Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her alle dere her inne.

Jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg må be om bistand, råd eller tips...

Jeg har kommet helt skjevt ut økonomisk, og trenger hjelp til å komme meg på rette igjen. :cry: :cry: :cry:

Regningene hoper seg opp, og jeg har ikke sjangs til å få betalt dem. Ligger etter med ALT. Strøm, husleie, forsikring, telefon osv osv

Frustrasjonen er her, og føler at alt går skeis i så tilfelle.

Er det noen der ute som har vært borti det samme og kan gi meg noen gode råd for hvor jeg kan få hjelp?

Trenger ikke formaninger som; begynn å betal etc...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en telefon til de stedene du skylder penger og hør om ordninger for betalingsutsettelse evt. dele opp betalingene.

Skrevet

Du må sette deg ned, og ringe rundt.

Vis att du er villig til å betale, men sliter.folk er mye mere hjelpsomme når de forstår att du ikke gir f.

Skaff deg en xtra jobb...

Kutt ned på ALT. ta ett grundig oppgjør med deg selv, og finn ut hva du kan unnvære en periode.

Om man først hat kommet skjevt ut, er det ingenting annet å gjøre!

For det eneste som er sikkert, er att regningene blir flere og større.

Du må bare brette opp armene å ta tak i det.

Vet det kan være vanskelig å ta tak i ting når det blir for mye.

Men ikke gi opp!!

Lykke til.

Skrevet

Du har fått gode tips her. Ring rundt og be om avbetaling. I tillegg er det lurt å lage et budsjett så ser du hva du kan nedbetale hver måned.

Dette klarer du! Lykke til!

Gjest gjesten
Skrevet

Den ringerunden du ta. Jeg måtte gjøre det i fjor vinter. Kjipt, men det var ikke noe problem å få delt opp regningene i mindre deler. For eksempel så er det enklere å betale litt i hver måned enn en kjemperegning per kvartal. Det kan du jgøre med strøm og telefon ihvertfall.

Skrevet

Om du synes det er for vanskelig går det an å spørre sosialkontoret om hjelp. De har sett lignende tilfeller før og er flinke til å hjelpe. Om de ikke kan hjelpe deg økonomisk kan de kanskje hjelpe deg med noen av de vanskelige telefonene og å se løsninger du ikke ser selv.

Skrevet

Det er ihvertfall helt sikkert att jo lengre du venter med å ta tak i ting, jo værre blir det.

Så det er bare å hoppe i det..

Gjest Sosionoma
Skrevet

Vet jo svært lite om deg, kan derfor bare utale meg på generelt grunnlag. I tillegg til at du kontakter alle dine kreditorer og inngår betalingsavtaler med disse, anbefaler jeg at du gjør følgende:

Kontakter banken og ber om avdragsfrihet for en periode (dersom du har huslån). (Dette vil normalt også et sosialkontor be om.)

Sjekk hva du betaler i forsikringer. Ha kun de nødvendigste forsikringene for en periode.

Selg evt. bilen dersom den ikke er helt nødvendig. Bil er dyrt!

Skrevet (endret)

Du har fått mye bra råd allerede! Det gjelder egentlig i første rekke å ta tak i tingene før det går for langt! Hva med å sette opp en liste med alle kreditorene du trenger å kontakte? Og så kontakte dem en etter en?

Det finnes ganske sikkert også gjeldsrådgivere i kommunen din som kan hjelpe deg videre. Ofte er disse tilknyttet sosialtjenesten, slik at du må henvises til en slik fra en saksbehandler i sosialtjenesten. Hva med uansett å kontakte sosialtjenesten og forklare situasjonen? Saksbehandlere i sosialtjenesten skal i henhold til sosialtjenesteloven yte råd og veiledning for å bidra til å løse eller forhindre sosiale problemer.

Lykke til!

Endret av Sprilla
Skrevet

I tillegg til det de andre foreslår (gode råd alle sammen) råder jeg deg til å begynne å føre regnskap over husholdningsutgiftene.

Da ser du lettere hva kronene blir brukt til, og det er lettere å se hva som er "unødvendige" utgifter, og hva du kan kutte ned på.

Dette er ikke noe som hjelper deg i en akutt situasjon,en det er noe som vil hjelpe deg på lengre sikt!

Skrevet

Mange gode råd her. Vil også nevne: Si opp alle abonnement på blader, klubber, foreninger, kjøpekontoer osv i en fase til du har fått kontroll. Dersom du har kjøpekort: KVITT DEG MED DEM. Prioriter å betale ned og få bort dyre forbrukslån.

Skrevet

Om du synes det er for tøft, så sett ned en plan. Du må ikke gjøre alt på en dag. En dag kan du f.eks. lage en liste over hvem du skal ringe. Dag 2 kan du ringe en eller to av dem, osv.

Skrevet

Har du mulighet til å ta deg en ekstrajobb? Kveld og/eller helg?

Da får du litt ekstra inn og kan få betalt det du skylder kjappere Dersom inntekten ikke passer til utgiftene så er det bare to ting å gjøre: redusere utgiftene eller øke inntektene.

Skrevet

1) Samle sammen alle regninger/purringer/inkassovarsler. Spar på den siste (dvs hvis du har fått purring med gebyr, så må du betale hele summen, ikke bare det du opprinnelig skyldte.

2) Begynn å ringe til de du skylder penger for å få delt opp regninger, betalingsutsettelser el.l. Jeg var ute å kjøre for mange år siden, men jeg opplevde mye forståelse og velvillighet fra dem jeg ringte. Jeg sa noe sånt som "Jeg har fått purring/inkassovarsel fra dere og har dessverre ikke mulighet til å betale alt nå. Er det mulig å finne en løsning på det? Jeg kan betale xxx i måneden/i to avdrag og vil gjerne gjøre opp for meg." Jeg opplevde ikke å få nei faktisk.

Om du synes det er for tøft, så sett ned en plan. Du må ikke gjøre alt på en dag. En dag kan du f.eks. lage en liste over hvem du skal ringe. Dag 2 kan du ringe en eller to av dem, osv.

Dette synes jeg var et godt råd. Har du en god venninne/venn som kan hjelpe deg, hvis du har telefonskrekk?

Ellers må jeg fortelle at det verste er å gå og grue seg til å ta tak i det du vet må skje. Ringe disse telefonene, se på hvor mye penger du faktisk skylder, osv. Det er ikke så ille som du forestiller deg det, jeg lover! :klem:

3) Klipp alle kjøpekort/kredittkort i to så du ikke kan bruke dem, og si til deg selv at du ikke får lov til å bruke dem før du har betalt det du skylder. Betal ned så mye du kan hver månede, forbrukslån er forferdelig dyre hvis du bare bataler minstesummen hver månede.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vil også anbefale deg at du ringer og ber om utsettelse eller å få delt opp fakturaene før forfall (på de som ikke allerede har forfalt). Der jeg jobber er det ikke noe problem utsette før forfall, men vi skal helst ikke utsette etter at fakturaen er forfalt, selv om vi selvsagt gjør unntak.

Skrevet (endret)

Sier som de andre, ring rundt og be om utsettelse og oppdeling av regningene!

Så må du sette deg ned og lage budsjett. Det å føre regnskap vet jeg er fryktelig kjedelig, og særlig hvis man oppdager at man ikke har så mye å rutte med når alel faste utgifter er betalt, men det er bedre å ha oversikten over den dårlige økonomien enn å ha dårlig økonomi uten oversikt.

Hvis du har Excel på PCen din, så anbefaler jeg å bruke det, jeg shynes det er et veldig enkelt og ryddig program.

Først setter du opp en kolonne med poster over faste INNTEKTER. Regn sammen hvor mye du har i inntekter.

Så lager du en kolonne som du summerer med poster på faste UTGIFTER. (Gjennomsnittsberegn kvartalsregningene du får, og finn ut hvor mye de ca. tilsvarer pr. mnd. Da overfører du 1/3 hver måned og da blir det ikke så voldsomt når kvartalsregningene kommer, for da har du allerede beløpene stående på regningskontoen)

Så lager du en ny kolonne med faste inntekter - faste utgifter = igjen å leve for.

Så oppretter du en egen regningskonto i banken, hvor du overfører ved hver lønningsdag minimum det beløpet du kom fram til på faste utgifter. (Gjerne 500kr ekstra om du har mulighet, med tanke på uforutsette ting som kan skje.)

Så vet du at det som da står igjen på din lønnskonto er til mat og fornøyelser - alle variable utgifter. :)

Vet hvor jævlig det er å være ute og kjøre økonomisk. Jeg har hatt mye dårlig råd, men jeg har alltid ført regnskap og hatt oversikten - det har reddet meg fra å miste kontrollen totalt. Selv om jeg har sett at jeg har hatt lite igjen å leve for etter faste utgifter, så har jeg sett hvor mye det har vært og ofte gjennomsnittsberegnet pr. dag og da har jeg ikke overskredet det. Da har jeg prioritert.

Lykke til!

Endret av Lassie
Gjest graceland
Skrevet

Ring rundt til kreditorene, og lag en betalingsplan. Dessuten kan det være lurt å kutte ned utgiftene til et minimum. Her i huset har begge de voksne kontantkort på mobilen. Ellers er de faste avgiftene husleie, forsikring, strøm og internett. Ingenting annet. Lukk dører til rom du ikke bruker, skru alltid av lyset der ingen oppholder seg. La varmen på boder, vaskerom etc være på et minimum. Kjør vaskemaskin og oppvaskmaskin på spareprogrammer når det er mulig. Her i huset vasker vi klærne stort sett bare på kortprogram.

Dessuten er det mye å spare på tilbud og "egne merkevarer". Jeg bruker f.eks. Coop sensitive vaskepulver, det er billig og bra. Og jeg forsøker å få med meg ting som er på tilbud. F.eks. hamstre spaghetti når man får 2 for 10. :)

Skrevet (endret)

Må vel ærlig innrømme at jeg har gruet meg veldig til å lese svarene her...

Valgte å være åpen (innlogget) da jeg skrev innlegget fordi at jeg kunne bruke det som et steg opp selv... Stå til ansvar for egne handlinger...

Jeg har begynt å se dagen nå. Ting har ikke ordnet seg, tvert i mot. Men jeg skjønner at jeg MÅ... Perioden i "dvale" har vært innmari tøff... Har ikke åpnet døren, ikke tatt telefonen og ikke sett i postkassen på to uker.

Må bare si Tusen takk for svar! Til alle!

Endret av Tirill
Gjest Gjest_Ramboline_*
Skrevet

Ta kontakt med kommunen. De skal ha en rådgiver som kan hjelpe deg med økonomien. Koster ikke noe.

Lykke til!

Skrevet

Uff, trasig situasjon!!

Tenk på at når du får ringt rundt til alle og får en liten oversikt blir alt mye bedre og du vil føle mestring igjen.....

Det vanskeligste er å se det i øynene og sette i gang.... Nå har du jo sett det i øynene og da er det bare en ting igjen...

Regnskap er en glimrende ide, det vil hjelpe deg å få oversikt fremover...

Etter nen måneder slik er du nok i gjenge igjen...

Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...