Gå til innhold

Når klippes epletrærne?

Flittiglise

Anbefalte innlegg

Har overtatt hage med gamle eåpletrær. Og spørsmålet er NÅR jeg skal beskjære disse. Hvis noen har tips om hvordan jeg gjør det med gamle trær, blir jeg kjempeglad! Finner kun literatur om unge trær.

Hilsen Flittiglise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man klipper da ikke epletrær'ne icon_lol.gif

Man beskjærer dem. Kan gjøres både høst og vår det...... finn litt lektyre om dette (søk på internett f.eks.) slik at det blir gjort "tilnærmet" korrekt - det gjør nemlig at trær'ne gir mer frukt.

Hilsen ei som KLIPPER gresset kyss.giferter.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: usikker den 2002-03-25 00:47 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gå inn på nettstedet http://www.hageselskapet.no.

Det får du masse tips på forumsidene og om god litteratur. Jeg har en bok som heter "beskjæring av busker og trær. Den omhandler både gamle og "nye" trær.

Du bør lese litt på forhånd, beskjæring er ikke så enkelt for en nybegynner. Når du beskjærer et gammelt epletre kraftig, vil det komme veldig mange nye skudd. De som vokser rett oppover vil det aldri komme epler på, så de behøver du ikke. "Knips" dem bort med fingrene før de greiner seg, så behøver ikke trærne bruke krefter på å lage greiner de likevel ikke skal beholde.

Riktig til for beskjæring er nå. Det vil si på seinvinteren. Jeg ville IKKE beskjært på høsten. Det kan føre til at treet setter nye skudd når det egentlig skal gå i dvale. Og det kan skade treet når temperaturen kryper under -10 grader.

Lykke til med ny hage. Håper du får glede av den og at høsten gir mange deilige epler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Eg trur det er best å klippe/skjere om hausten.

- Om våren er det viktig å bøye greinene ned, med å tynge dei med stein og liknande, slik at greinene veks nedover ikkje oppover. Det gjev betre resultat når du skal til å hauste inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...