Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Hei. Jeg var for noen år siden litt ute å kjøre økonomisk. Bl.a med studielånet. Dette har ordnet seg nå og jeg har ordnet opp i ting. Saken er at den gangen gikk studielånet til forliksrådet. Jeg fikk sånn kredittsjekk brev i dag og da sto denne saken oppført fra 2003. Hva kan jeg gjøre for å få slettet det? Jeg trodde sånt ble slettet ? Tar jeg feil? Lurer & håper på gode råd. Mvh lille meg.
Tresoria Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Jeg tror at det slettes etter fem år, men er ikke helt sikker på at det slettes.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Nei,men mye er betalt. Er snart ferdig og har god dialog med statens lånekasse. Er det en grunn kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Jeg tror ikke de sletter det før det er nedbetalt, men du kan jo ringe dem og spørre?
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #6 Skrevet 6. november 2006 Jeg syns det er så skummelt. Fikk helt vegring da jeg var så ute å kjøre økonomisk,men skal tenke på det.
monikabrx Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Du blir stående med negativ annmerkning en stund. Tror det er 5 år, men er ikke sikker.
L@dy Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 Trodde det var nytt fra i fjor eller i år at med en gang gjelden er betalt så skal alle anmerkninger slettes? Mulig jeg tar feil.
minienthe Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 Trodde det var nytt fra i fjor eller i år at med en gang gjelden er betalt så skal alle anmerkninger slettes? Mulig jeg tar feil. ← jepp.. når gjelden er betalt så skal anmerkningen slettes.
Gjest Eir Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 Betalingsanmerkninger slettes etter 3 år, eller når gjelden er betalt. Og dersom saken ikke er betalt vil saken sannsynligvis bli sendt til forliksrådet på nytt, rett før de tre årene er gått, slik at de får fornyet den, og du får en ny anmerkning.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Saken er ikke sendt til forliksrådet på nytt. Det er over tre år siden. Jeg har en god dialog med lånekassen og har betalt ned veldig mye. Videre må jeg kanskje vente da til det er betalt ned før det blir slettet. Jaja. Ikke verdens undergang. Hovedpoenget er at jeg har orntlig ryddig økonomi nå.
Gjest Eir Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Videre må jeg kanskje vente da til det er betalt ned før det blir slettet. ← Dersom den ikke blir sendt til forliksrådet på nytt, noe den neppe blir når du har en ordning, vil denne anmerkningen fra 2003 være borte om ett år, uansett om du har nedbetalt eller ikke. (Nærmere bestemt til høsten 2007, når likninga kommer.)
Gjest graceland Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 Reglene på dette er endret. Betalingsanmerkningen fjernes med en gang regningen er gjort opp.
Gjest Eir Skrevet 7. november 2006 #14 Skrevet 7. november 2006 Betalingsanmerkningen fjernes med en gang regningen er gjort opp. ← Det stemmer, men som jeg skrev over slettes den fortsatt etter tre år, dersom den ikke blir gjort opp.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #15 Skrevet 8. november 2006 Quote;Dersom den ikke blir sendt til forliksrådet på nytt, noe den neppe blir når du har en ordning, vil denne anmerkningen fra 2003 være borte om ett år, uansett om du har nedbetalt eller ikke. (Nærmere bestemt til høsten 2007, når likninga kommer.) Så da forstår jeg det sånn at selv om ikke alt er nedbetalt til neste høst,så slettes anmerkninga?
Lassie Skrevet 8. november 2006 #16 Skrevet 8. november 2006 Hvis du betaler ned all gjelden, så slettes betalingsanmerkningen ca. en uke etter det er registrert at du har betalt. Hvis du har begynt å nedbetale gjelden over flere år, så slettes betalingsanmerkningen etter 3år hvis du fortsatt betaler på den. Hvis du ikke betaler, så blir betalingsanmerkningen stående i 10år. Det var iallfall det min mann fikk vite nå nylig da han ringte ang. en betalingsanmerkning han har.
L@dy Skrevet 8. november 2006 #17 Skrevet 8. november 2006 Hvis du betaler ned all gjelden, så slettes betalingsanmerkningen ca. en uke etter det er registrert at du har betalt. Hvis du har begynt å nedbetale gjelden over flere år, så slettes betalingsanmerkningen etter 3år hvis du fortsatt betaler på den. Hvis du ikke betaler, så blir betalingsanmerkningen stående i 10år. Det var iallfall det min mann fikk vite nå nylig da han ringte ang. en betalingsanmerkning han har. ← Hvis en ikke betaler blir betalingsanmerkningen stående i 10 år?! Hmm...blir gjelden slettet også da eller `Så jo "dårligerer betaler en er, dvs, en velger å ikke gjøre opp for seg, så vil det allikevel forsvinne? Høres rart ut, men regler er vel regler.
Gjest Eir Skrevet 8. november 2006 #18 Skrevet 8. november 2006 Så da forstår jeg det sånn at selv om ikke alt er nedbetalt til neste høst,så slettes anmerkninga? ← Det stemmer at den slettes uansett. Men ikke alle firmaer som driver med kredittsjekk er like seriøse, og dermed ikke flinke nok til å følge opp dette. Fra og med tidspunktet denne skal være slettet bør du lese dine gjenparter på redittsjekker, og dersom anmerkningen fortsatt står der må du ta kontakt med det aktuelle kredittsjekkfirmaet og få den slettet. Hvis du ikke betaler, så blir betalingsanmerkningen stående i 10år. Det var iallfall det min mann fikk vite nå nylig da han ringte ang. en betalingsanmerkning han har. ← Det var i såfall dårlig formulert av de han snakket med. Dersom man ikke har en nedbetalingsavtale med kreditor vil de som regel sende saken til forliksrådet for oppfrisking, innen det har gått tre år, og man vil få en ny anmerkning. Og dette kan de fortsette med i inntil 10 år. Dvs at det er ikke den samme anmerkningen som står i de 10 årene, selv om det gjelder samme sak. Hver enkelt betalingsanmerkning står bare i tre år.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #19 Skrevet 10. november 2006 1000 takk til deg Eir for oppklarende og gode svar. Mvh lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå