Gå til innhold

pH-verdi i urinen

Fremhevede innlegg

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Normalt ligger pH-verdien i urin et sted mellom 4 og 8, men hva skjer dersom pH-verdien blir høyere eller lavere. Hva kan skje, og hva kan være grunner til økt/senket pH-verdi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom urinen er veldig konsentrert (at man er veldig dehydrert) vil den vel være surere... men hva som "gjør" urinen sur er jeg ikke helt sikker på.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Hva kan konsekvensen av sur urin i så tilfelle være?

Skrevet (endret)

Drukket for lite væske, sykdom som er væskefordrivende (som feber), drukket/ spist vanndrivende stoffer (som kaffe, etc.)... morgenurinen er vel også surere pga at man ikke drikker om natta...

Er alt jeg klarer komme på i farta...

Endret av Annikken
Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Det du nevner er vel årsaker til sur urin. Men hva med konsekvensene? Kan det gi utslag i f.eks sykdommer, infeksjoner, skader eller lignende dersom man har sur urin?

Skrevet

Ååh hahaha, sorry, ikke helt med i dag :P

Hmm, konsekvenser... er vel ikke farlig over korte perioder, men man bør jo ha bra med væskefor kroppens skyld. Vet ikke jeg ass. Gugle?

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Hehe, fort gjort!

Har googlet litt, men finner ingen tilfredsstillende svar.. Men takk for hjelpen ihvertfall :)

Noen andre som har peiling?

Skrevet

Ved UVI blir det ofte anbefalt å drikke syreholdig væske som juice, fordi sur urin gjør at bakteriene ikke trives så godt. Men hva som skjer om urinen får en lavere ph enn normalt, aner jeg ikke.

Skrevet
Takk for innspill, hera :)

Bare hyggelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...