Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Er det noen som har oppskrift på grove bagels? Da hadde jeg blitt veldig, veldig glad...
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Jada masa Har en oppskrift en eller annen plass, skal gå å lete slik du blir glad
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Hjemmebakte grove bagels 25 gr gjær 1 dl romtemperert vann 1 dl mager yoghurt 0,1% fett 1 ss kaldpresset raps- eller olivenolje 1 ts brunt sukker 1 egg 200 gr siktet hvetemel 100 gr siktet speltmel 100 gr sammalt rug, fin 50 gr sammalt hvete, fin 1 ts salt 1 liter vann 2 ss sukker 1 eggehvite til pensling ca 1 dl før (feks gresskarkjerner, solsikkefrø eller linfrø) Stekes 200 gr i ca 25 minutter, miderste rille. Gir 12 stk Rør gjæren ut i vann og bland inn yoghurt, olje, sukker og egg. Tilsett mel og salt, og arbeid deigen godt sammen til deigen er smidig. Dekk til og la deigen heve på et lunt sted i ca 1 time. Del deigen i 12 emner som trilles ut til pølser, og så formes til ringer. Legg bagelsene på godt smurt stekebrett og etterhev under fuktig klede i 15-30 minutter. Kok opp vann og sukker - legg i bagelsene i kokende vann i ca 2 min. La bagelsene renne av seg på et kjøkkenpapir. Legg de så på et bakepapirkledd stekebrett, pensle med sammenpisket egg, og dryss med frø. Stekes som angitt.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Marillia - du er en knupp! Og se så glad jeg er:
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. november 2006 #6 Skrevet 6. november 2006 Og mett... Veldig gode, Marillia! Hadde verken speltmel eller sammalt rug, så det ble sammalt hvete i stedet, og honning i stedet for sukker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå