Gå til innhold

Aksjeleilighet - hva vil det si?

Lykkeliten

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare forskjellen på selveier-, andels- og aksjeleilighet? Selveier ligger jo nesten i navnet og andelsleilighet er vel feks borettslag etc, men aksjeleilighet...? Er det noen fordeler/ulemper?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Jeg kunne forklart dette med egne ord, men velger enkelt og greit et sitat fra netteiendom.no (denne fant jeg på 5 sekunder, et lite søk i kvasir på "aksjeleilighet", kanskje du burde vurdert å søke litt for å finne ut av ting? Finnes masse bra informasjon for den som leter litt. Mer om dette tema også, jeg bare valgte den første forklaringen jeg fant, for å spare mine fingre fra å skrive det selv)

En aksjeleilighet er en leilighet hvor bygården eies av et aksjeselskap. Vanligvis foreligger det rett og plikt for aksjonærene å inngå leiekontrakt for leilighetene i bygget. Kjøper man en aksjeleilighet kjøper man mao. en eller flere aksjer i et aksjeselskap som eier eiendommen' date=' med de rettigheter og forpliktelser selskapet har, og får rett til å leie en bestemt leilighet. For å vite nøyaktig hvordan eier og leieforhold er regulert, må man få fremlagt vedtekter for aksjeselskapet. Vidre bør man innhente årsregnskap og generalforsamlingsreferater, slik at man ser hvilke forpliktelser (f.eks lån) som hviler på selskapet. Aksjeselskapet skal være registrert i foretaksregisteret og ha innlevert regnskaper til regnskapsregisteret. Leiligheten er i seg selv ikke noe panteobjekt, men aksjebrev og eventuelle obligasjonsinnskudd kan pantsettes sammen med leieretten.[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at Lykkeliten var mest interessert i kommentarer basert på personlige erfaringer med denne type leiligheter.......

Hvis noen har eid både andels- og aksjeleilighet så går det jo an å trekke sammenligninger i stedet for å komme trekkende med definisjoner og sure kommentarer.

Vi skal jo hjelpe hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Beklager om noe her opplevdes som "sure" kommentarer, det var slett ikke meninge fra min side, mente bare at, "mer info om dette kan du lettere finne selv det som intersserer deg om du søker selv, enn om jeg sitter her og gjengir det jeg TRUR interesserer deg". Skjønner?

Jada, jeg vet at personlige erfaringer verdsettes, men det har jeg ikke å bidra med. Men det var et sprøsmål med forskjell på andel, selveier og aksje-leiligheter, og hun forklarte selv de to første, så derfor forklarte jeg altså den siste.

Mente aldri å være sur eller noe slikt, men jeg har ikke noen motforestillinger mot å anbefale fol å søke etter informansjon som er så lett å finne. Selvsagt finner man ikke de personlie erfarigene ved et slikt søk, og jeg er fullstendig tilhenger av å spørre etter slike her, men fakta finner man lett ved å søke, og da finner man lettere akkurat det man vil vite, enn det andre trur man vil vite, og derfor fortsetter jeg å anbefale slike små søk.

Men, la nå denne tråden handle om det den skal, kom med erfaringer de som kan. Alt jeg gjorde var å definere et begrep det var usikekrhet omkring... erfaringene overlater jeg til dem som har dem....

Ha en fortsatt fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. Jeg vet godt at man lett kan finne definisjoner og informasjon ved å søke på nettet, men jeg har erfaring med at det er veldig greit å spørre om slike ting i KG - det er alltid noen som har erfaringer og praktisk info. :)

Hvis det er noen som vet hva slags "rettigheter og forpliktelser" som er vanlig ved en aksjeleilighet, og om det er noe jeg bør være obs på - bare fortsett å skrive inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...