Gå til innhold

Lånekasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med terminbeløpet hos Lånekassen når man har fått bebis?

Betaler man mer eller mindre på det?

Fødte i August, og fikk regning som har frist 15.november.. meneh.. skal jeg betale det samme terminbeløpet eller?

Takknemlig for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det har noe å si på tilbakebetalingen, nei.

Lånekassen "bryr" seg vel bare dersom du får barn mens du studerer.

Skrevet
Hva skjer med terminbeløpet hos Lånekassen når man har fått bebis?

Betaler man mer eller mindre på det?

Fødte i August, og fikk regning som har frist 15.november.. meneh.. skal jeg betale det samme terminbeløpet eller?

Takknemlig for alle svar! :)

Du kan søkke om betalingsutsettelse og rentefritak, noe du helt sikkert får innvilget. Lånet blir ikke dyrere av det, men rentefritaket må søkes etterskuddsvis så får du avskrevet det på neste faktura

Skrevet

Det har ingen innvirkning på terminbeløpet. Men du kan søke om betalingsutsettelse og rentefritak.

Dersom du ikke kan betale, så bør du søke om betalingsutsettelse. Dette kan du gjøre på www.lanekassen.no på Dine sider.

Det å ikke betale vil medføre at gjelden din øker, og koster deg dyrt dersom du ikke samtidig har rett til rentefritak (dvs. sletting av renter som påløper i perioden (det blir nesten som rentefrys)).

Rentefritak innvilges etterskuddsvis, dvs at de slettes etterpå. Men for å ha rett til dette så må du ha en brutto månedsinntekt under grensene. (Jeg hadde ikke det, og betalte derfor terminbeløpet for å hindre at lånet mitt "løp løpsk".)

Mener du at du ikke har råd til å betale hele terminbeløpet men kan betale litt, så kan du søke om utsettelse med halvt beløp (da må du bruke skjema til å sende inn. Det kan bestilles på linken "blanketter og brosjyrer"). Det er bedre å betale noe enn ingenting. (Dersom du ikke samtidig har rett på rentefritak da.)

Beløpsgrensene står her:

14 335 kroner brutto per måned + 1 435 kroner for hvert barn under 16 år du forsørger

Se her:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____2019.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...