Gå til innhold

I steden for kjøtt

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge spist bortimot vegetarisk og unngått kjøtt, uten at det har vært slavisk. Jeg har hele veien forsøkt å lage vegetarmat som er næringsrik og god, men jeg trenger altså litt hjelp.

Er det noen som vet hva som erstatter de næringsmidlene man ellers ville fått gjennom kjøtt? Hvor mye man bør få i seg av de tingene i såfall? Jeg vet at bønner, nøtter, linser og sånn er bra, og lager ofte noe med dette, men vil gjerne vite hva jeg driver med, vite at jeg får i meg riktig, ikke bare gjette meg frem.

Setter også pris på linker til nettsider dere mener er relevante. Og hvis det er noen med egne erfaringer, er jo det veldig interessant!!

Håper noen her kan hjelpe meg!

Åja! Jeg kan ikke utstå tofu, er dette en viktig næringskilde? Noe man kan spise i steden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på denne...Jeg er også forvirret vegetarianer. Kjøpte noe som heter vegebiter på helsekost. Det var kjøttsubstitutt, men vet ikke om det også dekker næringsbehovet eller om det bare var for konsistensens del. Det var laget av noe soyagreier ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Linser, bønner er gode erstattere! Mye proteiner og lite fett.

Varier med grønnsaker, så har dere nok et sunnere kosthold enn de fleste...

Kjøtt inneholder proteiner og jern. Begge deler erstattes lett med andre ting.

Grønne grønnsaker inneholder mye jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også sett disse og er ofte å finne i vegetar-fryseren. Men jeg har liksom ingen aning om jeg spiser jevnt bra. Kanskje har jeg noen dager jeg trekker skikkelig blink og så andre dager er jeg langt i fra? Vil føles mye tryggere hvis jeg vet at jeg får i meg det jeg skal!

(Så godt at vi er flere!! :klem: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt om det med linser og bønner, mye proteiner og lite fett og sånn, men hvor kan man lære mer? Hvor er det dere som kan dette her har lært det? Nettsider? Bøker?

Virkelig brenner for denne saken om dagen og vil gjerne ned på detaljnivå!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere veganere eller ovo-lacto vegetarianere?

Som ovo-lacto-vegetarianer er det ikke vanskelig å få i seg de næringsstoffene man trenger.

Tofu er ikke noe man må spise, men for veganere kan det være en god kilde til protein. Bønner, linser (gjerne i kombinasjon med grove kornprodukter) melkeprodukter og egg er andre gode kilder til protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også sett disse og er ofte å finne i vegetar-fryseren. Men jeg har liksom ingen aning om jeg spiser jevnt bra. Kanskje har jeg noen dager jeg trekker skikkelig blink og så andre dager er jeg langt i fra? Vil føles mye tryggere hvis jeg vet at jeg får i  meg det jeg skal!

(Så godt at vi er flere!!  :klem:  )

Jeg tror alle, både vegetarianere og "kjøttspisere" har dager hvor de spiser veldig bra og mindre bra dager.

Det er ikke krise om du ikke spiser "riktig" hver dag, det er hverdagene som teller. Forsøk å spis variert, og tenk litt "lyskryss", dvs forsøk å få i deg forskjellige grønnsaker (noe rødt, noe gult og noe grønt, lyskryssfargene).

Kombiner gjerne jernholdige matvarer med noe c-vitamin for å bedre opptaket av jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en del soyaprodukter - farse, kjøttkaker, pølser etc. Ellers er det jo også sunt å lage f.eks risretter, pastaretter og pizza bare med grønnsaker uten kjøtt eller kjøttsubstiutt (forutsatt at man da erstatter kjøttet/substituttet med mer grønnsaker).

Bønner og linser er veldig sunt, ja, ellers kan man ta B12-tilskudd hvis man ikke spiser egg/melk/fisk.

Ellers vil jeg anbefale en titt på hjemmesiden til Norsk Vegetarforening:

http://www.vegetarforum.net/index.html

Der vil du finne spørsmål og svar, nyheter, artikler, oppskrifter, tips, linker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen allerede har tipset om vegetarforum :)

Tass inn der, så vil du sannsynligvis finne mer enn nok info :) Om ikke det, søk litt i forumet, og spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, jeg har tittet litt rundt og forstått at jeg absolutt ikke får i meg for lite av det jeg trenger! Og det er jo godt å vite!

Kanskje jeg også går til innkjøp av en sånn bok noen snakket om, hvor det er ernæringsråd i begynnelsen!

Bruker ofte de soyaproduktene, og vegetar-lasagne er en av favorittene! Har forøvrig ikke smakt de brokkoli-rullene enda! Noen som har smakt? Er de gode?

Vil gjerne høre mer fra dere!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vegetarianer i flere år, og spiste bedre da enn noen gang:) prøv linselapskaus, det er kjempegodt! kjøp gjerne noen soya pølser på helsekost, hvis du trenger noe mer "mat" i. Ellers er det mange kombinasjoner med wok og pizza du kan prøve, det finnes utallige mange vegetar-oppskrifter der ute som er veldig næringsrike og smaker supergodt. Anbefaler deg å kjøpe "den store vegetar kokeboka" som er utgitt av spektrum, der står det en del om hva du får i deg gjennom de forskjellige tingene. og mange mange gode oppskrifter. Den var nærmest min bibel:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"den store vegetar kokeboka" har foreldrene mine, jeg las den sist jeg var hjemme. Den er veldig veldig bra! Masse info om ernæring i kap. 1. hva de enkelte ingrediensene inneholder av vitaminer/mineraler og hva du bør kombinere de med for å få max ut av de. + masse fine oppskrifter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest graceland

Hvis man spiser fisk, er det bra. Ellers så har jo Mega, Meny og de andre litt mer innholdsrike matbutikkene ganske bra utvalg og kompetanse innen vegetarmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...