (p-piller fører til kreft, å gå med løpetider fører til kreft) og for kattebestanden (det finnes så altfor mange hjemløse katter)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min nøys veldig mye og vi tok den til dyrlegen. De måtte dope han ned for å få tatt prøver inni nesa på han. Det viste seg at han hadde fått ett eller annet virus og gikk 3 uker på antibiotikakur. Da ble han frisk og fin og en mye mere fornøyd katt. Tenk deg selv å gå og nyse hele tiden dag etter dag, tror jeg hadde blitt gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_perlemor_*

Min lille pus begynte plutselig å nyse veldig,vi tok ham med til fastlegen hans som raskt fant ut at han hadde fått en luftveisinfeksjon.etter en antibiotikakur var han frisk som en fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...