Gjest Busok Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 Vi har privat avtale. Den vil BP endre fordi han sier at det har blitt billigere å ha barn enn før. Det hadde han funnet ut ved å bruke bidragskalkulatoren. Så begynte vi å rekne på kalkulatoren, den samme som vi brukte da vi ble enige om bidrag i fjor. Når vi nå reknet på nytt så er tallet helt forskjellig! I fjor viste kalkulatoren at underholdskostnaden er 3060kroner, nå viser den bare 2933 kroner. Vi har brukt samme kalkulatoren, men det er tydelig at noen sjablontall er endret. Noen som vet hva som har skjedd? Det er jo rart at kostnadene knyttet til å ha barn skal gå ned og ikke opp, eller?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #2 Skrevet 5. november 2006 Det ble litt feil. Den viste 3060, nå viser den 2900, som er utgiften vi skal dele på å betale forholdsmessig.
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 Det kalles indeksregulering, og skjer hvert år i juli. Sånn har det vært bestandig. Noen ganger justeres det litt opp, andre ganger litt ned.
Gjest Busok Skrevet 5. november 2006 #5 Skrevet 5. november 2006 sorry, jeg mener juni ← Takk for svar. Dette var jeg helt ukjent med. Lurer på hva slags tall som ligger til grunn for denne justeringen, det har da jammen ikke blitt noe billigere å forsørge barna det siste året. Og det utgjør en forskjell på nær 2000 kroner i året for vår del. Noen som vet hva som ligger bak en slik indeksregulering, forresten?
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #6 Skrevet 5. november 2006 jeg har ikke satt meg så veldig nøye inn i det, men det har noe med kroneverdi, bankrente og den slags kjedeligheter å gjøre.....
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Men det rare er at det er blitt tydeligvis dyrere for samværsforelder å ha barna, for samværsfradraget er økt .
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 Men det rare er at det er blitt tydeligvis dyrere for samværsforelder å ha barna, for samværsfradraget er økt . ← Snart er det lønnsomt for samværsforeldrene å ha barn... Jeg blir helt oppgitt over de nye bidragsreglene og alt de medfører av skjevheter. Jeg sier ikke at det var bedre før, da sikkert mange BP måtte betale skyhøye summer i bidrag, men i dag tror jeg ofte BM er den tapende part - og gjennom at BM taper, så taper selvsagt barnet, som jo er den pengene skal brukes på.
Far til 2 Skrevet 6. november 2006 #10 Skrevet 6. november 2006 Snart er det lønnsomt for samværsforeldrene å ha barn... Jeg blir helt oppgitt over de nye bidragsreglene og alt de medfører av skjevheter. Jeg sier ikke at det var bedre før, da sikkert mange BP måtte betale skyhøye summer i bidrag, men i dag tror jeg ofte BM er den tapende part - og gjennom at BM taper, så taper selvsagt barnet, som jo er den pengene skal brukes på. ← Et av problemene er at det er foreldre som ikke tar ansvaret ved å bruke pengene på det det var tiltenkt i utgangspunktet. En del samværsforeldre kjøper absolutt ingenting til barna (jeg tror flertallet kjøper noe). Og en del bostedsforeldre benytter bare et minimum av overføringene på barna (jeg tror de fleste bruker pengene de får overført + egenandelen, på barna) Hvor mange som lurer seg unna ansvaret kan jeg bare gjette på, men om vi tar både samværsforeldre og bostedsforeldre samlet tror jeg det er ganske mange barn som blir berørt. De fleste av oss, meg selv inkludert, har lett for å se problemene fra vårt eget ståsted og forhold til ex partner. Enkelte ganger skulle jeg ønsket at myndighetene kunne gå inn å styre innkjøpene, men vet så altfor godt at dette er totalt urealistisk.
Gjest gjesta Skrevet 6. november 2006 #11 Skrevet 6. november 2006 Et av problemene er at det er foreldre som ikke tar ansvaret ved å bruke pengene på det det var tiltenkt i utgangspunktet. En del samværsforeldre kjøper absolutt ingenting til barna (jeg tror flertallet kjøper noe). ← Faren til mine barn er slik. Ikke engang et par sokker eller truser ble kjøpt. Orket ikke å bry meg jeg. Det viktigste var faktisk at jeg klarte å gi ungene det de trengte. Må innrømme at jeg er litt pist akkurat nå da for jeg har brukt studielån til å betale tannregulering og konfirmasjon og hadde virkelig trengt at far stilte opp økonomisk også. Uansett så er ungene viktigst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå