Gå til innhold

Hvor raskt etter el kan graviditet påvises?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere alle.

Prøver å bli gravid og lurer litt på om vi har klart det. Hadde siste mens. første dag den 10 januar. El skal jo da inntreffe ca 24 januar, har imidlertid mistanke om at den inntraff uka før, da første mens. dag på perioden før var 231202. Dette gir jo en syklus på bare 18 dager.

Føler meg litt "rar" i magen samt at puppene er litt ømme( ikke harde).

Når kan jeg teste tror dere?

Ha en strålende dag alle sammen :D :D

Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste graviditetstester kan du bruke den dagen du skulle hatt menstruasjon. Det er ingen vits i å ta den tidligere, selv om du tror du kan ha hatt eggløsning tidligere enn normalt, for kroppen bruker noen dager etter befruktning på å danne mye nok av det stoffet som gjør utslag på testen til å vise om du er gravid eller ikke. Det er ikke en gang sikkert du får riktig svar den dagen du skulle hatt mensen.

Skrevet

Hvor fort en kan teste kommer helt an på kroppen din faktisk. Når egget fester seg i livmoren starter kroppen din å produsere et hormon som kalles Hcg. Det er dette hormonet som graviditetstester slår ut på. I starten er Hcg-nivået veldig lavt, for lavt til at testen skal slå ut. Nivået dobler seg over to dager. Normalt pleier et egg å bruke ca. 6 dager fra eggløsning til det fester seg. Det kan gå fortere, jeg har hørt så kjapt som 3 dager, men det kan også ta lenger tid.

Det er derfor produsentene av graviditetstestene anbefaler å vente til første dag etter forventet mens, for da er det sikrere at testen slår ut, samtidig som du slipper å bruke alt for mye penger på tester, for de koster jo en del.

Angående eggløsningen din, så trenger den ikke komme nøyaktig 14 dager etter første dag i siste mens. Dette varierer fra kvinne til kvinne og syklus til syklus. Hos meg kan eggløsningen komme alt fra dag 11 til dag 25 i syklusen. Tidspunkt for mens blir derfor også forskøvet selvsagt, da tidspunktet mellom eggløsning og mens alltid er konstant (hos meg 14 dager). Tidspunkt for eggløsning avhenger heller ikke av syklusen før. Over tid (med mindre du blir gravid) vil du bli bedre kjent med syklusene dine og kroppen din, og blir flinkere til å fastsette både tidspunkt for eggløsning og hvor lang lutealfasen din er (tidspunktet mellom eggløsning og mens). Kanskje kan eggløsningstester være en hjelp i starten?

Og så må jeg beklage å si at ømme pupper kan være et like godt tegn på PMS som at en er gravid. Hos meg var alltid puppene ømme etter eggløsning (ganske godt tegn på at eggløsning hadde vært). Den måneden jeg ble gravid var imidlertid puppene ikke bare ømme, men direkte vonde, harde og fullstendig forbudte for mannen min å røre for det gjorde så vondt. :ler:

Håper ikke dette var alltfor negativ tilbakemelding. Håper selvsagt at du er gravid, men tenkte jeg skulle gi deg noen gode råd med på kjøpet.

Skrevet

Takk for svar Babyface.

Det er jo bare det at jeg ikke vet når jeg skal ha mensen?

Hvis jeg tar utgangspukt i at forrige syklus bare var på 18 dager, skulle jeg jo egentlig hatt mensen for 2 dager siden...

Skrevet

Takk for gode råd Adrienne!

Er helt inneforstått med det du skriver, har en gutt på 5 år så jeg vet også hva det vil si at puppene er ømme.. :ler:

Det er egentlig bare det at jeg er usikker siden forrige syklus var så kort, samt jeg føler meg litt "rar" :ler: mener å huske at det var sånn det føltes for 6 år siden..men det er jo lenge siden så det kan jo godt være at jeg bare ønsker så mye at jeg rett og slett innbiller meg det...

Skrevet

Jeg hadde en slik kort syklus, faktisk syklusen før jeg ble gravid. Det viste seg at eggløsning ikke hadde dukket opp den gangen, og kroppen gav opp å vente. Tror syklusen var 18 dager for meg også...?

Neste syklus kom eggløsning som normalt, så for meg hadde den EL-løse syklusen ingen virkning på tidpunkt. Men jeg ble gravid da, så man vet jo aldri. Kanskje kroppen hadde godt av å vente? :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Så du har opplevd 18 dager syklus du og, med etterfølgende graviditet.

Får håpe det er noe som går da :lol:

Hvordan vet du at du ikke hadde eggløsning?

Skrevet

Hei, hadde vist logget meg ut. Det var jeg som skrev det siste innlegget.

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke hadde EL pga at jeg brukte FAM-metoden med temperaturmåling og sjekking av livmortapp og EL-slim. Jeg hadde EL-slim, noe som kan indikere en kommende EL, men dagen jeg skulle ha hatt eggløsning og dagene som fulgte var ekstremt stressende og kroppen min ombestemte seg. Dette viste seg i at temperaturen ikke steg den som den normalt gjorde etter EL, og den holdt seg lav til jeg begynte å spotte en liten uke senere og et par dager senere kom mensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...