Gå til innhold

Sideretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage treretters middag til totalt 6 stykker på lørdag og trenger tips om noen gode sideretter. Forretten blir soppsuppe og til hovedrett tenkte jeg kyllingfileter med en ostekjerne og ved siden av det gratinere grønnsaker. Men jeg har lyst på noen flere sideretter. Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til kyllingfilet syns jeg det er godt med stekt løk*bacon*sopp ;)

Skrevet

Jeg bruker ofte dampede aspargesbønner (og av og til sukkererter i tillegg) blandet med sprøstekt bacon i små biter evt. bunte sammen aspargesbønnene og surre rundt hele baconstrimler.

Jeg er også veldig glad i freste grønnsaker og nå i høst er favoritten gulrøtter, sellerirot og purre "juliennestyle" dvs. i tynne strimler som bare raskt freses i smør og krydres med salt og pepper.

Ellers er soppstuing godt (stekt fersk champignon, så tilsette matfløte og la det stå og surre litt, smakes til med godt med pepper samt litt salt). Da trenger man ikke saus heller.

Skrevet

Siden soppsuppe er forretten, ville jeg unngått tilbehør med sopp til hovedretten.

Jeg synes det er lettere å foreslå ekstra tilbehør hvis du først beskriver den gratinerte grønnsaksretten litt nærmere. Hvilke grønnsaker? Fløte?

Skrevet
Siden soppsuppe er forretten, ville jeg unngått tilbehør med sopp til hovedretten.

Jeg synes det er lettere å foreslå ekstra tilbehør hvis du først beskriver den gratinerte grønnsaksretten litt nærmere. Hvilke grønnsaker? Fløte?

Tror nok ikke det bør bli mer sopp annet enn den suppen. Den er full av sopp.

Den gratinerte grønnsaksretten kommer jeg nok til å ta i blomkål, auberginer, løk, gulrøtter, og husker ikke hva annet svigermor sa. Hennes oppskrift. Men hvis du har noen bra tips som passer til kylling så kan jeg godt droppe denne grønnsaksretten.

Forresten, tusen takk for mange bra tips allesammen!

Skrevet

Da synes jeg kanskje aspargesbønner ved siden av er et godt tips. :)

Og evt ovnstørkede tomater, som jeg selv lager som tilbehør til allslags kjøtt og fisk: Halverte tomater i ildfast form, ha over litt olivenolje, salt, pepper, oregano og et lite melisdryss (bruk tesil) - bakes sakte i ovn ved 125 g i ca. 3 timer.

Skrevet
Da synes jeg kanskje aspargesbønner ved siden av er et godt tips. :)

Og evt ovnstørkede tomater, som jeg selv lager som tilbehør til allslags kjøtt og fisk: Halverte tomater i ildfast form, ha over litt olivenolje, salt, pepper, oregano og et lite melisdryss (bruk tesil) - bakes sakte i ovn ved 125 g i ca. 3 timer.

Det hørtes veldig godt ut. Hadde veldig lyst til å få med tomater i en eller annen form i og med at det er så mye mektige ingredienser i form av fløte og ost, og tomater som er syrlige kan passe godt til. Er det en spesiell type tomater man skal bruke?

Og et spørsmål til: Hvordan tilberede asparges slik at de ikke blir for myke? Tror jeg leste et sted at de bør dampes i olje. Stemmer det?

Skrevet
Det hørtes veldig godt ut. Hadde veldig lyst til å få med tomater i en eller annen form i og med at det er så mye mektige ingredienser i form av fløte og ost, og tomater som er syrlige kan passe godt til. Er det en spesiell type tomater man skal bruke?

Bruk gjerne klasetomater eller smakstomater, ellers kan tomatene bli veldig sure fordi smaken konsentreres veldig i løpet av timene i ovnen (til tross for melisen, som gjør dem litt mindre syrlige).

Og et spørsmål til: Hvordan tilberede asparges slik at de ikke blir for myke? Tror jeg leste et sted at de bør dampes i olje. Stemmer det?

Det har jeg aldri forsøkt - det viktigste er å ikke varmebehandle dem for lenge (koke ca. 3-4 min,avhengig av tykkelsen). Jeg liker forresten også å grille asparges i grillpanne (pensler dem litt med olivenolje), da beholder de også spensten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...