helludu Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Heisan! Vi skal leie lokaler u/servering, dette fikser vi selv, men vi står litt stilt i hendhold til maten, hva velger vi, hvor mye per pers? etc.... Vi har faktisk også vurdert buffet, Er det noen der ute i det ganske land, som har noen bankerstips til et bryllup for ca 45pers????
Drua Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Først må dere finne ut for eksempel hva dere vil spise? Hvor mange retter? Skal dere lage all maten selv eller ha hel eller delvis catering? Hva med servitører og annen hjelp? Hvem skal "stå ved grytene"/legge opp maten? Hvis buffet, hva ønsker dere at den skal inneholde? Hva slags type bryllup vil dere ha? (Buffet vil straks gjøre det litt mindre stivt/høytidelig siden folk må reise seg fra bordet og hente mat) Dette må dere jo nesten bestemme selv 1
helludu Skrevet 6. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2006 Jeg håpet på å få laget noe av maten selv, men vi sjekker med noen som kan "kokkelere" for oss på kjøkkenet den dagen Men om det blir en skikkelig kokk, eller noen som kun har laget middager i konfirmasjoner/brylluper etc før vet vi ikke enda
helludu Skrevet 6. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2006 v/middag ønsker vi kun hovedrett og dessert, om vi skal ha buffet, trenger vi litt idedugnad på retter etc,,, det samme på middager, ang. servitører så er det ordnet.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. november 2006 #6 Skrevet 6. november 2006 Hvis dere ikke har et veldig stivt bryllup er det jo ganske bankers med buffet, da får alle noe de liker og dere kan få hjelp av mange. Men mange ønsker jo en tradisjonell bryllupsmiddag.
Drua Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Hvis dere skal ha en ganske tradisjonell bryllupsmiddag med steik av noe slag, poteter, saus og grønnsaker, er det fullt mulig å gjøre dette selv. Mye kan gjøres på forhånd, men så må dere nok ha en- to personer til å koke poteter, varme steik og saus, legge opp i serveringsfat osv på bryllupsdagen. Dette klarer dere, ikke uoverkommelig.
Drua Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 Dessert kan lages på forhånd eller bestilles så dere får det ferdig på dagen uten noe merarbeid. Spørs igjen hva dere ønsker å ha til dessert da.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 Steik er jo tradisjonell, men slett ikke "bankers" - det er noe av det verste jeg får servert.
Gjest niomi Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 Steik er jo tradisjonell, men slett ikke "bankers" - det er noe av det verste jeg får servert. ← Helt enig. Da blir det saus og poteter på meg - men det er greit, det, er glad i saus og poteter. I det siste bryllupet jeg var i hvor stek ble servert, hadde de faktisk alternativ. (De har vel sett at noen av oss har slitt oss igjennom alle konfirmasjoner, dåper, bryllup og andre jubileer uten å spise noe særlig...). Det var brudens mor som lagde maten, og i tillegg til elgstek til hele bølingen, hadde hun også laget en del elgkarbonader. Mmmmm, de var så gode!!! Og det gikk visst mer karbonader enn stek...
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Vi var i et bryllup i sommer - det ble holdt i et partytelt og vi var ca 70 tror jeg. Der ble det servert tapas buffet - litt utradisjonelt, men veldig godt! Toastmasteren fikk en liten utfordring siden det ikke var klare pauser som det er i 3-retters middager, men det funka veldig bra.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Helt enig. Da blir det saus og poteter på meg - men det er greit, det, er glad i saus og poteter. I det siste bryllupet jeg var i hvor stek ble servert, hadde de faktisk alternativ. (De har vel sett at noen av oss har slitt oss igjennom alle konfirmasjoner, dåper, bryllup og andre jubileer uten å spise noe særlig...). Det var brudens mor som lagde maten, og i tillegg til elgstek til hele bølingen, hadde hun også laget en del elgkarbonader. Mmmmm, de var så gode!!! Og det gikk visst mer karbonader enn stek... ← Hva er det som er galt med steik? Synes du den blir tørr eller senete eller er det noe annet? Stek kan jo være så mangt, kan forstå at du har fått dårlig stek engang, men derifra til alltid da? jeg mener, det er jo rent kjøtt, renere enn når man får karbonader ol.
Drua Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 (endret) Hva er det som er galt med steik? Synes du den blir tørr eller senete eller er det noe annet? Stek kan jo være så mangt, kan forstå at du har fått dårlig stek engang, men derifra til alltid da? jeg mener, det er jo rent kjøtt, renere enn når man får karbonader ol. ← Jeg synes steik er veldig godt :-D , og det behøver ikke å være kjedelig, for eksempel: Lammesteik Reinsdyrsteik Kalvesteik Hjortesteik Elgsteik (hvis den er riktig tilbredt) Også må det være rikelig med deilig saus! Endret 7. november 2006 av Drua
Gjest niomi Skrevet 7. november 2006 #14 Skrevet 7. november 2006 Hva er det som er galt med steik? Synes du den blir tørr eller senete eller er det noe annet? Stek kan jo være så mangt, kan forstå at du har fått dårlig stek engang, men derifra til alltid da? jeg mener, det er jo rent kjøtt, renere enn når man får karbonader ol. ← Stek kan være godt. Men jeg er veldig kresen på kjøttet. Såkalt saftig stek, er for tørr og seig for meg. Jeg liker ikke gjennomstekt kjøtt. Det er ikke mange som klarer å lage rosa stek til 100 personer. Gjerne er steken man får servert i slike lag bare lunken i tillegg. Lunkent kjøtt er ikke godt. Jeg serverer meg alltid med en stekskive i slike lag, for å se om jeg kan bli positivt overrasket - for om sagt så liker jeg stek når den er saftig, godt krydret, varm og rosa, men nei... Enda har jeg ikke fått servert smakfull stek i slike lag. Og elgkarbonader er mer saftig og smakfullt enn grå, tørr, lunken stek.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #15 Skrevet 7. november 2006 niomi: Takk for svaret, det var vel det jeg kunne forvente, du synes det blir tørt. Fint at du prøver i allefall Ellers så er dette med rødt kontra helstekt et stort problem, ettersom de godt voksne (i mine tilfelle foreldregenerasjonen) skal ha kjøttet skikkelig stekt, og mor får helt bakoversveis av mine rosa steker - hjelper ikke at jeg ringer opplysningskontoret for kjøtt og mattilsynet. For henne så er rosa svinestek usunt! (det kan dersom du er skikkelig uheldig inneholde trikniner. sist trikniner ble funnet i norsk kjøtt var på 80 tallet eller noe sånt). Rosa elg eller okse er ikke rett for henne det heller, hun rynker på nesa.. ikke lett dette med å finne noe som alle liker
Gjest niomi Skrevet 7. november 2006 #16 Skrevet 7. november 2006 Som jeg sa tidligere - spiser gjerne saus og poteter, jeg (er en skikkelig sausemons... ). Så forsyner jeg meg litt ekstra med dessert og kaker for å kompensere for kjøttet.
onyx Skrevet 8. november 2006 #17 Skrevet 8. november 2006 Slik kommer vi til å gjøre det: Forrett: Peppermarienrt laks. Dette kommer vi vi til å legge opp selv dagen før. Litt laks på salatblad med noen egg skiver. ( høres kanskje litt jalla ut, men blir fint!!) ← Jeg regner med du har prøvd å legge opp forretten du planlegger og la den stå et døgn? Du risikerer slapp salat og ekkelt egg og laks. I tillegg tar jo faktisk alle tallerkenene med forrettene MYE plass i kjøleskapet. En slik forrett er lynkjapp å legge opp på dagen, så jeg ville heller gjort det.
helludu Skrevet 10. november 2006 Forfatter #18 Skrevet 10. november 2006 Mange flotte tilbakemeldinger her ja, det er flott, mange takk Har vært litt innom ideen om tapas bufet, eller generelt bufet, noen tips og ideer ang, retter?
Chica Skrevet 11. november 2006 #19 Skrevet 11. november 2006 Hvis du søker på tapas på KG får du masse tips. En annen ting er å søke på catering på gule sider. Inne på leverandørenes hjemmeside har de fleste menyene sine, der kan du få masse tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå