Gå til innhold

kumin

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

skal lage kylling i karri og der står det at man skl ha kumin oppi... hva i all verden er dette fåes det kjøpt i alminnelig butikk mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hei

Spisskummen er fantastisk...det er dette som etter min mening gjør et indisk måltid  :)

Enig, det er utrolig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Spisskummen er fantastisk...det er dette som etter min mening gjør et indisk måltid  :)

Det som er enda mer fantastisk, er at spisskummen er det essensielle krydderet for å få den riktige smaken i meksikansk mat også (ingen skikkelig chili con carne uten spisskummen), og i feks marokkansk mat!

Jeg overlever ikke uten spisskummen i kjøkkenskapet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke tak i det her jeg bor. :(

Krydder er heldigvis enkelt å handle på nett, og jeg har funnet mye godt hos www.culinario.no, så du kan jo sjekke der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda mer fantastisk, er at spisskummen er det essensielle krydderet for å få den riktige smaken i meksikansk mat også (ingen skikkelig chili con carne uten spisskummen), og i feks marokkansk mat!

Jeg overlever ikke uten spisskummen i kjøkkenskapet. :)

Det glemte jeg i farten, fant ut at spisskummen er smaken på tacokrydder (det man rører i kjøttdeigen) da jeg skulle lage en hjemmelagd variant.

Spisskummen er bare nydelig, er det krydderet jeg bruker mest etter hvitløk og chili vil jeg anta.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg i farten, fant ut at spisskummen er smaken på tacokrydder (det men rører i kjøttdeigen) da jeg skulle lage en hjemmelagd variant.

Spisskummen er bare nydelig, er det krydderet jeg bruker mest etter hvitløk og chili vil jeg anta.

Minner meg på at jeg en gang i tiden fant en veldig god oppskrift på hjemmelaget tacokrydder her inne. Nå finner jeg den selvfølgelig ikke igjen, for det er hundrivis av treff når man søker på tacokrydder. Iriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg på at jeg en gang i tiden fant en veldig god oppskrift på hjemmelaget tacokrydder her inne. Nå finner jeg den selvfølgelig ikke igjen, for det er hundrivis av treff når man søker på tacokrydder. Iriterende!

Kanskje det er min bønnetaco/veggistaco?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=188351&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det var en hjemmelaget variant av selve tacokrydderet, hoveingrediensen var vel cumin, men det var også andre ingredienser i den.

Vet at jeg skrev et kort forslag til hjemmelaget tacokrydderblanding i en eller annen tråd: Spisskummen, chilipulver, evt litt cayenne (avhengig av hvor sterkt chilipulver man har) og oregano.

Blandingen har jeg fra en tex-mex-kokebok kjøpt i Texas. :)

Jeg har imidlertid ikke forsøkt det til taco selv (vi har aldri taco - sist jeg spiste det må ha vært på 90-tallet :sjenert: ), men jeg steker av og til kyllingbryststrimler krydret i blandingen og bruker dem i tex-mex-inspirert grønn salat, med bønner, avocado, tomater, rødløk og lime/olivenoljedressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og spisskarve brukes i falafel.

:Nikke: - og i hummus! Kjempegodt til kikerter. :)

I det hele brukes spisskummen masse også i hele Midt-Østen, og i Nord-Afrika, som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg skrev et kort forslag til hjemmelaget tacokrydderblanding i en eller annen tråd: Spisskummen, chilipulver, evt litt cayenne (avhengig av hvor sterkt chilipulver man har) og oregano.

Blandingen har jeg fra en tex-mex-kokebok kjøpt i Texas. :)

Jeg har imidlertid ikke forsøkt det til taco selv (vi har aldri taco - sist jeg spiste det må ha vært på 90-tallet :sjenert: ), men jeg steker av og til kyllingbryststrimler krydret i blandingen og bruker dem i tex-mex-inspirert grønn salat, med bønner, avocado, tomater, rødløk og lime/olivenoljedressing.

Hmm... det KAN være din oppskrift jeg tenker på, men det må i såfall være noe du skrev lenge før du registrerte deg, for jeg tror det er noe sånn som 3-4 år siden jeg så denne oppskriften. Må lete når jeg kommer hjem, kanskje jeg har vært smart nok til å ta vare på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... det KAN være din oppskrift jeg tenker på, men det må i såfall være noe du skrev lenge før du registrerte deg, for jeg tror det er noe sånn som 3-4 år siden jeg så denne oppskriften. Må lete når jeg kommer hjem, kanskje jeg har vært smart nok til å ta vare på den?

Nei, da var det nok ikke fra meg heller det kom - jeg tenkte på denne tråden fra januar i år (med en klassisk KG-tittel ;) ).

Og noen oppskrift var det heller ikke jeg kom med, bare et forslag til krydderkombinasjon. Kanskje jeg rett og slett må lage taco en dag for å teste hvordan krydderblandingen funker? :ler:

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da var det nok ikke fra meg heller det kom - jeg tenkte på denne tråden fra januar i år (med en klassisk KG-tittel ;) ).

Ja, det var jo klassisk, både tittel og tema :ler:

Husker at jeg gav oppskrifta vidre til ei mor på et annet forum. Hun hadde lovet sønnen (som selv var alergiker) å lage mat til barnebursdag som alle kunne spise, og en av kriteriene var at det skulle være uten sukker og uten mel, for det var det en som ikke tålte. Så da ble det taco med hjemmelaget krydderblanding, for da trenger man jo ikke å ha i sukker. Problemet er at det forumet er nedlagt nå, så jeg kan ikke søke der heller for å finne frem oppskrifta. At man skal være så vimsete altså :frustrert:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...