Kvist Skrevet 6. november 2006 #1 Del Skrevet 6. november 2006 Har litt problemer med at grisen bryter seg inn på soverommet vårt på dagtid, og lager krøll i senga Må derfor gjøre noe sånn at han ikke får opp døra. Den døra som står der nå er en gammel og gedigen sveitserstildør med original låskasse. Problemet er at den kileformede greia som går inn i døra når man trykker ned håndtaket (hva heter egentlig den delen?) er feil vei, altså med den skrå delen i den retningen døra slår. Det gjør at døra glir opp ved et velrettet dytt med trynet. Siden håndtaket er slærkete og låsen ødelagt har jeg kjøpt ny låskasse i dag... uten bruksanvisning. Det eneste som står på er at den er for både høyre og venstrehengslede dører. Men dingsen er samme vei på denne låskassa... og jeg skjønner ikke hvordan den kan snus heller. Det fulgte med to sluttstykker (den metalldelen man fester i karmen, som dingsen og låsen går inn i). Den ene er ca 3 cm bred og har en flik "bakover" i 90 grader vinkel inni hullet, den andre er 2 cm bred og har en 1,2 cm kant langs hele som går 90 grader bakover, dermed går fliken i hullet helt inntil kanten. Er det sluttstykkene som bestemmer hvilken vei dørlukkedingsen fungerer? Eller er det bare med to forskjellige typer sluttstykker til to forskjellige typer karmer? Eller skal jeg på en eller annen måte bruke begge? Eller fins det en måte å snu lukkedingsen på? Har kjøpt hele greia på Claes Ohlson for 98 kroner, og da følger det ikke med særlig mye hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seeker Skrevet 6. november 2006 #2 Del Skrevet 6. november 2006 Da må du nok snu "lukkedingsen". Har gamle låskasser her i huset og jeg har ikke sett noen mulighet for å snu "lukkedingsen" på de. Men dersom den du har kjøpt skal kunne brukes uansett hvilken vei døren går? Da må det nok være mulig å snu "lukkedingsen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tyr Skrevet 6. november 2006 #3 Del Skrevet 6. november 2006 Låskassen holdes sammen med 3-4 skruer. Skrur du de ut og opner, kommer du til den delen du trenger å vende. Med litt forsiktighet skulle det gå greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 6. november 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 6. november 2006 Da må du nok snu "lukkedingsen". Har gamle låskasser her i huset og jeg har ikke sett noen mulighet for å snu "lukkedingsen" på de. Men dersom den du har kjøpt skal kunne brukes uansett hvilken vei døren går? Da må det nok være mulig å snu "lukkedingsen". ← Mulig jeg har misforstått da, at de selger en type for høyre og en for venstre-dører... men da burde de vel ha forskjellig nummer? Trur dingsen må snus jeg. Er foresstendette jeg har kjøpt Låskasse (den med den synlige låsen) Låskassen holdes sammen med 3-4 skruer. Skrur du de ut og opner, kommer du til den delen du trenger å vende. Med litt forsiktighet skulle det gå greit. ← Tja, er tre ting, men de ser ikke ut som skruer egentlig, ser ut som en slags plugger/nagler, de stikker 1-1,5 mm utenfor på hver side og er svakt rillet, altså ikke noe skrutrekkerfeste. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få åpnet den, for det ser i grunnen ut som om den ikke skal åpnes. Uff, alt man skal måtte lære seg. Ante ikke at dører var så komplisert jeg. Takk for innspill begge to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tyr Skrevet 6. november 2006 #5 Del Skrevet 6. november 2006 Dersom det ikke er skruer av noe slag, så lurer jeg på om du ikke har rett. Jeg har også vert ute for en type låskasse der det ved hjelp av en tang ( litt vanskelig å få tak med fingrene ) kunne trekke ut "tappen" og vri den 180 grader. Men jeg vet ikke om dette kan gjøres på den du har.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 6. november 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 6. november 2006 Ahh, da skal jeg se om jeg finner en tang i morgen og prøve meg på det. Er altfor mørkt ute i skjulet til at jeg orker å prøve og finne noe der nå. Takk for tips! Og hvis ikke det funker å dra den ut får jeg rusle ned på Claes Ohlson og spørre 18 åringene der om hjelp... Hvorfor har sånne butikker egentlig så mange, så unge ansatte? Joda, de kan ekspedere og sånn, men man har jo ikke voldsomt med erfaringer og kunnskap når man er så ung... Så da ser de sånn smått hånlig på deg fordi du ikke vet hva du snakker om, himler med øynene, småkniser litt og sier at det kan de nok ikke hjelpe deg med. Æsj. Men det er vel egentlig en annen frustrasjon. God natt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 7. november 2006 #7 Del Skrevet 7. november 2006 Den siste låsekassen jeg kjøpte var også for både høyre og venstre. På den var det bare til å ta rundt tappen med fingrene, dra ut og vri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 7. november 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 7. november 2006 Tangtrikset funka Tusen takk til hjelpsomme sjeler på KG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå