Gå til innhold

Hund som ikke får nok mosjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her med skikkelig dårlig samvittighet. Barna har vært syke i fem dager og det er like lenge siden hunden fikk tur. Jeg kan rett og slett ikke gå fra her og har ingen som kan sitte og passe dem eller ta med hunden ut, mannen er på jobb og kommer ikke hjem før i neste uke. Hunden er av en rase som krever masse mosjon og stimulering, jeg pleier vanligvis å la ham løpe løs i minst en time daglig, pluss en halvtimes tur om kvelden. Nå har det vært ingenting. Bare ut og gjøre fra seg på plena, en liten løperunde når barna sover og så rett inn igjen. Jeg leker, trener litt og finner på ting med ham inne og han virker rolig, sover stort sett, men likevel. Jeg løper jo og tørker spy og pleier barna også og det er begrenset hva jeg får til her.. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli syk selv også og hvis det skjer blir det jo enda mindre stimulering på ham. :tristbla:

Bør jeg ha veldig dårlig samvittighet nå? Hender det hos dere også at hunden ikke får den mosjonen og stimuleringen den skal ha til tider? Så lenge hunden er rolig, betyr det at han er fornøyd, han ville vel ha vært mer stresset hvis han ikke var det? Nå la jeg ut noen godbiter rundt omkring som han fikk søke etter og når han var ferdig kom han og la for å sove ved bena mine. Æsj, dette er frustrerende, jeg synes så synd på ham!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er frustrerende og gir dårlig samvittighet, men hunden tar ikke skade av å være i ro en ukes tid. Det er når du ikke gir hunden det den trenger av mosjon og mental stimulering som en regel, ikke et unntak, at det er virkelig synd på hunden. Alt kan ikke være ideelt alltid. :klem:

Skrevet

Nei, dette trenger du ikke ha dårlig samvittighet for. Du har rett og slett ikke mulighet til å gi det hunden trenger pga syke barn.

Det virker som du gjør ditt beste ved å leke, trene osv.

Nei, ta det helt rolig. Du vet jo at når alle i familien blir friske igjen så er det full rulle og happy days for hunden din igjen.

God bedring! :)

Skrevet

Slapp av og plei både barn og deg selv! Slikt skjer, og du kan ikke gjøre mer enn å gjøre det beste utav det mens det står på. Lykke til og god bedring!

Skrevet

Hunder tar ikke skade av å være lite i aktivitet en kortere periode. Mange hunder blir rastløse av det, og det kan være frustrerende, men det virker som om din hund takler det helt greit.

Skrevet

En kortere periode gjør ingenting. Å legge ut godbiter slik du nevner, og også tyggebein er OK som erstatningsaktivitet de dagene det pågår. Slapp av du. :)

Gjest Borghild
Skrevet

Jeg har kjøpt tredemølle til bikkja som han løper på om jeg ikke orker å gå ut. Praktisk. Bikkja får turen sin og jeg slipper å forlate sofaen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg synes virkelig synd på hunden din...

Du burde skaffe en person til å gå tur med hunden din neste gang barna er syke.

Det er masse annonser på finn og også noen i avisene der folk ønsker å passe hunder. Eller kanskje du kan spørre en nabo, og heller gjengjelde tjenesten en annen gang.

Jeg har hund selv og har 2 personer som jeg kan ringe hvis jeg er syk og samboeren er vekke på jobb (4 uker).

Hadde dødd av dårlig samvittighet hvis ikke gullet mitt hadde fått tur på en uke :tristbla:

Skrevet

Takk til dere som svarte meg, det lettet samvittigheten min litt. Ikke så lett når jeg ikke har en eneste sjel som kan hjelpe meg med ham når sånt skjer, tro meg jeg prøvde virkelig og håper vi aldri kommer opp i en sånn situasjon igjen. Hadde det vært så lett som å bare skaffe en person til å gå tur med hunden så hadde jeg gjort det. Men nå er ungene friske og vi har vært og gått laaaang tur og hunden ligger sliten og fornøyd og sover. Det var så herlig å se hvor godt han syntes det var å få være på tur igjen og løpe rundt, det føles som en evighet siden sist!

Skrevet

Ingen hunder tar skade av en rolig uke en gang i blant, så lenge de får komme ut og gjøre fra seg når det er nødvendig! Noen hunder kan bli litt urolige, men med litt ekstra kos og stimulering innendørs blir det sjelden noe stort problem.

Av og til oppstår det situasjoner som gjør at de vanlige rutinene må settes på vent for en kortere periode. Det gjelder både mennesker og dyr og absolutt ikke noe vi skal ha dårlig samvittighet for!

Skrevet

Om jeg har 40 i feber eller går på krykker - på en finurlig måte har jeg klart å gå de nødvendige turene med vofsen. Han er vant til 3 om dagen, alt fra 15 min til en time. Når jeg er dårlig så merker jeg rastløsheten hans med bare småturene. Men jeg har ingen mulighet til å slippe han ut og la han gjøre det han må på egenhånd.

Jeg forstår det er vanskelig når barna ligger syke og du er alene om ansvaret for de og hunden. Syns du har gjort det på en fin måte. Det er jo eneste du kan når alt annet er håpløst. Og jeg tror ikke hunden tar skade nei, selv om min hadde blitt rastløs. Må man så må man!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...