Gå til innhold

Sal

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper noen kan svare meg her...!

Det jeg lurer på er hvor stor forskjellen er på en 17" og en 18" sal,hvor er dette målet fra-til? Blir den noe breiere eller lengre? Har nett kjøpt ny sal til hesten i 17", normal bom, den var i grunn grei, men litt trang, ville det blitt bedre med en 18" kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setestørrelsen har ingenting å gjøre med hvorvidt salen passer hesten. Voksen størrelse (rytter) er vanligvis 17-18", mens både bomvidden og fasongen avgjør om salen passer hesten. Du bør få en saltilpasser til å finne riktig sal for deg, og hvis det ikke er mulig bør du sende inn riktige mål av hesten + to maler som er formet etter hestens rygglinje og manke. Ikke ri med en sal du ikke er sikker på at passer!

Skrevet

Setestr. er lengden på salen, ikke bommen. Dersom man har for trang bom, kan/vil det føre til smerter hos hesten. Den vil heller ikke få plass til å utvikle muskler der salen trykker. Anbefaler deg også å kontakte salmaker for å tilpasse, eventuelt sende inn mål om det ikke er noen der du bor.. Ofte kan det være lurt å kjøpe litt videre bom enn nødvendig, om man har en hest med lite muskler som man skal bygge opp. Legg da bare en passende pad under, slik at den ikke er ubehagelig for hesten. Hesten vil da kunne utvikle musklene sine normalt uten sperrer fra salen.

Vær obs på at ulike merker bruker ulike betegnelser på bom-størrelsene sine. Konferer med salmaker om hvilken modell som passer best til din hest, noen modeller passer best til de med rak rykk o.s.v.

Skrevet

Takk for svar! Bommen er grei, men salen er litt trang over "skuldrene". Tror det skal gå greit med den salen, men tenkte kanskje om salen ble bredere om jeg gikk for en 18", men det har altså kun med setet å gjøre :) Bommen kan ikke være bredere tror jeg, da kommer den nedi å gnager når rytteren sitter i salen.

Skrevet

Vel, hvis salen er litt trang over skuldrene, så passer ikke salen. Enkelt og greit. Det blir som å gå med for trange sko. Det hjelper ikke om du kjøper riktig størrelse, hvis de er for smale?

Skrevet

Selve formen på salputene er også viktig. Det er ikke mye som skal til før en sal sitter helt feil (selv om det ser ok ut), og du kan risikere skade og smerter hos hesten. Vær grundig ved valg av sal, det er viktig.

Skrevet

Men vil ikke en lærsal forme seg litt etterhvert? Gå seg litt ut?

Skrevet

Kanskje du finner noe nyttig her. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...