Wildy Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Det kan godt hende at jeg tar meg et glass vin til middagen, til og med på en mandag! Men da er det nettopp ett glass. Og når vi griller å sommeren kan det godt skje at jeg tar en øl. Men det er stor forkjell på å ta et glass til maten og det å drikke seg full! Det gjør jeg aldri så lenge ungene er hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Jeg har ingen problemer med å drikke et glass rødvin til en god middag (og til en god middag får ungene brus), men ville aldri drukket meg beruset foran dem...
Gjest Piper Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Jeg drikker ikke alkohol i det hele tatt, men min mann kan gjerne ta en øl eller to til maten. Jeg personlig tror ikke barn har vondt av å se at voksne kan drikke alkohol, uten at de må bli full. Skal en holde det helt skjult for de, vil det kanskje bli mer spennende å prøve selv når de kommer opp i den rette alderen. Derfor syns jeg det er viktig å lære de, at man kan ta en øl/glass vin ol til maten uten å måtte drikke seg full. Men er det skikkelig fyllakalas, så vil jeg ikke ha små barn tilstede.
Gjest gjesta Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Drikker ikke så lenge barna er i samme hus. Ikke når de sover heller.
Tiit Skrevet 6. november 2006 #6 Skrevet 6. november 2006 Jeg har en sperre på å drikke alkohol med barn tilstede, men skjønner at for andre kan det være greit. Jeg er bare ikke vant med det. Men noe mer enn ett glass, kan jeg ikke forstå skal være nødvendig. Tror barn har bedre av trygghet og forutsigbare voksne, enn at de skal "lære" alkoholkultur.
Gjest Hufsa Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Det kan godt hende at jeg tar meg et glass vin til middagen, til og med på en mandag! Men da er det nettopp ett glass. Og når vi griller å sommeren kan det godt skje at jeg tar en øl. Men det er stor forkjell på å ta et glass til maten og det å drikke seg full! Det gjør jeg aldri så lenge ungene er hjemme. ← Signerer denne
Pauline Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 Det kan godt hende at jeg tar meg et glass vin til middagen, til og med på en mandag! Men da er det nettopp ett glass. Og når vi griller å sommeren kan det godt skje at jeg tar en øl. Men det er stor forkjell på å ta et glass til maten og det å drikke seg full! Det gjør jeg aldri så lenge ungene er hjemme. ← Enig i denne. Men jeg er verre, jeg ser ingenting i veien for at de eldste "ungene" (som er gamle nok til å kjøpe øl og vin selv) tar seg et glass når jeg er hjemme. Håper ikke jeg tar skade av det.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 Jeg drikker ikke alkohol selv, og er oppvokst med foreldre som heller ikke drikker noe særlig (modern ikke i det hele tatt, fadern har jeg sett ta en øl to eller tre ganger i hele mitt liv). Jeg ser ikke noe galt i ett glass øl eller vin. MEN det skal veldig lite til før ungene merker at foreldrene oppfører seg annerledes enn de pleier. Det fører ofte til utrygghet. Så jeg mener man skal slutte å drikke lenge før man selv føler seg en smule beruset.
thei Skrevet 6. november 2006 #10 Skrevet 6. november 2006 ja , hvorfor ikke?? men selvfølgelig med vett!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #11 Skrevet 6. november 2006 Drikker/nyter du alkohol i barns nærvær?, Hva synes du om det? Jeg er oppvokst i et hjem der alkohol var obligatorisk hver helg, hver gang mamma hadde fri fra jobb dagen der på, hver 1. og 16. mai, ferier, helligdager...ja hver gang det var "lov" å drikke! Og da snakker jeg om mengder! Og jeg ble etterhvert et klasse-eksempel på at dette ikke er sunt for barn... Jeg lovte meg selv at dette skal jeg ALDRI utsette mine egne barn for! Men jeg er ikke totalt fanatisk heller. Jeg har ikke et stort behov for å drikke i mengder, men jeg har tatt meg en øl eller ett glass vin når sønnen er tilstede, men der går min grense også. Det meste han har sett at jeg har drukket er ett og et halvt glass sjampanje (som ble inntatt under fotografering på kirketrappa da jeg og pappan hans giftet oss ). Alkohol er en lovlig vare som er lett tilgjengelig og derfor tror jeg det er best dersom barna får et fornuftig forhold til det også. Det er stor forskjell på å nyte alkohol og FYLL! -M-
Infinity Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Jeg har ingen kvaler mot å ta meg et glass vin eller en pils, men jeg er aldri beruset med unger tilstede.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 Jeg drikker ikke, og da drikker heller ikke mannen min (utenom i festlig lag), så nei, vi drikker ikke i barnas nærhet. Om jeg synes det er greit å ta ett glass sammen med barna mine kommer an på hvem som gjør det! Noen reagerer sterkere på små mengder alkohol enn andre. Svigerfar blir oppstemt og vulgær bare han ser glasset, så han forandrer personlighet før han i det hele tatt har fått i seg en dråpe, og min venninne blir rørete og veldig skravlete etter å ha skylt ned ett glass (hun drikker veldig fort). Så disse to burde ikke drikke i nærheten av barn i det hele tatt. Svigermor og mamma, min bror og svigerinne derimot kan nyte et glass, de forandrer seg ikke, og jeg har ingenting i mot at disse tar ett glass til middagen hjemme hos oss.
Karamba Skrevet 7. november 2006 #14 Skrevet 7. november 2006 Kan godt ta meg et glass vin til maten, men er aldri beruset når barna er tilstede.
tuji Skrevet 7. november 2006 #15 Skrevet 7. november 2006 En sjelden gang kan jeg ta et glass vin eller en øl, men ikke mer. Ikke når barna sover heller.
c",) Skrevet 7. november 2006 #16 Skrevet 7. november 2006 Jeg drikker alkohol svært skjeldent, og små mengder. Så når jeg en skjelden gang har lyst på en drink eller øl så tar jeg det selv om datteren min er hjemme og oppe. Tror ikke barn tar skade av å se at det er mulig å kose seg med alkohol, og at man også kan drikke med måte, at det ikke trenger å bli fyll ut av det selv om man drikker litt. Tror nok barna får et mer naturlig forhold til alkohol da. Hvis de aldri ser alkohol så vil det bli en mystisk hysj-hysj ting.
Gjest Betenkt Skrevet 7. november 2006 #17 Skrevet 7. november 2006 Vi har alltid hatt store feriringer (17. mai, nyttårsaften) sammen med ungene, og det har vært servert øl og vin. Ved større familiemiddager har det også alltid vært servert øl og vin. I helga har mor og far alltid delt en flaske rødvin (sikkert litt mer etter at kartongene kom i hus) og det har blitt en pils eller to. I pene og pyntelige former. For et år siden begynte jeg å tenke meg litt om. Så meg rundt blant gjestene på middagsselskapene og noterte meg at enkelte var temmelig godt marinerte, sjøl om dette var familiemiddager (naboer med barn). Tenkte også litt på hvor normalisert forholdet til alkohol er, så normalisert at det snart ikke finnes arenaer uten alkohol. På den ene sommeravslutningen for 3. klassingene var det plutselig enkelte foreldrepar som hadde med et par pils til grillmaten. Ingen drakk seg "fulle". Foreldre og barn er i ferd med å få et bilde av alkohol og hygge som to sider av samme sak. Det at folk mener det er snerpete å insistere på alkoholfrie arenaer bekrefter egentlig bare hvor viktig alkoholen er blitt - for dersom det egentlig ikke handler det minste om rus, så er det vel egentlig ingen grunn til å drikke i noen sammenhenger? Jeg tror det handler om grader av rus, og vi bruker det stadig oftere og i stadig flere sammenhenger. For de fleste går dette greit, men samtidig som foreldregenerasjonen har fått et stadig mer "avslappa" forhold til alkohol, så flyr ungenes alkoholforbruk i været. Vi får flere alkoholmisbrukere (og dødeligheten blant alkoholmisbrukere er større enn blant andre rusmisbrukere - om vi ser bort fra formfett og annet "snadder"...) og begynner å nærme oss mer kontinentale tall med hensyn til tilfeller av leverskader og andre alkoholinduserte lidelser. Alt dette er utrolig fjernt fra den kalde og deilige pilsen på terassen en varm fredags ettermiddag i august eller glasset med rødvin foran peisen en sur høstkveld. Men det er en realitet. De fleste av dere kjenner minst en som har alvorlige rusproblemer. Det er ikke sikkert dere vet om dem, for alkoholmisbrukere er utrolig flinke til å skjule misbruket sitt, jeg kjenner flere av dem. Derfor drikker jeg ikke alkohol lenger. Ingenting. Og jeg merker at ungene mine er veldig fornøyd med det, og jeg ser at andres unger henvender seg til meg når vi er i selskap, fordi de vet at jeg ikke er fnisete eller tøysete på en "voksen" måte. Dette var ingen apell om totalavhold, men om ettertanke. La noen av de vinglassene eller pilsglassene stå. Jeg vet om noen som setter stor pris på det og som bruker deg som modell når de sjøl skal begynne å eksperimentere med dette.
Gjest gjesta Skrevet 7. november 2006 #18 Skrevet 7. november 2006 Vi har alltid hatt store feriringer (17. mai, nyttårsaften) sammen med ungene, og det har vært servert øl og vin. Ved større familiemiddager har det også alltid vært servert øl og vin. I helga har mor og far alltid delt en flaske rødvin (sikkert litt mer etter at kartongene kom i hus) og det har blitt en pils eller to. I pene og pyntelige former. For et år siden begynte jeg å tenke meg litt om. Så meg rundt blant gjestene på middagsselskapene og noterte meg at enkelte var temmelig godt marinerte, sjøl om dette var familiemiddager (naboer med barn). Tenkte også litt på hvor normalisert forholdet til alkohol er, så normalisert at det snart ikke finnes arenaer uten alkohol. På den ene sommeravslutningen for 3. klassingene var det plutselig enkelte foreldrepar som hadde med et par pils til grillmaten. Ingen drakk seg "fulle". Foreldre og barn er i ferd med å få et bilde av alkohol og hygge som to sider av samme sak. Det at folk mener det er snerpete å insistere på alkoholfrie arenaer bekrefter egentlig bare hvor viktig alkoholen er blitt - for dersom det egentlig ikke handler det minste om rus, så er det vel egentlig ingen grunn til å drikke i noen sammenhenger? Jeg tror det handler om grader av rus, og vi bruker det stadig oftere og i stadig flere sammenhenger. For de fleste går dette greit, men samtidig som foreldregenerasjonen har fått et stadig mer "avslappa" forhold til alkohol, så flyr ungenes alkoholforbruk i været. Vi får flere alkoholmisbrukere (og dødeligheten blant alkoholmisbrukere er større enn blant andre rusmisbrukere - om vi ser bort fra formfett og annet "snadder"...) og begynner å nærme oss mer kontinentale tall med hensyn til tilfeller av leverskader og andre alkoholinduserte lidelser. Alt dette er utrolig fjernt fra den kalde og deilige pilsen på terassen en varm fredags ettermiddag i august eller glasset med rødvin foran peisen en sur høstkveld. Men det er en realitet. De fleste av dere kjenner minst en som har alvorlige rusproblemer. Det er ikke sikkert dere vet om dem, for alkoholmisbrukere er utrolig flinke til å skjule misbruket sitt, jeg kjenner flere av dem. Derfor drikker jeg ikke alkohol lenger. Ingenting. Og jeg merker at ungene mine er veldig fornøyd med det, og jeg ser at andres unger henvender seg til meg når vi er i selskap, fordi de vet at jeg ikke er fnisete eller tøysete på en "voksen" måte. Dette var ingen apell om totalavhold, men om ettertanke. La noen av de vinglassene eller pilsglassene stå. Jeg vet om noen som setter stor pris på det og som bruker deg som modell når de sjøl skal begynne å eksperimentere med dette. ← Og dette innlegget var så genialt at jeg bare legger meg skinnflat.
Delfia Skrevet 7. november 2006 #19 Skrevet 7. november 2006 Ja,vi kan godt ta en øl eller et glass vin selv om ungene er i huset.Deler gjerne en flaske vin med mannen i helgene,men vi har aldri vært fulle i ungenes påsyn.Og hygge hos oss er ikke ensbetydende med at da skal det nytes alkohol. Alt med måte,så tror jeg ikke ungene våre har tatt noe skade av å se oss med en pils til grillmaten eller et glass vin til en god middag.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #20 Skrevet 7. november 2006 Tråden mellom ungdoms alkoholforbruk og foreldrenes liberale holdning til alkohol generelt, er vel mer komplekst enn som så. Det er mange forhold og samfunnsendringer som gjør at ungdoms vaner på ulike områder endrer seg. I min oppvekst bestod helgekosen av TV-godteri, hjemmelagetpizza og brus for HELE familien. Men alikevel begynte jeg å både røyke og drikke i 13-14 års alderen. Det er mange flere betydningsfulle/ faktorer som spiller inn i barns bruk av alkohol og andre rusmidler. En av de store tror jeg med sikkerhet er foreldrenes dårlige evne til å sette grenser for sine barn. Men det grunn til å være skeptisk når voksne som nyter alkohol i samvær med (små)barn, endrer adferd radikalt og truer barns trygghet og behov for forutsigbarhet. Når det er sakt, så betyr ikke det at det som er lov for voksne også er akseptabelt for barn. Sånn er det nå bare. Jeg har ikke problemer overhodet med å forklare mine barn at alkohol er noe som hører voksenverdenen til. Alkohol er ikke bra for en kropp som ikke er ferdigutviklet. Hjernen er ikke ferdig utviklet/formet før man er ca 20 år og påvirkes negativt av alkohol i hvertfall før dette, selvfølgelig resten av livet også under visse omstendigheter og "ufornuftig" bruk. Men jeg nyter mitt/mine SUNNE rødvinsglass en onsdag(eller når i uka det måtte være) med god samvittighet for det er ikke snakk om å bli verken flåsete, fnisete, urasjonell, uhøvlet, ufin etc etc. på noe slags måte. Jeg tror på set og vis at det er den generelle holdning det handler om. Selv om du ikke drikker alkohol i barnas påsyn og er overbevisst om at dette fører til at de ikke begynner tidlig selv, så kan man jo ikke bli sittende hjemme i god tro om at ens egen ungdom oppfører seg eksemplarisk på alle områder. Det handler om engasjement og rasjonelle valg og det er foreldre sitt ansvar å tilegne barna evnen til å ta rasjonelle valg og riktige beslutninger. Å Skape fornuftige holdning både til seg selv og omverdenen. Da har man kommet lengere på vei med forebyggende arbeid....!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå