pulverheksa Skrevet 6. november 2006 #1 Del Skrevet 6. november 2006 Noen av dere som bruker å ha spekesild til middag? Jeg har føyd sambo, i morgen skal vi ha spekesild til middag. Hva bruker dere som tilbehør? På båten jeg var på i fjor fikk vi spekesild, med kokte poteter og rødbeter og en rømmedressing. Sambo vil ha kålrotstappe. Jeg er ikke overbegeistret for spekesild, hvis den ikke er marinert i sennep- eller tomatsaus, så jeg er ute etter noe supergodt tilbehør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 6. november 2006 #2 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg bruker omtrent det samme du nevner først: Kokte poteter, rødbeter (sist brukte vi rå rødbeter som vi foliebakte med balsamico og sitron, veldig godt), rå rødløkringer og rømme. Noe som jeg tror kan være godt, også i kombinasjon med rødbetene, er å ha revet eple i rømmen, evt sammen med friske urter av et eller annet slag. Kålrabistappe hørtes bare rart ut i denne sammenhengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 6. november 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 6. november 2006 Kålrabistappe hørtes bare rart ut i denne sammenhengen. ← Det syns jeg også, men sambo har nå litt merkelige meninger om mat for tiden... Se brunsaus til seibiff- tråden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 6. november 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 6. november 2006 Tror jeg skal prøve de foliebakte rødbetene. Sikkert bedre enn matmors syltede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 6. november 2006 #5 Del Skrevet 6. november 2006 Pleier forresten å bruke ca. 4 ss balsamico og 3-4 ss olivenolje+ en god skvis sitron, og litt salt/pepper til 500 g rødbeter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 6. november 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 6. november 2006 Pleier forresten å bruke ca. 4 ss balsamico og 3-4 ss olivenolje+ en god skvis sitron, og litt salt/pepper til 500 g rødbeter. ← Takk, skreller du dem også før du baker dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 6. november 2006 #7 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg synes gulrotstuing er godt til spekesild. Den milde smaken av hvit saus og gulrot er en fin til såpass kraftige smaker som rødbeter, løk og sild. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 6. november 2006 #8 Del Skrevet 6. november 2006 Takk, skreller du dem også før du baker dem? ← Ja, jeg pleier å skrelle dem, og gjerne dele dem i båter, da trenger de mindre tid i ovnen (ca. 30 min ved 200 g). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #9 Del Skrevet 6. november 2006 Hos oss er det vanlig med poteter og kålrabistappe til spekesild. Men det varierer vel med hvor i landet en er fra.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 6. november 2006 #10 Del Skrevet 6. november 2006 Når jeg serverer spekesild, bruker jeg: Kokte poteter (aller helst mandelpoteter), rødbeter, rå løk og (godt) smør. I tillegg "MÅ" det være "melkesuppe"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå