Gå til innhold

4 søndag i advent på julaften..

La Guapa

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde alle besteforeldrene på søndagsmiddag hjemme hos oss i går.

Så kom vi i snakk om juletretenning første søndag i advent.

Jeg mente at det ble først i desember og at 4 søndag i advent var på julaften i år...

NEI! ropte de gamle :)

4. søndag i advent er ALDRI på julaften.Da blir det helgen før...altså skal treet tennes i november!!!

Vi her inne mente jo at julaften og 4 søndag i advent ble på samme dag, men de sier altså alle besteforeldrene ikke stemmer!

Er det vi som er tette i nøtta eller de som har blitt litt rotete på gammeldagene?

Klem Guapa :klem:

edit: dårlig heading.

Endret av La Guapa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://no.wikipedia.org/wiki/Kirke%C3%A5ret

1. søndag i advent markerer starten på kirkeåret, og tidligere ble årstallet i kirkebøkene skrevet ved denne datoen. Merk at 4. søndag i advent sammenfaller med juleaften dersom 1. juledag er på en mandag.

Planleggeren min fra Grieg kalenderforlag har også skrevet 1 søndag i advent på den 3. desember.

Føler meg sikker på at 4. søndag i advent er på julaften i år. :)

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp, julaften er 4. søndag i advent. dessverre. Men (var det Frysepulver tro?) sa at hun pleide å ha 4. søndagen på lørdag de årene det var sånn, slik at det da ble lillejulaften.....

Det skal iallefall vi ha her :)

eller, vi skal faktisk ha det den 22. desember, for den 23. reiser vi bort og jeg syns det er hyggelig å tenne alle fire lysene før vi drar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp, julaften er 4. søndag i advent. dessverre. Men (var det Frysepulver tro?) sa at hun pleide å ha 4. søndagen på lørdag de årene det var sånn, slik at det da ble lillejulaften.....

eller, vi skal faktisk ha det den 22. desember, for den 23. reiser vi bort og jeg syns det er hyggelig å tenne alle fire lysene før vi drar ;)

det var Skrue som sa det, ikke Frysepulver.............. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør dere da sånn fargemessig?

Jeg har kjøpt lilla duker og røde duker, altså adventsduker og juleduker....

Bruker jeg lilla duk frem til lillejulaften da, også rød duk i romjulen?

*forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 søndag i advent har vært på julaften før den. :sjarmor:

Jeg pleier å bytte farge på lysene på julaften slik at jeg brenner alle fire med røde lys. Men i år tror jeg at jeg kommer til å brenne de lilla på lillejulaften samtidig med at vi pynter juletreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også jeg har lært at 4. søndag i advent aldri kan komme på julaften, og jeg er ikke sååååå gammel da... :sjarmor:

Men, tydeligvis så kan den det. Litt leit, for jeg hadde håpet å kunne pynte til advent "tidlig" i år! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
4 søndag i advent har vært på julaften før den. :sjarmor:

Ja visst... Husker til og med jeg...

Jepp... og nå har jeg til og med sjekket:

I 1989 var julaften på 4 søndag i advent.

I 1995 var julaften på 4 søndag i advent.

I 2000 var julaften på 4 søndag i advent.

Så også i år, 2006!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skjønte jeg ingen verdens ting av, så det var godt Skrue tilstod, for ellers hadde jeg måttet gjennomføre noe svært lite forståelig :ler:

Jeg mener også jeg har lært at 4. søndag i advent aldri kan komme på julaften, og jeg er ikke sååååå gammel da...  :sjarmor:

Men, tydeligvis så kan den det. Litt leit, for jeg hadde håpet å kunne pynte til advent "tidlig" i år!  :sjenert:

Da har du lært feil :sjarmor:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men anyway, så er det da ikke noe "adventspoliti" som kommer og sjekker om man setter frem lys og sånt litt før.......

Jeg mener, det er så virkelig sååå mye (sukker tungt og dramatisk) som skal gjøres nå i disse ukene at man ikke kan forvente at vi husfruer skal rekke over alt når vi ikke kan komme i gang med advent i "skikkelig" tid........... :sjarmor:

(altså, jeg tenner ikke lys før på søndag, men jaggu har jeg dratt frem en kasse og begynt å se over................................)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...