Gå til innhold

barn, legge ut bilde av seg selv på hjemmesiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er tretten år. Hun vil legge ut bilder av seg selv på hjemmesiden sin på nettet. Jeg sier nei. Er jeg kjip?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Nei, enig med deg.

Du vet ikke hvem som er her ute... :forvirret:

Skrevet

Nei du er ikke kjip...Jeg ville heller aldri ha godtatt at min datter la ut bilder av seg selv på nettet.

Skrevet (endret)

Nei, jeg synes ikke du er kjip. Jeg hadde også nektet min datter å legge ut bilde (og fullt navn) på nettet.

Endret av Marillia
Skrevet

Hadde ikke nektet å legge ut bilde, men jeg hadde nektet å legge ut navn, adresse, navn på skole osv.

Skrevet

Min datter får ikke lov til å legge ut bilder av seg selv på sin hjemmeside. Hun får heller ikke lov til å opplyse om hvilken skole hun går på eller antyde hvor vi bor. Mail adr og tlf nr er det også totalforbud for.

Har sett noen hjemmesider der barna legger ut bilder av seg selv, fullt navn, navn på skolen deres og mail adr. Skummelt synes jeg siden man ikke vet hvem som er innom sidene deres.

Skrevet

helt enig med deg. Det hører med til nettvettreglene, ikke bilde, ikke navn, adresse eller mobilnummer eller noe annet som kan identifisere dem. Barn som ikke aksepterer det, er ikke gamle nok til å være på nettet.

Skrevet

spør henne om hun vil at alle skal kunne se det bildet og gjøre hva de vil med det for alltid. Vis henne hvordan et manipulert bilde ser ut, sett gjerne hodet hennes på et esel eller noe sånt, og spør om hun ønsker at noen skal gjøre det mot henne og legge ut på netter slik at alle vennene hennes ser det. Da forsvinner vel lysten til å legge ut bilder ganske kjapt.

Skrevet

Poenget er at "alle de andre" har bilder av vennene sine på "vennelistene" på sine hjemmesider. Og at hun må si nei når vennene spør om de kan få et bilde av henne og legge ut.....

Jeg vil ikke. Jeg har sett så mange av disse sidene at jeg er ikke i tvil i det hele tatt. Jeg bare lurte på om det var bare jeg som hadde den holdningen, tatt i betraktning alt jeg finner på noen av hennes venners hjemmesider.

Skrevet

Du burde holde nettvettskurs for foreldrene til vennene hennes. ;)

Syns du gjør helt rett, jeg, Evelina. Er bildet først lagt ut på nettet, vil man aldri kunne fjerne det. Det vil ligge "speil" av det andre steder enn på hennes hjemmeside, og som sagt - andre kan laste det ned og manipulere det. Godt forslag fra en tidligere innlegger om å vise henne hvor enkelt det er å manipulere bilder.

Skrevet

Men å legge ut bilder av barna på KG er greit? Her er det mye dobbeltmoral synes jeg...

Skrevet

:klappe::klappe:

Du har selv lagt ut bilde av deg selv på nettet. det er da dobbelmoral eller ??

Synes det er flott at datteren din i det hele tatt spurte jeg ..., det burde hun ha ros for

Skrevet

Dette har jeg også nektet mine barn. I tillegg har jeg tatt det opp på foreldremøter, for det er som du sier masse sider der ute med bilder av barn. Og vennene til mine barn har egne hjemmesider med bilder av seg selv i tillegg til så mye opplysninger at de nok kan oppspores. De ønsker å legge ut bilder av mine og. Jeg håper jeg har klart å stoppe dette, dette er virkelig skummelt!

Skrevet

Så lenge det er et helt normalt og naturlig bilde, kan ikke jeg finne noe galt med det.

Skrevet
Du burde holde nettvettskurs for foreldrene til vennene hennes. ;)

Syns du gjør helt rett, jeg, Evelina. Er bildet først lagt ut på nettet, vil man aldri kunne fjerne det. Det vil ligge "speil" av det andre steder enn på hennes hjemmeside, og som sagt - andre kan laste det ned og manipulere det. Godt forslag fra en tidligere innlegger om å vise henne hvor enkelt det er å manipulere bilder.

Du skulle sett den siden jeg fikk tilgang på i dag. Jeg sakser over noen små utklipp:

Husker du den gangen vi tok med oss øl fra monica og satt oss i hagen din under epletreet ditt?

*Kyssa en gutt:jaa?

*Kyssa ei jente: jaa

*Drikker: Ja, men bare på fester

*Smirnoff eller Baileys: Smirnoff

*Krig eller fred: Krig

*Døden eller livet: Døden

*Har jeg noen gang prøvd å ta livet mitt: nja

*Har jeg noen gang brutt loven:Ja

Livet mitt er ikke noe misunndelig.

Hater livet sykt mye, har det rett og slett ikke bra!

Dette er ting jeg har funnet på hjemmesidene til ei jente som akkurat har fyllt tretten år.

I tillegg finnes der bilder av jenta, en del av vennindene i mer eller mindre klesplagg og diverse "artige" poseringer.

Er det sånn at foreldrene ikke vet om sånt? Eller bryr de seg ikke?

Sist jeg oppdaget noe på dette nivået var i fjor i sjuende klasse. Da kontaktet jeg skolen, og overlot til dem å vurdere å ta det videre til foreldrene.

Hva syns dere jeg skal gjøre nå?

Skrevet

Du kan ikke kritisere noen for uvettig nett bruk når du er en av brukerene på Kg som legger mest ut om deg selv.

Skrevet

Datteren din synes helt sikkert du er kjip, men det skal du ikke bry deg om. Du gjør det eneste riktige etter min mening.

Lurer på hva foreldrene til ungene som legger ut bilde av seg selv sier? Tenker ikke disse foreldrene seg om, eller vet de kanskje ikke om det?

Skrevet
Ja, men Evelina er da et voksent menneske!

Ja, derfor burde hun vite bedre. Datteren hennes er kun 13!

Poenget er at hvis du skal gi datteren din gode råd burde du strengt tatt følge dem selv også. Det er snakk om å være en rollemodel

Skrevet
Datteren din synes helt sikkert du er kjip, men det skal du ikke bry deg om. Du gjør det eneste riktige etter min mening.

Lurer på hva foreldrene til ungene som legger ut bilde av seg selv sier? Tenker ikke disse foreldrene seg om, eller vet de kanskje ikke om det?

Tror på en kombinasjon, Ciara. Jeg blir mange ganger forskrekket når jeg er på foreldremøter, både over kunnskap om nettbruk og interesse for hva ungene foretar seg. Og det verste er at de foreldrene som absolutt burde vært der, kommer ikke i det hele tatt.

Jeg ville tatt det opp med skolen en gang til, Evelina. De eksemplene du viser, er jo fryktelige. Tenk om disse barna virkelig trenger hjelp? Uansett må jo dette være et rop om oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...