*Lillian* Skrevet 30. januar 2003 #1 Skrevet 30. januar 2003 Skrekk og gru og gosh a'meg.... *tørke svette* Jeg skal på personalfest på lørdag, og mange av mine kolleger ønsket jeg skulle skrive en tale til sjefen vår fordi de synes jeg er flink til å skrive.. Så jeg har pludret litt, og skrevet en liten tale. Den er nok ikke lenger enn max 5 minutter lang. Renskrev den i kveld, men nå har jeg fått kalde føtter!! Angst i åttende grad!! Jeg er supernervøs, og jeg prøver å lære meg det meste utenat. Det høres jo så teit ut når noen leser en tale rett fra arket. Jeg vil prate fra hjertet med talen min, og det har jeg gjort i det jeg har skrevet. Men jeg prøver å ta talen høyt for sambo for å øve meg, men jeg greier ikke. Jeg kludrer verre og glemmer de viktigste tingene; adjektivene som beskriver vår sjef som leder og som kollega!! :o Så nå gruer jeg meg noe så sinnsykt mye, jeg har fått totalt panikk. Har ikke lyst til å holde den likevel, men jeg har jo sagt ja... Er det noen flinke talere her som kan hjelpe meg littegrann?? Tips og triks til å huske talen... Det ser vel litt teit ut om jeg kommer med et helt A4-ark foran meg når jeg skal holde talen? Bør vel helst bare ha et ark med stikkord? Men jeg tør ikke, jeg er dødsredd for å glemme det viktigste og jeg kommer til å stamme og rødme og fnise enda så trygg jeg er på alle mine kolleger.... Jeg trenger hjelp til å klare dette!! Hilfe!! Lillian - lettere fortvila og angrende
Pip Skrevet 30. januar 2003 #2 Skrevet 30. januar 2003 Heihei! Tror det kommer til å gå kjempebra jeg!! Jeg vil anbefale at du skriver ned noen stikkord ut fra det du har skrevet - foreksempel et ord eller to fra hvert avsnitt - på en liten huskelapp. Sånn unngår du at du glemmer mange punkter, og så slipper du å irritere deg over det etterpå. Og så - øv! Begynn gjerne foran speilet, med bare ditt eget speilbilde som tilhører. Når du føler deg trygg på at du kan det, kan du bruke sambo som 'prøvekanin'. Husk bare at til bedre du kan det, jo stryggere blir du på deg selv. Og det merker tilhørerne! Og så en ting til - ikke start med å si 'Ehehehe... jeg har aldri talt før da, men...'. Bare kjør på du - tipper alle blir imponert - og at sjefen blir kjempeglad! Lykke til! :D
Annie Skrevet 31. januar 2003 #3 Skrevet 31. januar 2003 Skriv gjerne ned hele talen, men gjør det på kartotekkort. Ikke så store. Det ser for det første proft ut og det bråker ikke så mye som et A4 ark gjør. Tren så foran speilet eller i sofaen eller hvor som helst. Les det mange ganger, men det er ikke nødvendig å kunne det utenat. Og som en skrev her: IKKE start talen med "jeg er ingen taler", "jeg har aldri holdt en tale før". Det er lov å være nervøs og flett gjerne det inn i talen din at du ER nervøs, det gjør ingenting.
OppNed Skrevet 31. januar 2003 #4 Skrevet 31. januar 2003 Hei Lillian. Dette er jeg skråsikker på at du takler fint som bare fy! Har ikke sett innlegget før, så dette blir kanskje litt for sent. Annie nevnte kort. Godt tips, og det ser proff ut. Skriv stikkord, evt en ledesetning fra hvert avsnitt/poeng på hvert av kortene, og nummerer dem gjerne, i tilfelle du får hetta og tror du har stokket feil når du står der. Hvis du forbereder dette, så kan det ikke gå galt. Samtidig så unngår du høytlesning, noe som fort blir kjedelig. Redd for å skjelve på labben? Still deg bak stolen din når du skal holde talen. Da kan du ubesværet støtte hendene dine vekselvis på stolryggen, uten at det ser rart ut. Rett ryggen, bruk blikket. Det er karismatisk, sjarmerende, tillitvekkende og beroligende for din egen del. Ikke gå i den fella at du får lock-on på en tilhører. Pust dypt noen ganger før du begynner. Rolig, hvis ikke risikerer du faktisk at du starter talen med å kvekke Smil, vær oppriktig og uformell. En og annen gøyal kommentar gjør seg veldig. En vittig situasjon, et sitat, hva som helst. Det liver veldig opp. Og ikke minst: hiv innpå en passe liten skarp en før du reiser deg!! Du er ganske så god på å ordlegge deg skriftlig, og jeg er helt sikker på at du greier å formidle det du vil si også muntlig. Det var vel en grunn til at kollegaene dine valgte akkurat deg til dette formålet, tror du ikke? Kos deg. Ikke gru deg. Taler kan være gøy. All oppmerksomhet er jo rettet mot deg, noe som er en splendid anledning til å si noe hyggelig til sjefen din. NB! Ikke begynn med å fortelle hvor nervøs du er. Har du noensinne hørt en mann starte en tale med disse ordene? Lykke til, Lillian. Go get them :-) Maiken
*Lillian* Skrevet 31. januar 2003 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2003 Og ikke minst: hiv innpå en passe liten skarp en før du reiser deg!! Det kan du være trygg på at jeg gjør!! Jeg står nemlig for velkomstdrinken.... Du er ganske så god på å ordlegge deg skriftlig, og jeg er helt sikker på at du greier å formidle det du vil si også muntlig. Det var vel en grunn til at kollegaene dine valgte akkurat deg til dette formålet, tror du ikke? Takker og bukker!! :D Jada, de valgte meg fordi de synes jeg skriver så bra, MEN det er forskjell på å skrive og prate... hehe Kos deg. Ikke gru deg. Taler kan være gøy. All oppmerksomhet er jo rettet mot deg, noe som er en splendid anledning til å si noe hyggelig til sjefen din. Det er jo nettopp det at all oppmerksomheten er rettet mot meg som gjør at jeg blir skitnervøs og gruer meg... :oops: Ja, ja, jeg får ta det med et smil... :blunke: Går det ikke så får jeg ta meg en sterkere dram etterpå, og le litt av meg selv... Takk for tips, iallfall! Jeg tenker jeg får skrive ned noen stikkord-lignende greier på noen små kort... Lillian
fruenge Skrevet 31. januar 2003 #6 Skrevet 31. januar 2003 Lillian mitt beste tips er snakk sakte. En tale kan nesten ikke sies for sakte. Jeg har en del erfaring med å holde taler og de beste er de som jeg synes jeg har snakket veeldig sakte på. Nå¨skal det sies at jeg til daglig snakker nokså fort. Trekk pusten dupt, ta pustepauser og se på arket. Det er helt ok å ha det nedskrevet. ER jo der som en sikkerhet for du kan den sikkert utenat. Det nesten verste er en tale tale hvor man sitter igjen med følelsen av taleren må gjøre seg fort ferdig for ikke å glemme det han har pugget utenat. JEg er helt sikker på at det kommer til å gå bra, og du, vær ikke streng mot det selv! Lykke til.
OppNed Skrevet 3. februar 2003 #7 Skrevet 3. februar 2003 Og nå er jeg litt spent på hvordan dette egentlig gikk. Maiken
*Lillian* Skrevet 3. februar 2003 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2003 Hehe.... Joda, det gikk faktisk veldig bra! :D Sjefen begynte å tute omtrent tvert, så jeg sleit en del for ikke å begynne å storturte selv. Jeg sa det da sjefen begynte å gråte som verst, at jeg blir litt beveget selv, men dere får bare takle det... Underleppa skalv omtrent hele talen igjennom, men bortsett fra det så gikk det meget bra!! :D *bittelitt stolt over meg selv* Lillian
OppNed Skrevet 3. februar 2003 #9 Skrevet 3. februar 2003 Jenta si, det :blunke: Det verste med personlige taler er dette med å blir rørt (hehe...også av egne ord da gitt). Vel overstått, ihvertfall! Maiken
*Lillian* Skrevet 3. februar 2003 Forfatter #11 Skrevet 3. februar 2003 Det verste med personlige taler er dette med å blir rørt (hehe...også av egne ord da gitt). Maiken I know!! Syntes det var dødspinlig å bli rørt av mine egne ord, da... Men det var jo i utgangspunktet fordi sjefen gråt at jeg ble så beveget da... Da skjønte jeg veldig godt at hun satte stor pris på tingene, og dermed så ble jeg rørt av det... :oops: Godt det bare var med mine kolleger da, som jeg føler meg veldig trygg på og kjenner ganske så godt.... Det var ikke mange øyne som var tørre etter jeg holdt talen, for å si det sånn... Fikk masse ros på jobben i dag også. Flere som sa at jeg var så flink til å ordlegge meg, og at jeg hadde veldig fine ord til sjefen. Sjefen selv sa at hun sjelden mistet munn og mæle og ikke klarte å "gi tale tilbake" men det klarte hun ikke lørdag, for hun var altfor beveget og ble helt utafor en stund. Hun kunne ikke huske å ha fått en så fin tale til seg selv før, sa hun.... Hehe... Så jeg må jo si jeg ble ganske så fornøyd med det, da...hehe *skryt,skryt* :oops: Sånn, nok skryt for nå.... Lillian
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå