Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 En ting er at barna kanskje ikke forstår helt handlingen, men hva forventer dere av barna deres (eventuelt av andres ). Jeg tenker på ting som å: - si takk - hilse og si ha det - be om unnskyldning -si nei takk og ikke "æsj" om de blir tilbudt mat de ikke liker osv. Hva forventer dere? Hvor gamle må barna være før man kan forvente disse tingene?
BayliZ Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Gullet blir jo 1 år nå, men uansett så har hun sagt takk veldig lenge hver gang hun får noe og for meg er det viktig. Æsj sier hun dessverre, men litt tidlig å si noe på det føler jeg. Synes ikke man kan sette noe alder på høflighet, det må man bare begynne med nesten med det samme så kommer det mer naturlig håper jeg etter hvert som de vokser til :-)
skruf Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Alt etter alder selvfølgelig, men fra mine to så forventer jeg at de takker, sier unnskyld, takker for maten og ber om å gå fra bordet, ikke svarer frekt, spør på en ordentlig måte, er snill mot gammelt folk, ikke slår, snakker på en ordentlig måte....., generelt viser god folkeskikk og respekt for andre
Kipa Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Jeg og mannen min forventer og har gjort det en stund også..at Lukas takker når han får noe, det gjør han også uoppfordret fordi han blir så glad. Det være seg en stor leke eller en pinne, rett og slett.. Han er veldig flink til å takke- det synes jeg er koselig! Han takker også når han får lov til noe, for han spør om lov- det synes jeg også er viktig. Takke for maten gjør jeg og mannen alltid selv, og det gjør Lukas også, ellers minner vi han på det. Vi forventer at han hilser på folk og at han sier ha det. Unnskyld er et ord som ikke skal brukes i tide og utide for småbarn synes jeg..men han har begynt å bruke det når han feks har sagt dumme mamma... Vi forventer rett og slett at han oppfører seg..og sliter litt med å få han til å sitte lenge nok ved bordet, men det jobbes med saken.. Jeg synes det var naturlig å starte tidlig med dette, når han forstod noe av det. Starta ved 1 år..
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Mine takker for maten. De er ikke så flinke til å takke for gaver... desverre... Det er ikke fordi de ikke blir glade, men de er så sjenerte at de nesten ikke tør åpne pakker de får.. langt mindre takke for de. Det er håpløst og pinlig, men jeg hjelper de og takke slik at de blir vant til det (forhåpentligvis). Nettopp derfor forventer jeg ikke at andre barn takker - men jeg ser jo at mange gjør det. De er så flinke! Jeg ber de si unnskyld om de med vilje har vært vrange mot hverandre eller andre. Sitter også langt inne (iallefall mot andre) pga samme problem. De takket også når de var et år.. Sjenansen kom sigende etter det.. Noen tips til hva som hjelper sjenerte småjenter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå