Gå til innhold

Hjelp meg å velge oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flytta, og satt inn en oppvaskmaskin som har stått i en garasje i 7-9 mnd. Vi har kobla til vannet, og prøvd å kjøre oppvaskmaskinen. Den brummer og går, men det kommer ikke noe vann inni oppvaskmaskinen :forvirret: Har fått mange handy menn til å se på den, men alle sier at koblinga inn til maskinen er riktig, så problemet må være selve oppvaskmaskinen. Har hørt om en vann-stopp-sikring ting som kanskje kan ha slått ut?? men vi får det i hvert fall ikke til... Og det er ikke garanti på oppvaskmaskinen lenger.

Jeg vurderer bare å kjøpe ny, for jeg har ikke tid, orker ikke, vil ikke vaske opp!!! jeg vil ha oppvaskmaskin nå!! Hva kan jeg gjøre for å fikse den gamle, og hvilken ny oppvaskmaskin er bra og ikke så dyr? Kikker på denne linken: http://www.prisguide.no/cat.php?cat_id=248

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere fjernet fraktsikringen? Dings på baksiden...

Skrevet

hmmm nei? :sjenert: crap, jeg kan ikke noe med sånt her, men jeg har noen gutter tilgjengelig som har det så jeg har liksom stolt på at dem har sjekka alt sånt. men det skal jeg jammen høre med dem om. Takk Hu i svingen!!

Skrevet

Vet du, det samme skjedde her for noen uker siden og da flyttet bare min rørleggersamboer på en "dings" et eller annet sted og så virket den igjen. Husker ikke hva det var nå, men jeg skal spørre ham når han kommer hjem! Jeg trodde nemlig også at vi måtte kjøpe ny...

Skrevet

Du har faktisk ikke lov til å koble opp oppvaskmaskin uten å bruke faglært rørlegger. Ring rørlegger, så klarer de sikkert å fikse det ganske raskt. Koster selvsagt litt, men mye billigere enn å kjøpe ny.

Skrevet (endret)
Du har faktisk ikke lov til å koble opp oppvaskmaskin uten å bruke faglært rørlegger. Ring rørlegger, så klarer de sikkert å fikse det ganske raskt. Koster selvsagt litt, men mye billigere enn å kjøpe ny.

Jo det har man, så lenge det er klargjort for oppvaskmaskin fra før av, og det var det her... er jo bare snakk om en sånn overgang og så inn i oppvaskmaskinen, og det skal man kunne gjøre selv. alt annet er lagt opp av rørlegger.

Det er forresten ikke dette som er problemet heller, det kommer vann. Problemet er hos oppvaskmaskinen, og da blir det vel bedre å bestille en servicemann fra siemens.

Endret av Taxi
Skrevet

Det er en dings på krana et eller annet sted som kan dyttes fra side til side. Hos oss sitter den rett under krana. Den ene veien og maskina får ikke vann, men durer og bråker alikevel. Den andre veien og vannet flommer fritt :) Står open/close tror jeg. Den kan settes på close om man skal på ferie, flytte osv. Mulig det er noe så lett som det.

Har du sjekka filter og alt det der også?

Aquastop er ved vannlekasjer i maskinen/slanger og stopper vanninntaket.

Du trenger ikke ringe siemens for å få ut servicemann. Ring nærmeste hvitevarereperatør om det ikke fikser seg.

Og så lenge man har opplegget klart kan man koble til oppvaskmaskinen selv.

Skrevet

Sjekk transport sikring først. Lett å glemme. Min ekstremt lite tekniske mor triumferte stort med det en gang, når ingen andre tenkte på det.

Har du en bruksanvisning? Se om det er noen tips. En jeg kjenner fikk ikke i gang vaskemaskinen. Bestemte seg for å sjekke bruksanvisninen før han sendte den på reparasjon. Skulle holde inne en knapp og vri på en bryter. Så var alt i orden...

Litt kjedelig å betale i dyre dommer for en servicemann eller ny maskin hvis det er såpass enkelt...

Gjest -eline-
Skrevet
Jeg vurderer bare å kjøpe ny, for jeg har ikke tid, orker ikke, vil ikke vaske opp!!! jeg vil ha oppvaskmaskin nå!! Hva kan jeg gjøre for å fikse den gamle, og hvilken ny oppvaskmaskin er bra og ikke så dyr? Kikker på denne linken: http://www.prisguide.no/cat.php?cat_id=248

Du får prøve de tipsene du allerede har fått, forhåpentligvis så ordner det seg! Hvis du må kjøpe ny så anbefaler jeg ASKO i hvertfall. Utrolig praktisk innredning, stillegående og solid (stål i alt, ikke noe plasticfantastic), skal selv kjøpe ny oppvaskmaskin om etpar uker og har ikke vurdert noe annet (solgte selv hvitevarer for noen år siden).

Skrevet

vann får den jo som sagt, altså det kommer vann i røret, Nella :) Jeg er ikke sååå dum da at jeg ikke forstår en sånn kran. hehe

det er sikkert en sånn sikring av noe slag. Bruksanvisning har jeg ikke :( er egentlig ikke min maskin... crap. jeg får prøve å ta den ut og lete etter en sikring...

Skrevet

Ta serienummeret på maskinen, der står sikkert typenr også og et FD-nr. Og så ringer du til Siemens/Bosch. Spør etter teknisk avdeling og forklarer de saken.

Da får du sikkert et bra svar.

Skrevet
Ta serienummeret på maskinen, der står sikkert typenr også og et FD-nr. Og så ringer du til Siemens/Bosch. Spør etter teknisk avdeling og forklarer de saken.

Da får du sikkert et bra svar.

Oki! Jeg skal gjøre det i morgen tidlig!! De har vel ikke oppe etter 16...

Skrevet
Oki! Jeg skal gjøre det i morgen tidlig!! De har vel ikke oppe etter 16...

Klokka er to nå... :sjenert:

Skrevet
Klokka er to nå... :sjenert:

JA :ler: men jeg er på jobb nå, og her er det dårlig med produktnummer, serienummer og annet tilgjengelig :)

Skrevet

Bruksanvisning finner du ofte på produsentens nettside også.

Skrevet

Nå har jeg spurt rørleggermannen:

Under stoppekrana i benken sitter det som regel en grå boks. Dette er en vannstopper som slår ut når maskinen det er noe galt med maskinen, f.eks. at den kobles fra. Det er ikke lett å se, men det er en knapp som spretter ut og når denne trykkes inn igjen får maskinen vann som normalt.

Denne boksen har ingenting med kranen å gjøre og fungerer uavhengig av den.

Etter å ha solgt hvitevarer i mange år, anbefaler jeg for øvrig også Asko hvis det viser seg at du må kjøpe ny maskin.

Skrevet

Nei vi fikk ikke til. Min far som er litt av en handyman, holdt på i hele går, og prøvde alt dere har foreslått her. Han var også på expert og snakka med de der, og de ringte til leverandøren for han, men det var visst ingenting det kunne være. Så da blir det ny oppvaskmaskin. Nå er jeg lei og forbanna, og vil personlig sparke den dritten av en oppvaskmaskin ut av huset mitt :frustrert:

så, hva synes dere... Denne:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...RkAAAEOheI03xiL

eller denne:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...RkAAAEOheI03xiL

Har egentlig ikke råd til oppvaskmaskin nå, dette var en strek i regningen bokstavelig talt. så noen dyr oppvaskmaskin blir det ikke!! Men det som er viktig for meg er at den ikke bråker så sinnsykt.... har stue med åpen kjøkkenløsning, og da er det pes hvis jeg skal ha en oppvaskmaskin som drar igang med flere hundre desibel ;)

Gjest -eline-
Skrevet

Absolutt ikke BOsch-maskina, den bruker mye strøm (C i strømforbruk) og har veldig høyt støynivå (57 decibel), AEG-maskina er bedre (A i strømforbruk og 51 decibel), men helt stillegående er den nok ikke, de beste maskinene ligger nede på 45-46 decibel (men det sier seg vel selv at de legger mer i støyisolering i de dyrere maskinene...).

Skrevet

Ok takk eline! Andre forslag til oppvaskmaskiner i den prisklassen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...