Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 har en frossen høns liggende i frysern., og tenkte kanskje at jeg skulle få brukt denne på et vis. jeg er ingen kløpper på kjøkkenet men skal nok få det til:) alt av gode ideer tas imot:) men jeg liker ikke hønsefrikasse, eller anna som er blandet alt en og samme kjele..
Arkana Skrevet 5. november 2006 #2 Skrevet 5. november 2006 Jeg synes karrihønsegryte er veldig godt. Jeg har først den tinte høna i en gryte med noen hele pepperkorn, laurbærblad, en gulrot, en løk og en stor bit purre og dekker med vann. Lar koke et par timer. Så plukker jeg fra hverandre høna og deler kjøttet i passe biter. Kraften siles og kokes evt inn. I en annen gryte steker jeg hakket løk og snittet purre. Har i så mye karri jeg ønsker og lar frese litt. Tilsetter poteter og gulrøtter i terninger, frosne erter, hønsekjøttet og har i så mye kraft jeg ønsker. Lar det koke ca 30 minutter. Smaker til med salt og pepper og rører inn maisenna (blandet med litt fløte) og fløte og varmer opp til alt blir passe tykt.
Gjest Seeker Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 Spørsmål! Jeg har lagd hønsefrikasse en gang. Hvordan unngår man at kjøttstrimlene man ender opp med blir seigere og mer utholdende enn en stålvaier?
Mookie Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Du kan lage hønse-salat! Da koker du høna, og peller av kjøttet og hakker det opp i små biter. Blandes med krem og majones, finhakket asparges og champinjong. Kryddre til med salt og pepper. Kan brukes som forrett, anrett oppi terteskjell og dryss fersk karse over, eller bruk som pålegg!
*Ariel* Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 1 rå kylling eller høne 4 laurbærblad salt pepper 3 liter vann ----------------- 1 dl olivenolje 2 store løk 2 store paprika (evt. 3 små) - gjerne forskjellig farge 3-4 fedd hvitløk ----------------- 1 liten boks mais 1 glass tomatpure 1 ts ingefær 1/2 krydderglass karri 1/4 krydderglass paprikapulver Kyllingen kokes i vann i 1 1/2 time med laurbærblad, salt og pepper. Hell av kokekraften, som skal tas vare på og legg kyllingen til side. Bruk den samme gryten. Ha oljen oppi gryten og la den bli varm. Surr løk, paprika, og hvitløk i oljen til det blir blankt. Hell over tre liter kraft fra kyllingen. Tilsett mais, tomatpure, ingefær, karri og paprikapulver. Ha i oppklippet kylling til slutt (i små biter og uten ben). Kokes i 15 minutter. Serveres med hvitløksbaguetter.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Hei Ariel! Oppskriften din hørtes fristende ut, men hvor mye er et krydderglass? Har ikke vært borti det målet før. Mener du virkelig et slikt krydderglass av vanlig størrelse som man kjøper i butikken (som er ca 10-12 cm høye?) Blir ikke det veldig terkt da?
*Ariel* Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Det er sånne krydderglass som selges i butikken ja. Kopierte bare oppskriften rett av oppskriftene mine uten å redigere den. Min søster lager den så sterk som dette, her i huset bruker vi gjerne 2-3 ss istedet. Og det blir nok smak av det også, og den skal være litt spicy, men bare litt. Bra du spurte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå