Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 Jeg trenger et sterkt vaskemiddel til å fjerne den gule tjæra fra de hvite industrimalte vinduskarmene mine. Den forrige eieren av leiligheten satt inne og dampa hele dagen, så karmene er skikkelig gule. Jeg har hørt at det finnes et sterkt vaskemiddel jeg kan bruke, men jeg aner ikke hva det heter. Er det noen som kan hjelpe?
Gjest uri Skrevet 5. november 2006 #2 Skrevet 5. november 2006 Klorin funker fint! Om der finnes noe sterkere middel enn det, vet jeg ikke..
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 Jeg ble tipset om en type industrivask nemlig... hmmm :klø:
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #4 Skrevet 5. november 2006 Kan det ha vært Jotun husvask? Den brukes til å fjerne nikotin før man skal male. Mer info.: http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?Op...1256E7800315CE2 Hentet fra http://www.lotustips.com/tip1264.html "Få vekk nikotin fra vinduene for å få vekk nikotin fra vindeuene bruker jeg en bøtte med varmt vann, noen dråper med zalo blandet med litt salmiakk" (NB! Salmiakk og klorin må aldri blandes).
Gjest gjesta Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Salmiakk funker også veldig bra. I ekstreme tilfeller så kan du ta ren salmiakk på kluten. Problemet er at du da matter ned malingen, men jeg har vel egentlig aldri følt det som et problem.
Gjest Kråkebolle Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Jeg vaska ned bak det gamle badekaret da jeg kasta det ut, og har oppdaga Cillit Bang Smuss. Den tar garantert knekken på nikotingult også.
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 Hmm kanskje det er trikset? Cillit bang... Nå har vi testa ren klor, ren salmiakk, salmiakk med zalo og varmt vann, terassevask, og jotun husvask men karmene er like gule
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 Hmm kanskje det er trikset? Cillit bang... Nå har vi testa ren klor, ren salmiakk, salmiakk med zalo og varmt vann, terassevask, og jotun husvask men karmene er like gule ← Lurer på om det kan være malingen som har gulnet - oljemaling gulner???
Gjest Kråkebolle Skrevet 6. november 2006 #10 Skrevet 6. november 2006 Det kan også være naurlig gulning, ja... Prøv med Cillit Bang smuss, og hjelper ikke det, så er det i grunnen bare å male.
Gjest Tyr Skrevet 6. november 2006 #11 Skrevet 6. november 2006 Nå har vi testa ren klor, ren salmiakk, salmiakk med zalo og varmt vann, terassevask, og jotun husvask men karmene er like gule ← Er enig med gjest over. Et strøk maling er det som trengs.
Gjest Kråkebolle Skrevet 6. november 2006 #12 Skrevet 6. november 2006 Hvordan ser taket ut, Vampyra? Hvis det er fargeforskjell på tak og karmer etter vask er det garantert bare maling som hjelper. Taket blir vel også verre enn karmene?
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #13 Skrevet 6. november 2006 Taket var vasket 4 ganger da vi kjøpte og vi har malt det 3 ganger. Det er helt tydelig røyken som har laget fargen fordi det er værst der det er lufting og svært ujevnt. I taket begynte det å dryppe brunt vann da vi brukte dampmaskinen til å fjerne tapeten. Det er til og med gult i taket ute på verandaen (ujevnt) Jeg må nok gå løs med malekosten tenker jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå