Gjest Gjest_sara_* Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Har ei jente som fyller 9 i desember. Elsker, som jenter flest, å pynte seg, bruke min sminke og dolle og dille. Hun har lenge ønsket å ha ei fargestripe i håret, og nå lurer jeg på om jeg skal kombinere dette med hull i ørene og gi dette i bursdagpresang...Spurte henne litt i går om hun kunne tenke seg hull i ørene siden hun har skrevet øredobber på juleønskelisten, men da lurte hun på om jeg var gal forsto etterhvert at hun så for seg at dette ville gjøre vondt, men hun kom fram til at hvis jeg ville holdt henne i hånden så ville det ikke vært så ille. Hva tror dere? For tidlig, eller etter "press"fra mor...Tror hun ville vært storfornøyd når det først var gjort.
Gjest Kråkebolle Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Vent til ho kommer på det på egen hånd. Nye hull må renses og passes på, og jo eldre ho er jo lettere er det for henne å gjøre det sjøl.
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 du kan da ikke stikke hull i kroppen hennes uten at hun vil det helt sikkert sjøl??
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Nei, det er ikke for tidlig, men jeg synes det bare er greit om hun selv vil det.
Wildy Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Vent heller med hullene til un virkelig har lyst på det selv.
A9ta Skrevet 6. november 2006 #6 Skrevet 6. november 2006 Storesøster her i huset fikk hull i ørene da hun var 3 år. Vi ventet ikke til hun ba om det selv, men hun har vært veeeldig glad for dem i årene etter. Hun er 11 i dag.
c",) Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Enig med de som mener at du burde vente til hun vil det selv. Min datter var 4 1/2 år når hun fikk hull i ørene, å det var etter ønske fra henne selv. Hun var også inneforstått med at hullene måtte renses hver dag, men den biten gikk veldig greit. Hun har nå hatt hull i ørene i 5 år, og har aldri hatt noen problemer med det. Ellers er min 9 åring som din ts. Hun synes det er morsomt å eksprimintere med hår og sminke, men ennå er hun så liten at hun ikke får lov til å gå utenfor døren med sminke på.
Gjest Emera Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 Min jente er ni og vil gjerne ha hull i ørene. Det er greit for meg, hun skal ønske det selv. Men hun tør ikke ennå, så da får hun vente til hun tør. Enkelt og greit.
Pauline Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 Ni år er jo ikke så ungt da, men mener at hun må ville det selv. Varierer nok litt fra sted til sted hva som er vanlig. Her får de fleste jenter hull i ørene til de skal begynne på skolen. Mange får det lenge før også, men i første klasse pleir omtrent alle jentene å ha ørepynt.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #10 Skrevet 6. november 2006 Jenta mi fikk hull i ørene da hun var knappe to år, fort gjort og helt ufarlig. Så ivrig og forventningsfull og ikke minst stolt da det var vel gjennomført Litt tjas i etterkant med rensing, men slapp noe styr med betennelse o.l, det er jo en risiko for det også. Fikk en salve som skulle smøres på for å unngå dette, vel egnet til pearcing etc. Flere av mine venninner har tatt hull i ørene på jentene sine mens de var små og hatt gode erfaringer med fordi ørene er så myke og tøyelige blir smerten minimal, mer det at de skvetter pgs lyden fra pistolen. Ser ikke noe som helst grunn til at jenta de ikke skal kunne ta hull i ørene nå, hvis hun har lyst til det. Snakk om det på en positiv måte og ikke fokuser så mye på det som evt er negativt for henne men gjør henne forventningsfull til en hendelse som garanter ikke kommer til å skape noe slags traumer....lykke til.
Gjest Gjest_elmat_* Skrevet 6. november 2006 #11 Skrevet 6. november 2006 Mine to jenter fikk hull i ørene nå de var henholdsvis ni og sju. Og jeg synes ikke at det va en spesielt god ide, begge fikk betennelse, og vi var virkelig samvittighetsfulle med rensing og forsiktige med å olukke borti. Prøvde i hvertfall etter beste evne. Dessuten synes de det var ubehagelig at øredobbene hengte seg fast i genseren ol. når de skulle kle seg. Nå har begge latt hele stasen gro igjen- og for meg er det like greit. Synes ikke det er så veldig fint, egentlig.
Infinity Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 MIn jente på seks år har mast om hull i ørene de siste to årene, men jeg har sagt nei. Jeg syns hun er for liten, og jeg er også redd for nikkelallergi. Hun er også veldig pysete når det kommer til smerte, så om det skulle komme betennelse så tror jeg det ville bli mange grinetokter i heimen.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 Takk for alle svar! Jenta mi ville ha hull i ørene da hun gikk i barnehagen, men det syns jeg var for tidlig..derfor tenkte jeg at kanskje tiden var inne nå, selv om hun ikke har snakket om dette de siste åra...tror nok at jeg kommer til å vente til hun kommer på det av seg selv igjen. Vil bare få si til slutt at selv om hun elsker å styre med sminken min, så er dette ikke noe hun får gå ut med
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #14 Skrevet 7. november 2006 Jenta mi fikk hull i ørene da hun var knappe to år, fort gjort og helt ufarlig. Så ivrig og forventningsfull og ikke minst stolt da det var vel gjennomført Litt tjas i etterkant med rensing, men slapp noe styr med betennelse o.l, det er jo en risiko for det også. Fikk en salve som skulle smøres på for å unngå dette, vel egnet til pearcing etc. Flere av mine venninner har tatt hull i ørene på jentene sine mens de var små og hatt gode erfaringer med fordi ørene er så myke og tøyelige blir smerten minimal, mer det at de skvetter pgs lyden fra pistolen. Ser ikke noe som helst grunn til at jenta de ikke skal kunne ta hull i ørene nå, hvis hun har lyst til det. Snakk om det på en positiv måte og ikke fokuser så mye på det som evt er negativt for henne men gjør henne forventningsfull til en hendelse som garanter ikke kommer til å skape noe slags traumer....lykke til. ← Slik var det her og, ikke noe problem i det hele tatt. Nabojenta - like gammel - fikk til skolestart, og det var langt mer "dramatisk"
Gjest gjesta Skrevet 7. november 2006 #15 Skrevet 7. november 2006 Det er vel smellen som er verst, det synes til og med jeg. Men de to siste hullene mine tok jeg med en slags klype. Der man klyper øredobben på på en måte, og det var slett ikke vondt.. Så da jeg hadde tatt det, så dro begge mine kusiner på henholdsvis 10 og 7 år på den tiden for å ta på samme måte. Hun eldste hadde allerede hull, men ville ha to til, men husket bare smellen, og dermed var lillesøster også påvirka.. Jeg ville iallefall venta til hun ønsket det selv, det kan hende at hun føler seg litt presset siden det var du som dro det på banen..
La Luna Skrevet 7. november 2006 #16 Skrevet 7. november 2006 http://www.madisonpiercing.no/?short=faq "Hvorfor vil dere ikke sette små søte hull i ørene på små barn, når frisøren gjør det? Du bør merke deg at det aldri kommer til å finnes et seriøst piercingstudio som setter hull i ørene på små barn. Dette er svært uhygienisk, ikke i tård med barnets ønsker, smertefullt og skadelig for barnet. Dette er overformynderi på sitt værste og et sadistisk overgrep mot små barn. At frisører gjør det, sier mer om dem enn om oss. Nervepunktene i øret er ikke stabile før sjelettalder minst 12 år, så alt under det er helt ret ut idioti." http://www.nfpp.org/faq.htm "Hva er forskjellen på pierce og å ta hull med pistol? Hvor skal vi begynne?! For det første er det mye mer hygienisk å pierce, da pistoler ikke kan steriliseres og vil derfor være en potensiell smittespreder. Selv om pistolsmykker ser spisse ut, er det faktisk en butt gjenstand som presses gjennom huden. Dette fører til lengre grotid og større arrdannelser, særlig i brusk. I tillegg er smykkene i nesten alle tilfeller for korte, de gir ikke plass til hevelse, eller til at man får renset ordentlig. Det upraktiske designet gir god grobunn for bakterier. Og sist men absolutt ikke minst, pistoler brukes av personell som har veldig liten opplæring. Tør du ta sjansen?"
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #17 Skrevet 7. november 2006 (endret) http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=335932 Innlegget er erstattet med en link. Reglene. Madeline -mod Endret 8. november 2006 av Madeline
Ulrikke Skrevet 8. november 2006 #18 Skrevet 8. november 2006 Min stedatter fikk hull i ørene nå da hun begynte på skolen. Vi forberedte henne på forhånd, sa det kom til å gjøre vondt (overdrev nok litt, men det var for å unngå situasjonen med at hun fikk ett hull og nektet å ta i det andre øret). Resultatet var en strålende fornøyd jente som ikke syntes det var i nærheten av så vondt som vi fortalte henne Selv ba jeg om hull i ørene og fikk det da jeg var 10. På lillejenta som akkurat har fylt et år kommer vi nok også til å vente til skolestart. Synes ikke 9 år er for tidlig - men du kan jo ikke presse henne heller, liksom . Men klart, oppmuntring er helt i orden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå