Gå til innhold

Festmat til mange

Anbefalte innlegg

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg har lyst til å ha fest, men hva skal jeg servere? Må være noe som er noenlunde lettvint uten å gå ned på kvalitet. Vi blir litt over tjue voksne, tror jeg.

Tenkte litt på suppe, i så fall vil jeg ha en med litt snert, thaismak, kanskje? Har noen et godt forslag til meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Hørte ikke?

*holder meg for ørene*

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Men litt åpen også. Overbevis meg! :)

Skrevet

Pyse ;)

Overbevise? Har fått det servert som nattmat i et bryllup, og alle 80 likte det. Ok, det var litt utpå kvelden, men det er da et godt tegn allikevel?

Finner bare en oppskrift: http://www.aperitif.no/index.db2?id=77&sta...pskriften=34665

Når jeg lager det selv bruker jeg fersk paprika og hakkede tomater i stedet for paprikapulver og tomatpurè.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Sikkert godt asså, men er ikke sååå begeistret for retter med mye tomat. Men takk for forslaget!

Skrevet

Nå er jeg sikke på at du med dine 200 kokebøker har en eller

bok om supper med litt snert i. ;)

Men la oss drømme litt... Tai suppe..hmm

Om det skal være kjøtt i suppa, vil jeg velge svin eller kylling.

Tror jeg faller ned på kylling. Suppa må inneholde nuddler.

Grønnsaker, hmm litt usikker, gulerot, brokkoli, chili, ...

Og det viktigste er god kylling / hønsekraft.

*fisk er sundt, året rundt*

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Tenkte du kom og slengte med fiskesnakket ditt! Takker ellers for inspirasjon og minner om at "sunt" aldri - ikke noen tid på året - skrives med "d".

Er kanskje bittelitt åpen for fiskesuppe. Smakte en god en en gang. Hm.

Det er viktig at vi ikke blir for mette, vi må ha plass til KAKER etterpå. :)

Skrevet (endret)

Du har rødblyanten klar ser jeg. ;)

Fiskesuppe er litt mektig. Men bergesnsk fiskesuppe er

festmat, spør du meg. Tror Andreas Viestad har en god variant.

Vet jo hvor glad du er i fisk Hedda. :ler:

Endret av Tyr
Skrevet

Hm, tror det finnes en thailandsk oksehalesuppe på matprat.no. Har ikke prøvd den selv ennå, men det er visstnok veldig god og smakfull. :)

Skrevet

Er du helt sikker på at du vil servere suppe? Jeg tror kanskje det kan bli litt snaut? Det kommer jo selvfølgelig an på hva slags sammenkomst du skal ha. Men hvis du ber inn til en mer formell middag, blir det kanskje litt nedtur for mange? Hvis deltakerne på den annen side ikke forventer å få mat, setter de helt sikkert pris på en god suppe :)

Skrevet

Jeg har en god oppskrift på en suppe/gryte med krepsehaler, men hvis du ikke liker fisk er vel ikke det noe eller?

Gryte er jo lettvint og både thai og indisk er jo godt. Ellers er det jo sesong for vilt, og finnbiffgryte er jo lettvint og godt. Men da er vi jo på gryter, ikke supper, jeg er ikke så god på supper.... :)

Skrevet

Jeg prøvde denne viltgryta, den er kjempegod!! Bytt ut de vegetariske vegebiter med vanlig kjøtt. Jeg halverte denne og laget til meg selv, da er det nok til 2 porsjoner. Jeg serverte med potetmos og brokkoli og tyttebær.

VEGETARISK VILTGRYTE 2-3 personer.

INGREDIENSER:

1 beger lettrømme

1 beger snøfrisk, gjerne med sopp eller einerbær-smak

1-2 store løk

1 stor boks skivede sjampingjong eller annen sopp

2-4 dl melk, avhengig av ønsket mendge saus

4-5 ss maizenna, avhengig av ønsket tykkelse på sausen

1 eske mørke vegebiter (frysevare fra helsekost)

sukkerkulør for mørk farge

salt og pepper etter smak

Margarin eller smør til steking, ikke olje!

Stek vegebitene. Ha den oppi en gryte. Stek soppen og løken og ha dem oppi samme gryten. La litt av “sjyen” etter stekingen være igjen i pannen. Ha begeret med rømme I pannen og la det surre et par minutter mens du hele tiden visper forsiktig inn mot midten.

Ha rømmesausen i gryten.

Rør godt og ha melk og snøfrisk i gryta. La det småkoke i ca 5 minutter. Spe med melk og ha i maizenna. La det småkoke i ca 5 minutter til, og velg tykkelse på sausen. Er den for tynn, tilsett mer maizenna. Er den for tykk tilsett litt mer melk. Sausen er best når den er tykk.

La det hele koke i ca 10 minutter.

Server med kokte poteter, rørte tyttebær, rødbeter og rosenkål

Skrevet

Thai-supper er veldig godt, særlig med kylling, synes jeg.

Hva med å ha kyllingbiter, hønsebuljong, kokosmelk, chili, mais (gjerne opphakket babymais) + diverse grønnsaker du liker (sitrongress? paprika).

Supper med kokosmelk er ganske mettende også.

Skrevet

Du liker jo å lage mat, så hva med tapas? Jeg har selv laget tapas til 16 stk, og det var ikke noe problem.

Ellers så har jeg oppskrift på en veldig god festgryte med kylling.

Skrevet

Kyllinggryte

8 kyllingfileter

salt

pepper

hvetemel

2 sjarlottløk

4 hvitløksfedd

200 gr sopp

1 gulrot

1 zucchini

4 cl cognac

1 dl vermut

5 dl hvitvin

5 dl hønsebuljong

tabasco

sitronsaft

Del kyllingfiletene i biter, ha på salt og pepper, og vend dem i hvetemel. Stek de i litt olje i 5-6 minutter uten at de tar farge.

Finhakk løk, hvitløk og del soppen i biter, gulrot og zuccini i staver. Stek grønnsakene i 2-3 minutter.

Hell grønnsakene i en vid gryte, tilsett all væsken untatt fløten. La dette småkoke til væskemengden er halvert. Hell så i fløten og smak til med salt, pepper, tabasco og sitronsaft. Legg i kyllingen og kok alt videre på svak varme i ca 10-15 minutt.

Serveres med ris og dampet grønnsaker - eller en god salat.

Skrevet
Hm, tror det finnes en thailandsk oksehalesuppe på matprat.no. Har ikke prøvd den selv ennå, men det er visstnok veldig god og smakfull. :)

Dette er min favorittsuppe har lagd den mange ganger, den kan trygt lages dagen i forveien.

Det eneste minuset er at det er tomat i den, men jeg syns ikke det dominerer.

Thailandsk oksehalesuppe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...