Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2003 #1 Skrevet 30. januar 2003 Jepp Jeg har en venninne som irriterer vettet av meg .Da mener jeg da hun var gravid. Den dagen hun fikk vite at hun var gravid,kom alle mulige symptomer og redsler.Vi var på shopping.Jeg måtte bære varene hennes. Hun rengjorde aldri huset,fortalte hun meg.Det var farlig,sa hun. Typen måtte. Da jeg var gravid,vasket jeg huset hver bidige dag.Jeg tok ingen skade.Sluttet heller ikke å drikke cola eller kaffi. Var på sykkelturer og gikk milelange turer.Kanskje derfor hadde jeg lette fødsler. Hun satt på baken sin dagen lang fra 4 uke til 40 uke.Bare småturer innemellom. Hun hadde en vanskelig fødsel. Hun kuttet ut nesten all mat og drikke,fordi hun trodde det var skadelig. Ringte til meg dagen lang og spurte meg om symptomer og om hva som var skadelig.Hadde hun luft i magen ringte hun ned legekontorene og legevakten.Trodde hun skulle spontanabortere. Jeg irriterte meg grønn.Og ristet på hodet.Sa til henne: DU ER GRAVID,IKKE SYK!!!
Klips Skrevet 30. januar 2003 #2 Skrevet 30. januar 2003 Så fint for deg at du ikke bekymrer deg så lett, og har lette fødsler. Noen er mer engstelige enn andre. Heldigvis er de ikke gravid mer enn 9 mnd per gang, og sannsynligvis ikke mer enn max 10 - 15 ganger totalt, så det skulle vel være mulig å holde ut for venner og bekjente.
jordbær Skrevet 30. januar 2003 #3 Skrevet 30. januar 2003 Heh.. Tror ikke det finnes så utrolig mange hysterisk gravide.. Mulig det er jeg som kjenner for få(gravide)/feil type mennesker.. Men jeg tror heller du kan kalle dem.. "Hysteriske mennesker" og det vil det altid finnes. Og JA! Jeg er klar over hvordan det er å ha overhysteriske venninner... Men de er en gang slik. Hvis du har så mye mot henne.. finn deg en ny venninne, og hvis ikke.. fortell henne hva du syns og ikke oss. Vi kan ikke dømme henne for deg.
L@dy Skrevet 30. januar 2003 #4 Skrevet 30. januar 2003 He,he..hysteriske gravide og hysteriske mødre... Er viktig som du skriver helt på slutten. En er gravid og ikke syk. Det er en vesentlig forskjell der ja. Jeg har full forståelse for at det er en del ting en må forsake når en er gravid. Både i matveien og fysiske "utskeielser". Noen mer enn andre. Men det at en blir helt handikappet fordi en er gravid, ja da kan jeg bli irritert.
Gjest sexysadie Skrevet 30. januar 2003 #5 Skrevet 30. januar 2003 Kjenner flere som bruker graviditeten sin for å få oppmerksomhet,men lar de bare holde på.De vil jo tidsnok finne ut av at d er barnet som er grunnen til oppmerksomheten og ikke de....
viwi Skrevet 30. januar 2003 #6 Skrevet 30. januar 2003 MEN mange er livredde for at noe er galt. Og vet man ikke så mye om hva som er bra/ skadelig for barnet så klart man blir engstelig. Selvsagt kan jo dette gå altfor langt noenganger. MEN hva med å støtte og oppmuntre slike personer? Kanskje litt informasjoen er på sin plass om at det er bra for deg med mosjon, og du trenger ikke slutte spise sånn og sånn.. bare noen eksempler... Jeg tror det er viktig å prøve å hjelpe en sånn person istedet for å kritisere og fortelle hvordan hun skal føle.. For redslene er der jo uansett de. Da hjelper det om man forklare og evt får de til å snakke med jordmor om alle redslene sine...
Adrienne Skrevet 30. januar 2003 #7 Skrevet 30. januar 2003 Noen ting er det faktisk lurt å kutte ut når en er gravid, så litt hysteriske skal vi bli. Kaffe, cola og te i for store mengder kan faktisk forårsake abort, og helsemyndighetene i Norge har gått ut og advart mot det. Likeså skal en holde seg unna matvarer som kan inneholde listeria og toxoplasmose, for blir en smittet av dette under svangerskapet kan det være farlig for barnet. Noen gravide blir også tvunget til å leve et stillere liv enn ellers, enten på grunn av ekstrem svangerskapskvalme eller plager med bekkenet. Selv har jeg måttet holde meg innendørs den siste tiden, da den minste anstrengelse får meg til å kaste opp. Kall meg gjerne hysterisk av den grunn. Grunnen til at jeg skriver dette er ikke for å forsvare venninnen din, men for å forsvare enkelte av de som nok blir kalt overhysteriske av folk som har mer eller mindre peiling, når de nok har en grunn til å oppføre seg som de gjør. Det er lett å stå på utsiden og dømme, men kanskje ikke så lett å være der selv. Og husk at hvert svangerskap er forskjellig! Når det er sagt så er det faktisk sant at trening (hvor lett den enn er) kan hjelpe til å gjøre en fødsel lettere, eller i det minste gjøre at kroppen tåler mer under fødselen. Det er en kraftanstrengelse å føde, og da er det godt å ha grunntreningen på plass. Men pass dere for å kalle enkelte hysteriske, når dere ikke kjenner grunnen til oppførelsen deres. Det er ikke alle som går og klager og syter over plager de har, men plagene legger likefult hemninger i hverdagen deres.
Gjest ravna Skrevet 30. januar 2003 #8 Skrevet 30. januar 2003 har ikke møtt noen slike, heller det motsatte, noe som er minst like plagsomt.
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2003 #9 Skrevet 30. januar 2003 Å starte en graviditet ,samme dag som to blå med at man plutselig er kvalm.Uten å ha vært det ellers er bullshit. Innbilning kaller jeg det.Jeg snakket ikke i det hele tatt om overdrivelse av cola/kaffi drikking,jeg snakker om å være hysterisk redd for å ta ett glass med cola på en Lørdagskveld. Noen av dere er jo så i forsvar at det nesten er morsomt. Jeg snakker om et friskt menneske uten tendens til kvalme og bekkenløsning.Ikke en som lå og spydde i dass i ni mnd. èn som ellers er utrolig lat og bortkjemt. Noen er redde av ingenting.Noen er bare slik.Man må jo kose seg litt selv om man er gravid.Ikke gå døgnet rundt og lurer på hva den lille stikkingen i navelen var.Som jeg skrev------GRAVID,IKKE SYK------. Les innlegget mitt litt bedre da før dere er i fyr og flamme.Jeg mente ikke å rakke ned på folk i det hele tatt.Jeg bare skulle spørre dere et enkelt spørsmål,og det var :Kjenner dere noen som er gravid oghysterisk?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #10 Skrevet 30. januar 2003 Kjenner ingen som kan beskrives slik, hadde jeg derimot gjort det kan jeg love deg at jeg skulle fått hysterien plukket av dem ganske så fort. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2003 #11 Skrevet 30. januar 2003 Du er en tøffing du Milla....... Kanskje jeg skal prøve meg på det samme når hun blir gravid neste gang.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #12 Skrevet 30. januar 2003 Slikt hysteri som du beskriver er ikke sunt, verken for henne eller barnet. Milla
Adrienne Skrevet 30. januar 2003 #13 Skrevet 30. januar 2003 Som jeg skrev så prøvde jeg ikke å forsvare akkurat denne venninnen din, og dersom det er som du skriver, så er hun nok noe hysterisk eller kanskje bare veldig makelig anlagt. Det jeg ville frem til er at ikke alle gravide er hysteriske selv om de nok kan virke slik for andre. Det kan være andre grunner som en ikke vet om som gjør at en kan virke litt hysterisk. Ta for eksempel en gravid som totalt slutter å drikke cola, kaffe og te for hun vet at koffein kan fremprovosere en abort. For alt vi vet kan denne kvinnen ha opplevd flere spontanaborter tidligere, og vil fjerne alt som kan, selv i minste grad, påvirke dette svangerskapet. Det er ikke alle som snakker åpent om at de har opplevd spontanaborter, og da vil en koffeinnekt nok virke hysterisk på enkelte. Eller et annet eksempel: En jeg kjenner var kvalm hele svangerskapet, og var følgelig sykemeldt gjennom hele svangerskapet. Likevel var det veldig få som faktisk visste at hun kastet opp minst tre ganger til dagen, og ikke kunne spise mer enn et lite rundstykke om gangen. Hun ble også sett på som hysterisk som ikke kunne jobbe, hun var jo "bare" gravid. Det er ikke alle som forteller alt relatert til svangerskapet til gud og hvermann, og enkelte er veldig raske med å dømme. Graviditet er ingen sykdom, men for enkelte kan det gjøre en syk. Jeg vil understreke at jeg her snakker på generelt grunnlag, og ikke direkte om hverken deg eller din venninne. Men siden du tok opp temaet, syntes jeg det var på sin plass å gi litt andre synspunkter til saken også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå