Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er maks antall overtidstimer man kan ha i måneden nå ? tenker ikke innen helseyrket.

og er et en årlig maks i tillegg til en månedlig maks ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sakset fra AML §10-6:

"(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. "

Skrevet

mistenkte noe sånt ja, noen som vet hva straffen for arbeidtaker blir hvis overtiden er høyere ?

Skrevet

Ingen straff for arbeidstaker. Arbeidsgiver, derimot, kan ilegges bøter.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven er ment som et VERN for arbeidstaker. Da er det selvsagt ikke straff for arbeidstakeren som er dum nok til å "bryte" den! Men arbeidsgiver som utnytter den ansatte med å la ham jobbe overtid, kan bøtelegges, hvis det blir oppdaget.

Skrevet
Ingen straff for arbeidstaker. Arbeidsgiver, derimot, kan ilegges bøter.

blir det ikke skattesmell ?

Skrevet

Nei, arbeidsgiver trekker jo skatt. Husk antall timer kan ikke sees av skattevesenet, de ser bare pengene, så arbeidsgiver kan trygt oppgi hele lønnen som arbeidstakeren har fått. De oppdager derfor ikke for mye overtid. De kontrollerer bare om det er betalt nok skatt av beløpet.

Skrevet

hm... er ikke meg dette gjelder men en jeg kjenner.

jeg hadde en overtidssommer fra helvete for noen år siden og da fikk jeg baksmell pga for mye inntjent eller noe, er bare usikker på om dette gjelder enda.

Skrevet
hm... er ikke meg dette gjelder men en jeg kjenner.

jeg hadde en overtidssommer fra helvete for noen år siden og da fikk jeg baksmell pga for mye inntjent eller noe, er bare usikker på om dette gjelder enda.

Da hadde du for lav trekkprosent i forhold til hva du tjente.

Skrevet
Da hadde du for lav trekkprosent i forhold til hva du tjente.

Det er det som er årsaken ja. De siste årene har jeg hatt opp mot 30 timer overtid hver mnd, men aldri fått skattesmell. Trekker 31% på vanlig lønn og 46% på overtidslønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...