Gå til innhold

Hva gjør vi når barna er barnevakter?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tutta fra Calcutta

Det er jeg som har et emne til ute på siden (samvær med lang reisevei).

Vi har enda flere problemer med ekskonen til samboeren min, men ønsker å ta den opp i en ny tråd, slik at det ikke blir for rotete...

Barna til samboeren min var her for 2 uker siden, og eldstemann (en jente på 8 år), fortalte at hun synes det var så dumt siden mamma var så mye borte. Hun har hel dag på SFO, og må 2 ganger i uken hente lillesøsteren sin på 5 år i barnehagen... :-?

Synes hun er altfor ung til å måtte ta ansvaret for et barn på 5 år når hun er bare 8 år. Moren kommer hjem etter barne-tv...

Hun går på kveldsskole 2 kvelder i uken, og henter barna sine selv de andre 3 dagene. Men jeg synes alikevell det uansvarlig :fy: å "gå fra" barna sine på den måten. Greit at de bor på et lite sted med lite kriminalitet og lite biler, men synes ikke det gjør saken noe bedre...

Hva mener dere?

Er jeg overhysterisk?

Har lovet jenten at vi ikke skal fortelle noe til mammaen hennes (vi har en fortrolig tone oss i mellom), men synes dette er vanskelig...

På en måte kunne vi tenke oss å søke om foreldreretten til begge jentene, men er redd eldstemann skal "hate" oss for vi har tatt henne fra moren sin som de selvfølgelig er veldig glad i.

Setter stor pris på innspill fra dere.

Tutta :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

Jeg synes at faren til barna burde ta det opp med ekskonen sin.

Kommunikasjon er vel det beste?

Men barna burde ikke være overlatt til seg selv på denne måten!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hensynet til barna må gå foran alt annet, og barnet vil nok "tilgi" dere på sikt. Men det spørs hva som kan bli gjort i en slik sak. Er det så "graverende" at barna er alene noen timer? Det gjelder jo "bare" noen timer 2 ganger i uken.

Jeg har ikke barn selv, så egen erfaring med dette har jeg ikke. Men venner av meg lar ikke sine barn være uten tilsyn i flere timer. Kanskje en snartur på butikken, men det kommer jo ann på barna da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Dette høres jo helt forferdelig ut en jente på 8 år som får "voksen" oppgaver er ikke holbart.

Hadde hun vært 12-13 år så hadde det vert en helt annen sak men 8 år...

Nei mamman burde fått noen andre til å være med begge barna når hun var på kveldes skole selv om det er snakk om "bare" noen timer.

Og du jeg syntes ikke du er hysterisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du er 8 år skal du ikke ha ansvaret for andre. denne jenta kan godt være moden for alderen men det er for ungt. en åtteåring skal kunne bruke fritiden sin til og leke og ha det gøy også ikke bare sitte barnevakt.

jeg forstår at det ikke alltid er lett og få endene til oig møtes, men moren bør jo få noen som er litt eldre til og være der sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutta fra Calcutta

Jeg ville selv ikke latt mitt barn være alene hjemme mer en 30 min. (en tur rett på butikken), og må innrømme at selv ikke det er jeg komfortabel med.

Kanskje er jeg negativt innstilt til ekskonen hans, men føler at på noen områder har jeg rett i mine synspunkter. En sak har alltid 2 sider heter det, men jeg velger nå å tro på jenten jeg...

Min samboer har måtte tåle mye urett fra henne. Hun tok alt innbo, inkl. hans personlige ting som CD`er, bøker, dvd-filmer, videofilmer (bl.a. en James Bond- samling han fikk av henne til 30års dagen...), gaver fra hans famile, hans stereoanlegg fra tiden før de flyttet sammen mm.

Klær barna har med seg når de kommer til oss, er hullete og små. Barna sier at klærene de går med hjemme får de ikke lov å ha med til pappa.

Vi har gått til innkjøp av klær til jentene her, men selv det er gale for moren: da er vi eiesyke som ikke lar barna få med seg sine ting hjem...

Uheldigvis kjøpte vi og moen samme julegave (kunne vært unngått med bedre kommunikasjon), bare at hun kjøpte en på deling til jentene, mens vi kjøpte hver sin til dem. Resultat: Moren raste og sa til barna at vi prøvde å kjøpe barna, men var ikke glad i dem slik som henne... :evil: Vi skulle alltid være bedre enn henne, men håpte at barna skjønte at det var hun som brydde seg mest... :roll:

Å - jeg kunne sikkert sitte lenge å liste opp episoder, men må løpe på jobb nå... Kikker innom senere.

Tutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette er helt uholdbart og uansvarlig av moren. Du er absolutt ikke overhysterisk!!

Som du sier så skal ikke et så lite barn ha det store ansvaret det er å passe på en 5-åring...og å måtte hente lillesøsteren i barnehagen....!!?? :evil: ...at ikke barnehagepersonalet har reagert er jo helt utrolig!!!

Jeg har først nå i det siste latt min 7-åring være alene hjemme i 1/2 times tid mens jeg henter minsten i barnehagen eller handler.

Blir helt oppgitt når jeg hører at små barn er alene hjemme over lang tid...man vet aldri hva som kan skje eller hva de kan finne på...

Det som burde vært det rette i dette tilfellet var at noen hentet barna i skole og barnehage (f.eks. en ung jente eller et familiemedlem) og var hjemme med dem til mor kommer hjem.....er det kanskje utgiftene det står på??

Hadde jeg vært i deres posisjon ville jeg tatt opp dette med moren...det er jo til barnas beste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...