Gå til innhold

Spedbarnsklede

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Har termin i mars, og driv og lurar litt på dette med klede til minien... Trur vi kjem til å få litt klede i gåve, men syns det er vanskeleg å rekne med dette.

Så kva, og kor mange av kvar treng vi til ein liten mini som blir født i mars? Ønsker ikkje å måtte styre ut i butikkar kort tid etter fødsel, så håpar å ha på plass eit basis-lager før termin, i alle fall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes utstyrslista di er et godt utgangspunkt, jeg. I begynnelsen ligger de ofte i et teppe, og da greier det seg med langermet body og sparkebukse, samt gode sokker (moren din ser ut til å være flink til å strikke....). Ute på tur har mine hatt lue, votter og strikkejakke nedi posen i vogna. Det har som regel vært nok, men i kaldt vær har jeg lagt dyne oppå posen (hadde lammeskinnspose).

Etter min erfaring kan du aldri få for mange bodyer. Kjøp de gjerne litt store, de blir fort litt korte i kroppen.

Ellers trenger du rikelig med gulpekluter, som alltid er godt å ha for hånden. Jeg brukte gasbleier fra Sparkjøp, og de har vært veldig gode. Noen flanellsbleier er også greit, både som underlag til hodet inni teppet, og for å legge på vekta under ungen på helsestasjonen.

Skjønner av innleggene dine om den kommende babyen at du gleder deg veldig, og det forstår jeg godt. Lykke til med innkjøpene :)

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Takk for godt svar! Er ikkje godt å vite alt en treng til ein sånn liten knott! :ler:

Skrevet

Skriver under på at du aldri får nok bodyer og gulpekluter..... også pysjamaser går det en god del av her, ofte blir det gulping iløpet av natta og ofte tisser de gjennom bleia :)

Ellers så kan det kansje være greit med ett par bomullstrømpebukser? Gutten her har body og strømpebukse på seg hjemme, klumper lite og god bevegelsesfrihet :)

Bedre å kjøpe litt for mye enn for lite - bare ikke ta av prislappen, la den være på til du får bruk for plaget, da kan du eventuelt bytte det i større eller noe annet hvis det ikke skulle bli brukt for det ;)

Og en ting til..... alle sier kjøp lite klær i str 50 - min erfaring er motsatt, vi måtte ut og handle samme dag som vi kom hjem fra sykehuset fordi alt var for stort...

Ha hvertfall noe liggende med prislappen på, så kan det heller bytes hvis det er for lite, unner ingen å måtte fyke rundt etter klær slik vi måtte :)

Ønsker deg masse lykke til i tiden fremover!!

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Bedre å kjøpe litt for mye enn for lite - bare ikke ta av prislappen, la den være på til du får bruk for plaget, da kan du eventuelt bytte det i større eller noe annet hvis det ikke skulle bli brukt for det  ;)

Og en ting til..... alle sier kjøp lite klær i str 50 - min erfaring er motsatt, vi måtte ut og handle samme dag som vi kom hjem fra sykehuset fordi alt var for stort...

Ha hvertfall noe liggende med prislappen på, så kan det heller bytes hvis det er for lite, unner ingen å måtte fyke rundt etter klær slik vi måtte  :)

Jeg har litt motsatt erfaring enn Flugelhorn. Fikk ikke brukt klærne i størrelse 50, vi. :( Hadde heller kjøpt større, og så handlet litt hvis nurket var ganske lite. Butikkene er jo åpne etter at man har født, og pappaer kan være ganske flinke til å shoppe om man ikke orker selv. :)

Hadde ikke kjøpt inn for mye - jeg fikk mye og hadde til og med plagg jeg aldri fikk brukt - rimelig bortkasta spør du meg.

Skrevet
Jeg har litt motsatt erfaring enn Flugelhorn. Fikk ikke brukt klærne i størrelse 50, vi. :( Hadde heller kjøpt større, og så handlet litt hvis nurket var ganske lite. Butikkene er jo åpne etter at man har født, og pappaer kan være ganske flinke til å shoppe om man ikke orker selv. :)

Hadde ikke kjøpt inn for mye - jeg fikk mye og hadde til  og med plagg jeg aldri fikk brukt - rimelig bortkasta spør du meg.

hehe, viser hvor forskjellig det er :)

Vi trodde også vi kom til å få en del klær i gaver, men til nå har vi fått 1 body og 1 lue..... ikke det store gavedrysset akkurat :forvirret:;)

Men sant nok, altid mulig å handle inn etter fødsel...

(men jeg hadde ikke sluppet mannen min ut på det oppdraget.... han kan mye, men når det kommer til det området så er det litt verre :ler: )

Skrevet

De vokser veldig fort ut av de minste størrelsene, så jeg er enig med Hedda at det er lett å sitte igjen med klær som aldri har blitt brukt.

Det pleier jo å komme mange klesgaver også .

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Vi har fått litt gåver i minste størrelse, så eg trur ikkje vi treng å kjøpe noko meir i det, i alle fall ikkje før vi veit kor stor småen er. :)

Men takk for tips!

Skrevet

Kjøp bukser/dresser uten fot, da kan de godt være litt store og så varer de mye lenger. Og du har litt mer glede av å få brukt dem, jeg har synes det har vært leit å måtte pakke vekk tøy etter noen få uker fordi det allerede har vært fravokst!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...