Gå til innhold

Hva slags bedrevitere irriterer deg?

Anbefalte innlegg

Gjest Kaffomann
Skrevet

For min del er det AMOister og andre rettskrivningsfascister. Folk som generelt rakker ned på andres svakheter, uten å vite at alle har svakheter på minst ett område - dem selv inkludert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er AMOister?

Jeg irriterer meg over folk som bruker generelle fordommer til å kategorisk mistro folk i visse grupper, f eks angående uføretrygd. Jada, det er for mange trygdede i landet, men det betyr ikke at personen du snakker med er en av snylterne - det finnes faktisk endel som ER syke eller arbeisudyktige.

Også irriterer jeg meg over slarvekjerringer (typisk godt representert i omsorgsyrker) som er ureflektert negative ovenfor både jobb og kolleger uten et øyeblikk å bidra med forslag til endringer.

Og sjefer som bruker hersketeknikker framfor å diskutere sak og løsning, og stjeler idéer fra ansatte.

Rettskrivingsfascister har jeg derimot ikke så mye i mot, unntatt i sammenhenger hvor de driter i innholdet i innlegg for å rakke ned på skrivefeil, også når de ikke kjenner brukeren eller vet om vedkommende har dysleksi, ikke er norsk osv. Endel eksempler på mac1.

Skrevet

Ehm, jeg fant ut hva AMOister er. De er da ikke så verst? Orddelingsfeil er plagsomt, lesehastighetsnedsettende og forvirrende. Men tidvis morsomt.

Gjest Kaffomann
Skrevet
Ehm, jeg fant ut hva AMOister er. De er da ikke så verst? Orddelingsfeil er plagsomt, lesehastighetsnedsettende og forvirrende. Men tidvis morsomt.

Det samme er det å høre nervøse folk snakke foran store forsamlinger. Plagsomt. Kan de ikke bare bli flinkere da?

Skrevet
For min del er det AMOister og andre rettskrivningsfascister. Folk som generelt rakker ned på andres svakheter, uten å vite at alle har svakheter på minst ett område - dem selv inkludert.

Regner med jeg har irritert deg?

Særlig siden jeg klarte å slenge inn et ord i innlegget som ikke burde vært der ... :sjenert:

Jeg er faktisk ikke så fanatisk på skrivefeil. For det første er jeg langt fra feilfri på det området selv. For det andre vet jeg at det finnes mennesker i landet som sliter med å "se" hva som er riktig (dysletikere), og jeg ønsker på ingen måte å opptre ekskluderende ovenfor disse på for eks. forum. Jeg synes at man uansett norskkarakter eller mattekarakter skal få lov til å omgås på forum. Selv om skrivefeil kan være rot til misforståelser i blant, men såpass overbærende bør man kunne være.

Det jeg reagerer på er når skrivefeil når offentligheten, enten det er snakk om i aviser, på reklameplakater, produkter og ikke minst; logoer. Kanskje bør man være flinkere til å bruke korrekturlesere før man trykker ord på papir eller forsåvidt internett (for firma, aviser o.l. i denne sammenheng).

Men jeg tror kanskje et større fokus på rettskriving i skolen (muligens til fordel for all nynorsken) hadde vært sunt.

For å svare på det opprinnelige spørsmålet så kommer jeg ikke på noen bedrevitere som irriterer meg, sånn generelt. Det finnes kanskje et enkeltindivid i ny og ne som jeg lar meg irritere over.

Kanskje mannfolk som bastant mener at menn er bedre enn kvinner ..? (Håper ikke R... ser dette, ønsker ikke NOK en meningsløs diskusjon)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det jeg reagerer på er når skrivefeil når offentligheten, enten det er snakk om i aviser, på reklameplakater,  produkter og ikke minst; logoer. Kanskje bør man være flinkere til å bruke korrekturlesere før man trykker ord på papir eller forsåvidt internett (for firma, aviser o.l. i denne sammenheng).

Enig der. Det kommer helt an på sammenhengen. En avisjournalist bør skrive riktig norsk, på samme måte som at en matematiker bør kunne matematikk.

På en måte er jeg enig med Kaffoman, men feil språkbruk kan gjøre det som blir skrevet veldig vanskelig å lese. Når man skriver på et forum så er jo meningen at noen skal lese det, eller?

Gjest Kaffomann
Skrevet

Hvis man har skriving som profesjon, er det jo selvsagt viktig at man kan skrive. Akkurat som en ingeniør bør kunne litt mer matematikk enn 10+23. Derimot reagerer jeg på at en del her omtrent ikke vil snakke med folk som skriver feil. En annen ting er at man enten må skrive feilfritt eller være dyslektiker for å få lov til å skrive her. Noen har bedre medfødte evner med å skrive og uttrykke seg enn andre, dysleksi eller ikke dysleksi.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Noen har bedre medfødte evner med å skrive og uttrykke seg enn andre, dysleksi eller ikke dysleksi.

Selvsagt og det skal det være rom for også. Jeg lar meg ikke irritere over en og annen feil, det har jeg nok selv også. Jeg leser heller ikke bare innlegg av potensielle forfatterspirer, men det er når folk ikke gidder å skrive sånn som det skal skrives at jeg blir irritert. Sms-språk eller dialekt er noe av dette. Språk er kommunikasjon, kommunikasjon handler om forståelse.

Skrevet
En annen ting er at man enten må skrive feilfritt eller være dyslektiker for å få lov til å skrive her. Noen har bedre medfødte evner med å skrive og uttrykke seg enn andre, dysleksi eller ikke dysleksi.

Tja ... det er jo ingen som skriver feilfritt. Jeg mener det er rom for alle. Det er klart vi har forskjellige evner til å tilegne oss ting.

Gjest Hilde79
Skrevet

Folk som ikke argumenterer på skikkelig måte... De som tyr til ordspill og metaforer slik at jeg ikke helt får tak i hva de mener. Kaster stråmenn og bruker autoritetsargument. Blærk.. da melder jeg meg ut, det gidder jeg da ikke bruke energi på.

Skrevet

De som bruker alder som argument i en diskusjon.. "Ja du er jo så ung så du har ikke peiling på hva du snakker om" selv om man bare diskuterer en film... Jeg vet best fordi jeg er eldst.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Folk som er bedrevitere uten engang aa ha kunnskap om temaet de snakker om.

Arroganse er ikke veldig sympatisk uansett, men det er da hvert fall bedre med arrogante mennesker som har en viss grunn til aa vaere det, og de som er det helt uten grunn (= er stokk dumme, evt ikke vet noe om det de snakker om).

Skrevet

Veit ikke om det her er en form for bedreviter, men jeg blir irritert av folk som altid har gjort noe som er kulere.

Hvis du feks var på en kul konsært, så har personen vært på en enda kulere konsært osv.

Det er vel en måte å være intresang på, tror jeg.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Hvis man har skriving som profesjon, er det jo selvsagt viktig at man kan skrive. Akkurat som en ingeniør bør kunne litt mer matematikk enn 10+23. Derimot reagerer jeg på at en del her omtrent ikke vil snakke med folk som skriver feil. En annen ting er at man enten må skrive feilfritt eller være dyslektiker for å få lov til å skrive her. Noen har bedre medfødte evner med å skrive og uttrykke seg enn andre, dysleksi eller ikke dysleksi.

:kys_2:

Skrevet
De som bruker alder som argument i en diskusjon.. "Ja du er jo så ung så du har ikke peiling på hva du snakker om" selv om man bare diskuterer en film... Jeg vet best fordi jeg er eldst.

Enig, disse irriterer vettet av meg!

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg tror nok egentlig at de fleste bedrevitere irriterer meg. Men jeg kan nok ha en tendens til å være det selv på enkelte områder. :)

Skrevet

De som hovent "retter" på noe du har sagt, når du vet at det er du som har rett i utgangspunktet. Da kan jeg ha problemer med å holde :sinna: tilbake..

Skrevet

Jeg hater når folk "har" dokumentasjon på at de har rett, men som de ikke gidder å finne det frem :ler:

Jeg er heller ikke så begeistret for fagsnobberi i diskusjoner hvor man faktisk ikke trenger å studere faget for å kunne uttale seg om det.

Men det som irriterer meg aller mest er personer som er kategorisk uenig med en eller annen forskning fordi de selv har opplevd noe helt annet :murvegg:

Skrevet

Jeg irriterer meg over bastante og kraftige meninger basert hovedsakelig på tabloidaviser og en halvtimes nyhetssendinger på TV.

Jeg irriterer meg også over de som ikke stiller seg kritisk til forskning som støtter deres syn, men som stiller seg meeeeget kritisk - endog avviser og "ikke tror på" - forskning som motsier deres syn, uten at de gjort annet enn å lese et forenklet syn på begge forskningene i en Dagbladet-notis...

Skrevet

Jeg irriterer meg over folk som uttaler seg om meg og mitt, når de ikke har annet har annet å vise til enn undersøkelser av andre.

Og, som andre har sagt før meg, personer som sier at "du er så ung, du har ikke peiling".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...